Det här med att avstå

Den här artikeln var väldigt intressant
Aerosol transmission of Covid-19: A room, a bar and a classroom: how the coronavirus is spread through the air | Society | EL PAÍS in English (elpais.com)

Verkar totalt helt kört att vara i samma rum som någon smittad som pratar mycket, i över en timma, speciellt om det är dålig ventilation, helt oavsett avstånd mellan personerna. En person som är smittad kan tydligen smitta ett obegränsat antal andra personer så länge de är i samma oventilerade rum i 4 timmar. Även de som är i andra änden av rummet.

Samtidigt som ett väl ventilerat klassrum med en tystlåten smittad elev (lärare värre) där alla går ut och vädrar efter 40 minuter blir mycket bättre.
Tbh, en illustration av en gissningslek.
 
Tbh, en illustration av en gissningslek.
Nej jag tror inte det är en gissningslek.

Det verkar absolut som att smitta har skett på betydligt större avstånd än två meter vid flera olika händelser där personer vistats länge i samma oventilerade utrymme.

Btw påverkar inte resonemanget i artikeln dina verksamheter, som affärer, däremot kanske tex barer.
 
Nej jag tror inte det är en gissningslek.

Det verkar absolut som att smitta har skett på betydligt större avstånd än två meter vid flera olika händelser där personer vistats länge i samma oventilerade utrymme.

Btw påverkar inte resonemanget i artikeln dina verksamheter, som affärer, däremot kanske tex barer.
Tror, är det verksamma ordet. Och absolut, jag tror också. Ingen av oss vet. Det kan dock vara värt att hålla kvar lite logiskt tänkande och resonerande i allt detta. Ibland ser jag såna här modeller om hur enkelt viruset kan spridas, och ser hur folk misstolkar det till att det därmed sprids så enkelt. Precis samma som resonemangen kring hur länge det kan leva på ytor, där forskare har fått fram alla resultat från mindre än en timme till flera veckor. Och folk utifrån sådan data drar slutsatser om det är omöjligt att ta i mjölkpaket på ICA eller inte. Och så vidare - in i oändlighetens orosträsk.

Btw, jag har ingen verksamhet. Varken en butik, affär, eller bar. Jag låtsas bara inte som att man kan leka med att stänga ner samhällen utan att ödelägga personers liv i extremt stor utsträckning, samt förstöra städer.
 
En del tar alltid för sig och andra tar aldrig för sig. Och de som tar för sig ser ofta inte ens att de gör det, tänk så många olika undanflykter och motiveringar iaf jag har hört nu under pandemin för att motivera sitt agerande.
Ja!! :bow:

Återkommande problem, på alla fronter. Jag tänker bittert att det finns ett stort överlapp mellan "de som tar för sig" och de som ofta säger "det löser sig" och inte ser att det brukar lösa sig för att andra löser det, åt dem. Varje j-la gång.
 
Detta var smart. Vår lokala lantmannabutik!
FB_IMG_1608569927738.webp
 
Det finns alltid undantag till allting. Ser dock inte riktigt hur det i regel är ett problem att välja tider för matvaruhandling, man kan ju även planera hur mycket man handlar. Inte så ofta man är helt utan mat hemma om man inte kan handla just en viss tid, en viss dag. Bor man i en stad kan man handla online och få hemlevererat eller hämta ut och slippa trängas. Listan kan göras ganska lång med alternativ som finns för att fortsätta handla, men slippa trängas och sluta bidra till trängsel.
Alla människor passar inte in i mallen där man har bil eller bor i stad eller har hjälp osv. Människor som jag, som är ensamstående med tre tonåringar, har funktionsnedsättningar som gör att orken tryter rätt rejält, utan någon som hjälper mig med diverse saker och inte har bil, handlar i affären närmast jobbet när jag slutar vid 12 snåret. Detta för att orka med mitt liv. Jag är inte ensam i en sådan situation. Listan kan göras rätt lång åt andra hållet till varför vissa alternativ inte fungerar.
 
Jo men om alla som kan undvika de bästa proppade tiderna så blir ju de proppade mindre proppade helt enkelt. Så då kan de som måste handla då göra det. Vår ICA lägger ut schema varje vecka på vilka tider som är röda (dvs mycket folk) och gröna och gula. De scheman som läggs ut numera är har bara någon röd fläck och resten gult och grönt. De första de la ut var illröda klockan 16-18 hela veckan.
Ja så tänker jag också. Kan man undvika är det bra, bästa är ju att välja tider det är minst folk på.
 
Alla människor passar inte in i mallen där man har bil eller bor i stad eller har hjälp osv. Människor som jag, som är ensamstående med tre tonåringar, har funktionsnedsättningar som gör att orken tryter rätt rejält, utan någon som hjälper mig med diverse saker och inte har bil, handlar i affären närmast jobbet när jag slutar vid 12 snåret. Detta för att orka med mitt liv. Jag är inte ensam i en sådan situation. Listan kan göras rätt lång åt andra hållet till varför vissa alternativ inte fungerar.
Det finns alltid undantag till alla regler och generaliseringar. Det betyder just ingenting för generaliseringens skull.
 
Under den här pandemin har jag behövt besöka apoteket mer än vanligt men inte för Covid19.
Mitt apotek ligger ihop med en stor mataffär och en Dollar Store. När jag har kommit till apoteket när det öppnar vid 10 har det varit som mest tre personer där. Mataffären som är stor har kanske hafr ett tiotal kunder. Allt detta är ju ok och nödvändigt man behöver medicin och mat.
Men vid Dollar Store en affär som egentligen inte har något riktigt nödvändigt, är fullt på parkeringen.
För mig känns inte det okej det går emot alla rekommendationer och jag undrar var gång hur tänker folk?
 
Under den här pandemin har jag behövt besöka apoteket mer än vanligt men inte för Covid19.
Mitt apotek ligger ihop med en stor mataffär och en Dollar Store. När jag har kommit till apoteket när det öppnar vid 10 har det varit som mest tre personer där. Mataffären som är stor har kanske hafr ett tiotal kunder. Allt detta är ju ok och nödvändigt man behöver medicin och mat.
Men vid Dollar Store en affär som egentligen inte har något riktigt nödvändigt, är fullt på parkeringen.
För mig känns inte det okej det går emot alla rekommendationer och jag undrar var gång hur tänker folk?

Jag tycker att trängsel är big no-no oavsett behovsgrad om det inte är absolut akut. Men visst är det mer frapperande att trängas inne på Dollar Store, för att köpa schampo 5 spänn billigare, eller vad man nu mest köper där.
 
Jag tycker att trängsel är big no-no oavsett behovsgrad om det inte är absolut akut. Men visst är det mer frapperande att trängas inne på Dollar Store, för att köpa schampo 5 spänn billigare, eller vad man nu mest köper där.
Tror att det är godis som man köper mest av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp