Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Det var lite för att minska risken för at den sticker, som fick mig att tänka chipläsare på plats, dvs att se om du kan muta den till att komma så nära att du kan läsa av den utan att faktiskt fånga (och skrämma) den.
Lycka till, oavsett hur du gör! Det är sådana här trådar som får en att tro på mänskligheten igen. :heart

Det var lite för att minska risken för at den sticker, som fick mig att tänka chipläsare på plats, dvs att se om du kan muta den till att komma så nära att du kan läsa av den utan att faktiskt fånga (och skrämma) den.
Lycka till, oavsett hur du gör! Det är sådana här trådar som får en att tro på mänskligheten igen. :heart

På sikt tror jag absolut det går att komma dit att jag kan läsa av den på plats. Haken är att balansera det mot att den försvinner/jagar iväg den andra.

Undrar om läsaren funkar genom en transportbur i plast? Tänker om man matar in den där, stänger och scannat av, sen öppnar och "oj olycksfall i arbetet". Då kanske risken minskar att den drar jmf med fångad, bil, vet, bil, utsläppt?

Undrar om läsaren funkar genom en transportbur i plast? Tänker om man matar in den där, stänger och scannat av, sen öppnar och "oj olycksfall i arbetet". Då kanske risken minskar att den drar jmf med fångad, bil, vet, bil, utsläppt?
När jag tämjde vildkatt i stallet använde jag min väldigt öppna bur (tänk "fågelbur", typ). Något sådant kanske skulle kunna funka, i det scenariot?

När jag tämjde vildkatt i stallet använde jag min väldigt öppna bur (tänk "fågelbur", typ). Något sådant kanske skulle kunna funka, i det scenariot?

Troligen. Jag har dock ingen sådan. En fälla går ju att låna, alltså en sån i galler. Men då är det ju från katthem så då kan jag ju inte gärna släppa ut den.

I åtminstone England verkar de ses som lyckosamma osv.

Det spekulerades om det var att de är svårare att se, svårare att läsa av osv. Eller att det är svårare ta bra bilder på svarta djur och de inte fick samma uppmärksamhet på hemsidor mm.
Men ingen verkar veta, men statistiken är tydligen ganska likartad.

Lite kan jag köpa det med att ett svart djur utseendemässigt inte sticker ut och drar åt sig uppmärksamhet. Krävs ju interaktion så individen får visa sin personlighet. Samtidigt så sticker inte en "vanlig randig katt" ut bland femtiotre andra heller kan man tycka.
Det är ett elände att ta kort på svarta djur :banghead:. Har en svart hamster. Han ser blä ut på alla kort. De andra åtta (i färger som vit, beige, creme, svartgrå, grå och brun) ser alla fantastiska ut. Ser man honom bara på bild måste man vara hans mamma för att tycka, ohhh så söt :crazy:. Men i verkligheten är han jättesöt :heart. Men det fastnar absolut inte på bild alls.

Jag googlade. Svarta katter blir kvar längst och adopteras minst även utomlands. Både USA och UK tex har samma tragiska statistik som Sverige ;(

Edit: Tydligen samma sak med stora svarta hundar...

Fick lite ont i hjärtat när jag läste det här och blev tvungen att krama om min lilla svarta älskling lite extra, han ligger just nu nergosad mellan mig och sambon och se honom må så bra gör att det gör lite extra ont att tänka på alla små katter som inte får vara i ett hem där dom är älskade :cry::heart

Fick lite ont i hjärtat när jag läste det här och blev tvungen att krama om min lilla svarta älskling lite extra, han ligger just nu nergosad mellan mig och sambon och se honom må så bra gör att det gör lite extra ont att tänka på alla små katter som inte får vara i ett hem där dom är älskade :cry::heart

Och du gör ett jättefint jobb för dom här två katterna! Jag hoppas att bägge två tids nog får landa i fina hem där dom blir älskade och uppskattade bägge två :heart

Finns en sida för upphittade / saknade katter (fast det kanske är den du menar?), Vilse.nu
Annars är det kanske mest effektivast att efterlysa i alla större katt/djurgrupper på facebook, katter kan ju ändå färdas långt innan de hittas.

Det är helt sjukt att färgen på katten ska ha betydelse. Katterna jag växte upp med som liten (mor och dotter) var svart/vita båda två och jättefina. Särbon hade en svart/vit hankatt när vi blev ihop som hade världens största personlighet (jättehäftig katt och STOR). Ingen kunde kalla honom tråkig :D

Enda gången färgen har en viss betydelse för mig är när vi har tagit bort en katt och skaffat en ny. Automatiskt dras jag till en katt av en annan färg, det skulle kännas för mycket som att ersätta den gamla katten annars tror jag. Men visst, det viktigaste har ju varit personligheten.

På sikt tror jag absolut det går att komma dit att jag kan läsa av den på plats. Haken är att balansera det mot att den försvinner/jagar iväg den andra.

Det borde gå. Min veterinär har dragit chipläsaren över buren först iallafall på inte helt hanterbara katter. Vissa har vi fått "hälla över" till en annan bur med kläm funktion för att kunna söva dem utan att katten löper amok. Kanske finns det olika typer av chipläsare? Jag vet inte men jag vet att det inte är något ovanlig för min veterinär att få in katter som inte är hanterbara så kanske har hen en speciell typ?

Finns en sida för upphittade / saknade katter (fast det kanske är den du menar?), Vilse.nu
Annars är det kanske mest effektivast att efterlysa i alla större katt/djurgrupper på facebook, katter kan ju ändå färdas långt innan de hittas.

Båda är annonserade både på vilse, ett antal grupper på FB samt nätet och anmälda upphittade till polisen.

Inte ett napp ang den lilla, den svarta så kan den ev vara en katt som försvann för fyra år sen. Är det den katten finns en chipmärkning. Så läsa chip avgör det. Problemet är att ha en plan B när jag står hos vet med en infångad katt som INTE har nån märkning. Just nu saknas sådan ;(

Det borde gå. Min veterinär har dragit chipläsaren över buren först iallafall på inte helt hanterbara katter. Vissa har vi fått "hälla över" till en annan bur med kläm funktion för att kunna söva dem utan att katten löper amok. Kanske finns det olika typer av chipläsare? Jag vet inte men jag vet att det inte är något ovanlig för min veterinär att få in katter som inte är hanterbara så kanske har hen en speciell typ?

Frågade kompis som både har läsare och är kontrollant för häst. Jobbar även på djursjukhus. Hon tyckte att med rätt läsare kan det gå men att ett negativt svar brukar man inte lita på genom transportbur utan då sätta dem i klämbur så man kan kolla ordentligt. Blippar läsaren däremot genom buren är det ju inga problem. Men hittas inget chip genom buren, sätt i klämbur och scanna om.

Så typ värt försöka med rätt läsare, men lita inte på ett negativt svar. Dvs det är kanske inte så mkt hjälp i realiteten att scanna genom transportbur. Skit också.

Svart katt fångad. Svart katt extremt rädd och väldigt arg :( Såpass att vet bedömde att det inte på ett säkert sätt gick att få över i klämbur för att sedera. Fick nummer till ett annat katthem men där ingen svarade. Vets råd var släppa ut den igen och att jag försöker läsa chip på den. Jag förstår tanken men är rädd den drar som en avlöning om den släpps ut...

Försökt läsa chip genom bur men inget utslag. Svårt säga om det beror på inget chip eller att det inte kan läsas genom buren.

Den är kvar i buren än, känns taskigt då den är stressad och hässjar men förhoppningsvis lugnar den sig när det är lugnt kring den. Den är stilla i buren när man inte är i närheten iaf. Kommer en volontär från ett av katthemmen med en håv senare i em. De föreslog det, ur buren i håv, då kan man komma nära nog för att läsa chip men utan att katten kan varken skada sig eller annan. Jag vetefan hur man ska få tillbaka den i bur sen men det vet kanske den personen. Känns angeläget läsa chip och inte bara släppa ut. Fanns som jag förstod det möjlighet personen kunde ta hand om den om omärkt (trots motsatsen sagt innan).

Så håll tummarna stenhårt för i första fallet ett chip, i andra fallet att svarta katten sover inomhus inatt i alla fall.

Jag känner mig usel och är högst upp på dess hatlista just nu. Men det är ju för dens eget bästa.

När jag höll på med hittekatter så sederade veterinären genom att en höll transporten snett i luften så kattens rumpa hamnade på gallret och så stack han genom gallret. Detta för att slippa få över dem i klämbur

Det går inte med en katt som far omkring tyvärr. Hen var stilla men rädd när buren var still, men när man lutade buren blev det kaos därinne och den for omkring för att försöka komma till "andra änden" av buren. Försökte luta den så katten hamnade mot gallret för att kunna scanna chip lättare med men den flippade ur då tyvärr. Det klurades en hel del hur man skulle kunna sedera men tillslut ansåg vet att enda sättet att få över den säkert i klämburen var med större mängder våld än man ville använda. Att "hälla" över den ansågs för stor risk att den skulle försöka hoppa/smita ur. Vet inte om det finns olika sorters klämbur men kändes ganska dumt ha locket på taket faktiskt?

Mycket möjligt en annan vet gjort en annan bedömning, den här är dock inte helt ovan med förvildade katter. Kan kanske sitta delvis i att jag kom in på "kort förvarning" och en väldigt busy dag med - är ju svårt veta när den skulle gå att fånga liksom.

Men oavsett anledning så var jag ju tvungen att acceptera bedömningen. Jag funderade på att föreslå blåsrör dock men höll tyst ;)

Senast ändrad:
Hade jag vetat hur upprörd den skulle bli av bur hade jag inte ens funderat på att fånga. Men den gick in i den helt orädd, har som sagt bevisligen varit tam tidigare i livet och de brukar ju då även om de inte tycker om bur ta det ganska bra.

Känner mig usel som skrämt stackarn så. Gör mig än mer säker på att avvakta med att fånga den andra som är mkt mer rädd och som jag inte är säker på var varit tam någon gång.

:(

Tyvärr var den svarta katten inte samma katt som försvann i närheten för 4 år sedan. Den här var dessvärre varken chip- eller öronmärkt. (Lyckades kolla med en skillad volontär från ett katthem). Den behöver i alla fall inte sova utomhus inatt utan är i värmen i ett jourhem.

Var lugnare i buren nu på em, både bets och klöste rejält initialt men lugnade sig snabbt även om den var fortsatt stressad. Men det skulle mina tama vara i samma läge med. Men gör ändå ont i hjärtat..

Lille missen...

Tyvärr var den svarta katten inte samma katt som försvann i närheten för 4 år sedan. Den här var dessvärre varken chip- eller öronmärkt. (Lyckades kolla med en skillad volontär från ett katthem). Den behöver i alla fall inte sova utomhus inatt utan är i värmen i ett jourhem.

Var lugnare i buren nu på em, både bets och klöste rejält initialt men lugnade sig snabbt även om den var fortsatt stressad. Men det skulle mina tama vara i samma läge med. Men gör ändå ont i hjärtat..

Lille missen...

Men vad ledsamt att det inte var den katten. :( Men förhoppningsvis kan ett jourhem (kopplat till katthemmet?) leda till ett foreverhem? Det gör ont när man tänker på alla svarta och svartvita katter som är kvar på katthemmen bara pga sin färg :( Om katten redan är så pass tam behöver den antagligen inte vistas i jourhem utan kan

Men nu när ett katthem är inkopplat kanske lillsvarten tas omhand av dem? Usch, jag förstår hur det känns, men nej du är inte hatobjekt nummer ett, iallafall inte sååå länge ;) matar du igen blir du mycket snabbt förlåten! :up:

Men vad som än händer ska du komma ihåg vilken fantastisk medmänniska du är! Och att ingen kunde/kan gjort mer för dina små hemlösningar! :love: :bow: :heart

Men vad ledsamt att det inte var den katten. :( Men förhoppningsvis kan ett jourhem (kopplat till katthemmet?) leda till ett foreverhem? Det gör ont när man tänker på alla svarta och svartvita katter som är kvar på katthemmen bara pga sin färg :( Om katten redan är så pass tam behöver den antagligen inte vistas i jourhem utan kan

Men nu när ett katthem är inkopplat kanske lillsvarten tas omhand av dem? Usch, jag förstår hur det känns, men nej du är inte hatobjekt nummer ett, iallafall inte sååå länge ;) matar du igen blir du mycket snabbt förlåten! :up:

Men vad som än händer ska du komma ihåg vilken fantastisk medmänniska du är! Och att ingen kunde/kan gjort mer för dina små hemlösningar! :love: :bow: :heart

Katthemmet har intagningsstopp pga virus. Men den kommer ju inte kastas ut ur jourhemmet oavsett även om den kanske måste byta jourhem eller komma till katthemmet senare. Den behöver ju tid eftersom den är så rädd och blir aggressiv i rädslan. Sen om det är en sån som går på 14 dagar eller kräver månader är ju svårt att säga.

Den är ju alltså inte såpass tam att den är klapptam eller kan hanteras. Men den var såpass när den åkte att den kunde utan problem vara 30 cm ifrån mig och hade nosat på min hand. Så förhoppningsvis kan den rätt snabbt bli tam. Och ffa slippa en vinter till ute.

Tror du fick två inlägg lite ihopklistrade i ett. Men den är alltså inte kvar så kan inte mata mig ifrån hatlistan.

Fick fö veta att katthemmet polisen samarbetar med inte är ett no-kill och inte lägger tid på skyggisar. 10 dygn och sen avlivning. Så tur jag inte lämnade in där.

Liknande trådar

Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 148
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Mina föräldrar bor ute på landet och har alltid fönstret öppet så deras katter kan gå in och ut som de vill. I alla fall en tidig morgon...
2
Svar
25
· Visningar
2 203
Övr. Katt När vi köpte vår gård för snart två år sedan ingick en liten katt. Hon är gammal - hur gammal är det ingen som vet - men otroligt vaken...
Svar
8
· Visningar
1 477
Senast: Sol
·
Övr. Katt våra katter går ofta ute, med halsband. igår hade dom hittat en kompis - en stor hankatt med såriga öron samt huden bakom öronen. såren...
Svar
7
· Visningar
1 218
Senast: Harvester
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka