Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Nu blir jag nyfiken, låter verkligen just vinthundar så väldigt? Här måste youtubas!

Det finns få videos på det men sett några. Googla annars och läs.
Men när de kör ett scream of death är inte filma det man tänker på.

Men ja de låter som om de på riktigt håller på att dö. Benet har minst kapats från kroppen och fruktansvärda smärtor av vad de låter. Ofta har se slagit i en klo eller stött till något eller fått en skråma. Om de verkligen är svårt skadade brukat många (inte alla) vara tysta som natten.

Min ena vrålade bara man närmade sig med klotången. Den enda gång jag klippte henne i pulpan var hon knäpptyst. Skar sig rejält en gång, när det hände var hon i kallt vatten så borde inte känt så mkt. Skrek som en besatt. När hon bröt sin tå rakt genom leden sa hon ingenting.

Men hur många gånger man än hört det - blodet fryser till is i ådrorna...

Världens sämsta bild, kameran på telefonen är lite sur sen den sovit i en snödriva. Särskilt när man zoomar. Men jag hade publik här ikväll när jag mockade och fyllde vatten åt hästarna efter jobbet...

15003255_1131054316990540_4163657408485206738_o.jpg

Kissen börjar bli tuff. Nu har mamma sett den med. Hon hjälper mig ju med hästarna när jag jobbar och så. Och för första gången sen jag började prata om den har hon nu sett den. (Säger en del om hur enormt skygg den varit). Den hade studerat henne noga på säkert avstånd innan den slunkit iväg.

Här på em kom den och fick min mupphund som var ute att gå i spinn och skälla hysteriskt. Fick ta honom i nackskinnet för att få honom talbar. Katten sprang iväg, hunden åkte in. Tre min senare kommer katten igen.

Så, börjar tuffa på sig. Gick ner och gav den mat och sen fodrade hästarna i hagen. När jag kom in satt den med ryggen emot och åt. Kollade in mig en stund och åt sen vidare. Med ryggen emot mig. Visst jag var 10-15 meter bort men aldrig att den skulle vågat vända ryggen åt mig innan. (I början kunde den ju inte ens äta om jag var i stallet, och typ dog mentalt om jag tittade minsta på den. Nu kan jag titta på den när den tittar på mig och prata med den, och den tittar tillbaka och är kvar. )

Så endera gör vi framsteg mot bli tamare eller så arbetar den på den slutliga attacken för att bli av med den grymt irriterande människan som inte bara kan servera maten, hålla käften och gå ;)

Kissen börjar bli tuff. Nu har mamma sett den med. Hon hjälper mig ju med hästarna när jag jobbar och så. Och för första gången sen jag började prata om den har hon nu sett den. (Säger en del om hur enormt skygg den varit). Den hade studerat henne noga på säkert avstånd innan den slunkit iväg.

Här på em kom den och fick min mupphund som var ute att gå i spinn och skälla hysteriskt. Fick ta honom i nackskinnet för att få honom talbar. Katten sprang iväg, hunden åkte in. Tre min senare kommer katten igen.

Så, börjar tuffa på sig. Gick ner och gav den mat och sen fodrade hästarna i hagen. När jag kom in satt den med ryggen emot och åt. Kollade in mig en stund och åt sen vidare. Med ryggen emot mig. Visst jag var 10-15 meter bort men aldrig att den skulle vågat vända ryggen åt mig innan. (I början kunde den ju inte ens äta om jag var i stallet, och typ dog mentalt om jag tittade minsta på den. Nu kan jag titta på den när den tittar på mig och prata med den, och den tittar tillbaka och är kvar. )

Så endera gör vi framsteg mot bli tamare eller så arbetar den på den slutliga attacken för att bli av med den grymt irriterande människan som inte bara kan servera maten, hålla käften och gå ;)

:love: Jag är övertygad om att ni gör framsteg :D

Piff och/eller Puff är i onåd. Någon har kissat i mitt hösilage. Inte okej!

Båda anser sig helt oskyldiga vid direkt fråga...

(De lät hemskt illa men det syns inte på kort. Och strax efter gick söta katten undan. Den svarta drar sig inte för att utmana)
15000786_1133283590100946_1900407075177816665_o.jpg

Min huvudmisstänkte. Vit som snö enligt sig själv. Jag tror det är dags för att fånga hen i fälla faktiskt och kolla om det finns några kulor där..
15095469_1133328496763122_8622738954088167138_n.jpg

Apropå det här med katthem. Så den svarta katten har tydligen försökt ta sig in hos folk, och har här varit upp till ytterdörren och kollat. Den känns som den skulle faktiskt få ett lyft uppåt med att få ett inomhushem. Då den snabbt blev så mindre skygg och jag är beredd ta gift på att den varit tam så tror jag inte den skulle vara så svår att få tam igen heller.

Jag ska ta och ta den till vet och kolla ev chip. Finns en tjej vars katt som matchar beskrivningen försvann för 4 år sen från ungefär 3-4 mil härifrån. Dvs det är inte orimligt, även om det är enormt svårt att säga så mycket mer än att ja teoretiskt kan det vara din svarta katt. Det fina i kråksången är att den tjejens katt är öronmärkt och chipmärkt. Dvs är det den katten som är här, då kommer chipläsaren avslöja det.

Men om den inte är märkt, så om den ändå fångats in osv, så jag skulle så gärna det fanns en lösning med ett varmt hem för den då. Iom att den så snabbt blivit så mkt mindre rädd. Men katthemmen har knökfullt. Någon tyckte glatt att "ja men den måste ju tas in någonstans så länge och ställas i kö till katthem". Absolut, men var är detta "någonstans"? Det är dessvärre inte här, med två sura siameser och en burdus, halvgalen hund. Men så långt verkar folk inte tänka, för hos dem är det av någon anledning aldrig, det där "någonstans" ;)

Ena katthemmet skulle höra med några av deras jourhem dock.

Ett alternativ är kanske att prata lite med tjejen vars katt är borta? Uppenbarligen bryr hon sig eftersom hon både chippade och märkte och fortfarande letar och hoppas? Kanske de kan finna varandra. Bara en tanke :)

Ett alternativ är kanske att prata lite med tjejen vars katt är borta? Uppenbarligen bryr hon sig eftersom hon både chippade och märkte och fortfarande letar och hoppas? Kanske de kan finna varandra. Bara en tanke :)

Jag har pratat med henne på Facebook. Därför jag vet om att hon sen fyra år saknar en katt osv.
Men så sjukt svårt med svarta katter och identifiera. Men hennes är en svart med lite vita strån på bröstet, är nio år i år om den fortfarande lever, samt är en kastrerad hane som både är öronmärkt och chipmärkt. Den kunde tyvärr även på den tiden den var hemma vara lite skygg mellan varven (och gosig annars). Men har den varit på vift i fyra år är det inte så troligt att det räcker hon kommer hit och ropar för att den ska tycka "matte!" ens om det är den. Däremot bara man kan läsa av chip så får man ju svar om det är den. Vilket vore helt fantastiskt om det var! Men utan den magiska chipläsaren går i dagsläget varken bekräfta eller avfärda tyvärr.

Så är det den löser det här sig ju väldans smidigt. Men är den omärkt är det värre, då är man på noll igen. Och då vore det fint om man hade en plan B som inte innebär släppa ut den i stallet igen. Den klarar ju utan problem en vinter till i stallet, särskilt nu med värmelampa. Men den skulle nog uppskatta ett hem i värme än mer iom så snabbt så mkt mindre rädd och försökt ta sig in bl.a. hos grannen.

En person har erbjudit sig ta in den om den är omärkt men det innebär personens tvättstuga och sådana lösningar känns inte riktigt okej tycker jag?

Jag har pratat med henne på Facebook. Därför jag vet om att hon sen fyra år saknar en katt osv.
Men så sjukt svårt med svarta katter och identifiera. Men hennes är en svart med lite vita strån på bröstet, är nio år i år om den fortfarande lever, samt är en kastrerad hane som både är öronmärkt och chipmärkt. Den kunde tyvärr även på den tiden den var hemma vara lite skygg mellan varven (och gosig annars). Men har den varit på vift i fyra år är det inte så troligt att det räcker hon kommer hit och ropar för att den ska tycka "matte!" ens om det är den. Däremot bara man kan läsa av chip så får man ju svar om det är den. Vilket vore helt fantastiskt om det var! Men utan den magiska chipläsaren går i dagsläget varken bekräfta eller avfärda tyvärr.

Så är det den löser det här sig ju väldans smidigt. Men är den omärkt är det värre, då är man på noll igen. Och då vore det fint om man hade en plan B som inte innebär släppa ut den i stallet igen. Den klarar ju utan problem en vinter till i stallet, särskilt nu med värmelampa. Men den skulle nog uppskatta ett hem i värme än mer iom så snabbt så mkt mindre rädd och försökt ta sig in bl.a. hos grannen.

En person har erbjudit sig ta in den om den är omärkt men det innebär personens tvättstuga och sådana lösningar känns inte riktigt okej tycker jag?

Är det en normalstor tvättstuga och det handlar om en begränsad tid tills katthemmet/någon annan kan ta emot och att de pysslar med katten där så tycker jag att det kan vara okej. Jag har själv haft både en skadad hemlösing i tvättstugan i tre veckor (som vi tyvärr fick ta bort sedan :cry:) och tre kattungar vi hittade från min vilding som hon övergett och som vi nappade upp från de var 2-3 veckor. Jag vågade inte ha de små utan uppsikt lösa i hela huset dels för att de var så små så jag var rädd att min hund skulle bära iväg dem eller slicka dem ovarsamt och skada dem (han älskade dem och de honom och de låg helst och gosade i hans päls och gnagde ihop på hans ben när de blev större :love:) och dels för att mina katter avskydde dem som pesten och jag var rädd att de skulle skada de små. Den skadade katten hade blivit utsatt för något trauma mot huvudet och var nästan blind så hon behövde lugn och ro och få vara ifred från övriga djur. Det är såklart inte samma sak med en frisk vuxen katt men det är ju inte ovanligt att hemlösingar har lite svårt med rumsrenheten i början så att man ändå behöver ha dem i lite begränsade utrymme.

Jag håller alla tummar för att det är hennes katt. Tänk vilken solskenshistoria :love:

@TinyWiny ja förstå vad fantastiskt det vore om det vore hennes katt! Och samtidigt vad extra arg jag skulle bli på de som i flera år bara matat den men inget annat och i så fall fördröjt.

Haken är att katthemmen verkar ha grym kö. 1-2 v tycker jag med känns helt okej men sen..

Jag tror en del av problemet är att kissen är en söt kisse. Om jag lagt bild och skrivit lika om den kolsvarta kissen så är jag inte säker på det varit lika mkt prat om katthem...

Jag bor 6 mil från närmsta stad. 1.5 mil från närmsta samhälle. I övrigt är det byar och enstaka hus och sommarstugor...

Citerar mig själv. Nu är jag säker på det beror på att första katten är en söt misse. Det är inte alls samma tongångar kring den svarta. :/

Liknande trådar

Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 148
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Mina föräldrar bor ute på landet och har alltid fönstret öppet så deras katter kan gå in och ut som de vill. I alla fall en tidig morgon...
2
Svar
25
· Visningar
2 203
Övr. Katt När vi köpte vår gård för snart två år sedan ingick en liten katt. Hon är gammal - hur gammal är det ingen som vet - men otroligt vaken...
Svar
8
· Visningar
1 477
Senast: Sol
·
Övr. Katt våra katter går ofta ute, med halsband. igår hade dom hittat en kompis - en stor hankatt med såriga öron samt huden bakom öronen. såren...
Svar
7
· Visningar
1 218
Senast: Harvester
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka