Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Jag har pratat med henne på Facebook. Därför jag vet om att hon sen fyra år saknar en katt osv.
Men så sjukt svårt med svarta katter och identifiera. Men hennes är en svart med lite vita strån på bröstet, är nio år i år om den fortfarande lever, samt är en kastrerad hane som både är öronmärkt och chipmärkt. Den kunde tyvärr även på den tiden den var hemma vara lite skygg mellan varven (och gosig annars). Men har den varit på vift i fyra år är det inte så troligt att det räcker hon kommer hit och ropar för att den ska tycka "matte!" ens om det är den. Däremot bara man kan läsa av chip så får man ju svar om det är den. Vilket vore helt fantastiskt om det var! Men utan den magiska chipläsaren går i dagsläget varken bekräfta eller avfärda tyvärr.

Så är det den löser det här sig ju väldans smidigt. Men är den omärkt är det värre, då är man på noll igen. Och då vore det fint om man hade en plan B som inte innebär släppa ut den i stallet igen. Den klarar ju utan problem en vinter till i stallet, särskilt nu med värmelampa. Men den skulle nog uppskatta ett hem i värme än mer iom så snabbt så mkt mindre rädd och försökt ta sig in bl.a. hos grannen.

En person har erbjudit sig ta in den om den är omärkt men det innebär personens tvättstuga och sådana lösningar känns inte riktigt okej tycker jag?

Jag tänkte mer på att även om det inte är tjejens katt kanske hon vill/kan ta sig an din svarte vän?

Det är mycket välkänt att svarta och svartvita katter är de svåraste att omplacera. Kollar man ser man att katthemmet är fulla med svarta och svartvita katter. Och att det är ofta sådana katter dumpas :rage:

Det är mycket välkänt att svarta och svartvita katter är de svåraste att omplacera. Kollar man ser man att katthemmet är fulla med svarta och svartvita katter. Och att det är ofta sådana katter dumpas :rage:

Jo jag har förstått det. Men kan inte förstå varför? Okej att man gillar eller inte är så förtjust i olika färger. Jag tex tycker inte gula katter är så fina.
Men just för alla är olika borde det ju slå "jämnt", dvs att alla vanliga färger är ungefär lika populära. Så kan inte förstå varför svarta och svartvita inte är lika populära som tex gula och grå.

Jag tänkte mer på att även om det inte är tjejens katt kanske hon vill/kan ta sig an din svarte vän?

Hon har inte gjort några sådana propåer men man kan ju försöka kolla av det.

Annars är jag inne på att lämna in den till polisen. Luskat lite och polisen här samarbetar med katthemmet. Så polisen placerar katterna där. Hittas inte ägare skrivs de oftast över på katthemmet.

Katthemmet är inte fullbelagt för dagen har jag fått insiderinformation om, men de har intagningsstopp. Men det verkar som att katter via polisen tas in ändå. Är det så kanske det är det bästa för kissen om den inte har nån ägare?

Och jag älskar svarta och svart-vita katter. Har haft flera sådana och min första var svart-vit. Tyvärr bor jag alldeles för långt bort, en flygresa ska vi nog inte utsätta kisse för.

PS: Alex, Snuggeln är postad i fredags bör komma idag eller imorgon om svenska posten är lika effektiv som den tyska :laugh: (drömma kan man ju......)

Senast ändrad:
Jag älskar svarta och svartvita katter, har nästan bara haft sådana.
W6hDMKO.jpg
[/IMG]
W6hDMKO.jpg

En av de personer som var mest drivande att söta katten prompt skulle fångas i fälla och tas till katthem osv har nu svarat ang den svarta. Att "du kanske ska prova annonsera på vilse. Det är ju gratis så värt ett försök". (Katten är redan annonserad där).

Så - söta katten förtjänade minsann att till varje pris få komma in. Svarta katten som levt ute i år och VILL komma in. Den förtjänar enligt samma person eventuellt en annons där det är gratis.

Personen på FB som var rabiat om att söta katten skulle fångas in och tas in. Hen har inte ens kommenterat ang den svarta. Trots då att den svarta vill komma in och om den är omärkt behöver ett hem.

Jag blir så arg att jag saknar ord. Men finns tydligen kattrasism deluxe ;(
Önskar jag kunde ta hand om den svarta, ta in den. Men det skulle bli bloody murder inomhus. Den andra skulle kanske gå att ta in. Den har en väldigt icke-konfronterande approach. Den svarta är mer tuff och mer utmanande och drar sig som sagt inte för att just utmana. Kan följa efter den lilla och utmana den med tyvärr.

En av de personer som var mest drivande att söta katten prompt skulle fångas i fälla och tas till katthem osv har nu svarat ang den svarta. Att "du kanske ska prova annonsera på vilse. Det är ju gratis så värt ett försök". (Katten är redan annonserad där).

Så - söta katten förtjänade minsann att till varje pris få komma in. Svarta katten som levt ute i år och VILL komma in. Den förtjänar enligt samma person eventuellt en annons där det är gratis.

Personen på FB som var rabiat om att söta katten skulle fångas in och tas in. Hen har inte ens kommenterat ang den svarta. Trots då att den svarta vill komma in och om den är omärkt behöver ett hem.

Jag blir så arg att jag saknar ord. Men finns tydligen kattrasism deluxe ;(
Önskar jag kunde ta hand om den svarta, ta in den. Men det skulle bli bloody murder inomhus. Den andra skulle kanske gå att ta in. Den har en väldigt icke-konfronterande approach. Den svarta är mer tuff och mer utmanande och drar sig som sagt inte för att just utmana. Kan följa efter den lilla och utmana den med tyvärr.

Det är så tragiskt :cry: Hade jag haft möjlighet (och vi inte hade bestämt att vi inte ska ha fler innekatter :angel:) så hade jag hämtat din svarta omgående. Men med tanke på att våran gamla katt numera mår så bra sen hon blev ensamkatt och att jag såväl unnar henne en sista tid i harmoni så går det inte. Är hen dessutom utmanande mot andra katter så hade det varit elakt mot våran gamla som är så försiktig och varit kuvad av de andra så länge. Jag fattar verkligen inte att tongångarna kan vara så olika på de två. Båda är i behov av skydd, är det inte det som är det viktiga?

Det är så tragiskt :cry: Hade jag haft möjlighet (och vi inte hade bestämt att vi inte ska ha fler innekatter :angel:) så hade jag hämtat din svarta omgående. Men med tanke på att våran gamla katt numera mår så bra sen hon blev ensamkatt och att jag såväl unnar henne en sista tid i harmoni så går det inte. Är hen dessutom utmanande mot andra katter så hade det varit elakt mot våran gamla som är så försiktig och varit kuvad av de andra så länge. Jag fattar verkligen inte att tongångarna kan vara så olika på de två. Båda är i behov av skydd, är det inte det som är det viktiga?

Ja man tycker ju det. Och den svarta borde ju om man ska rangordna vara i större behov då. Som behövt klara sig ute så länge, inte är jätteskygg och har försökt få komma in. Skulle man fånga vara en vore väl den svarta det självklara valet.

Hen var förresten på väg fram och nosa på min hand innan den insåg vad den höll på att göra och ångrade sig ;)

Jag har inte fått tag på en fälla men den går (om än med tvekan) in i transportbur med mat i för att äta. Så antar man borde kunna rigga något med snöre så man kan få igen dörren. Men frågan är ju "sen då"? Om inte är märkt. Dels att alla få ihop det hela. Hen kommer främst på kvällen och även om vet kanske har öppet om det är rätt dag så har polisen inte det. Om jag nu ska lämna in där. Och ska jag inte det så tja då får jag släppa ut den i stallet igen och det känns ju inte som det som gagnar katten bäst.

Det är helt klart inte så "bara" det här...

Tillägg ang utmanande så är ju svårt veta vad som skett och jag inte ser. Men den svarta och den lilla kan vara rätt nära varandra utan problem. Typ ignorera varandra. Men sen så "måste" den svarta ofelbart stirra ut den lilla. Som brukar låta illa och sen slinka därifrån. Svarta jagar inte men kollar noga efter. Ikväll tex hade den lilla ätit. Sen svarta kommer in. De tittar på varandra. Den lilla går sin väg. Den svarta äter. den lilla kommer tillbaka försiktigt och är 6-7 M bort. Då slutar den svarta äta och stirrar ut den lilla. Som går undan och istället smyger en omväg för att komma till halmboxen. Den svarta följer den med blicken och slutar sen äta och beger sig till halmboxen. Med ett utmanande kroppsspråk men inte aggressivt. Ingen av dem visar aggressivitet men jag känner igen "psykandet" och jag misstänker att den svarta inte kommer dra sig från att köra bort den lilla på sikt. Den lilla håller sig så gott det går under radarn

Senast ändrad:
Ingen aning om varför svarta och svartvita katter inte är så attraktiva. Det har spekulerats i att det är en omedveten kvarleva från häxtiden - jag har för mig att det är inte samma motstånd mot svarta/svartvita katter i andra länder. Andra spekulationer är att de är 'tråkiga' eller att det är svårt att tolka deras humör/temperament pga av deras färg. Just nu är ju långhåringar och semi-långhåriga otroligt populära och säljs/avlas friskt av BYB. Det är ju också en myt att de klarar sig bättre i kylan än korthåren medan tvärtom är det så att de behöver pälsvård annars tovar de sig.

Ibland blir man så trött. Man önskar verkligen att det är din FB tjejs katt, vilken solskenshistoria det skulle vara! Men ja, lite sådär diskreta inviter om din svarte vän är väl inte helt fel! :)

Apropå det här med ägare, ja, om det finns någon person som redan matat och därmed tagit på sig ansvaret för katten är det otroligt mycket svårare att få katthemmen att ta den. Tyvärr. Jag förstår dem. De är främst till för katter som helt saknar ansvarig/ägare. Och tja, du är redan en toppen ansvarig ;) du får nog ljuga lite om du ska få in den där. Hoppas bara att katthemmet polisen lämnar den till är en No Kill, Jag vet att det varit uppe på tapeten tidigare, men just en katt som din Piff/Puff vore det otroligt tråkigt om den avlivades. :( Särskilt om den blir sittande på katthemmet pga sin färg.

Ingen aning om varför svarta och svartvita katter inte är så attraktiva. Det har spekulerats i att det är en omedveten kvarleva från häxtiden - jag har för mig att det är inte samma motstånd mot svarta/svartvita katter i andra länder. Andra spekulationer är att de är 'tråkiga' eller att det är svårt att tolka deras humör/temperament pga av deras färg. Just nu är ju långhåringar och semi-långhåriga otroligt populära och säljs/avlas friskt av BYB. Det är ju också en myt att de klarar sig bättre i kylan än korthåren medan tvärtom är det så att de behöver pälsvård annars tovar de sig.

Ibland blir man så trött. Man önskar verkligen att det är din FB tjejs katt, vilken solskenshistoria det skulle vara! Men ja, lite sådär diskreta inviter om din svarte vän är väl inte helt fel! :)

Apropå det här med ägare, ja, om det finns någon person som redan matat och därmed tagit på sig ansvaret för katten är det otroligt mycket svårare att få katthemmen att ta den. Tyvärr. Jag förstår dem. De är främst till för katter som helt saknar ansvarig/ägare. Och tja, du är redan en toppen ansvarig ;) du får nog ljuga lite om du ska få in den där. Hoppas bara att katthemmet polisen lämnar den till är en No Kill, Jag vet att det varit uppe på tapeten tidigare, men just en katt som din Piff/Puff vore det otroligt tråkigt om den avlivades. :( Särskilt om den blir sittande på katthemmet pga sin färg.

Det verkar inte vara att jag matar den som är problemet utan just att det är fullt.

Och ja det vore ju fantastiskt om den vore märkt och kunde hitta hem. Den tjejen som saknar sin katt har dock inte kontaktat mig på PM eller så, utan bara kommenterat annonsen. Nu kan hon ju vara trygg i att hon kontaktas om det är hennes katt, men jag skulle själv varit lite mer på, frågat hur det gått, om den blivit fångad, när den planerar att tas till vet osv. Så gissar hon inte är särskilt sugen på en ersättare.

Personen som erbjöd tvättstugan bad jag PMa mig så vi kunde byta telefonnummer. Sen blev det knäpptyst.

Polisen lämnar till no-kill hemmet i stan så om de bara gör som de brukar så.. De verkar ganska vettiga faktiskt, men gissar även det kan bero på vem man möter, arbetsbelastning och om det ens finns plats.

Jag googlade. Svarta katter blir kvar längst och adopteras minst även utomlands. Både USA och UK tex har samma tragiska statistik som Sverige ;(

Edit: Tydligen samma sak med stora svarta hundar...

Det verkar inte vara att jag matar den som är problemet utan just att det är fullt.

Och ja det vore ju fantastiskt om den vore märkt och kunde hitta hem. Den tjejen som saknar sin katt har dock inte kontaktat mig på PM eller så, utan bara kommenterat annonsen. Nu kan hon ju vara trygg i att hon kontaktas om det är hennes katt, men jag skulle själv varit lite mer på, frågat hur det gått, om den blivit fångad, när den planerar att tas till vet osv. Så gissar hon inte är särskilt sugen på en ersättare.

Personen som erbjöd tvättstugan bad jag PMa mig så vi kunde byta telefonnummer. Sen blev det knäpptyst.

Polisen lämnar till no-kill hemmet i stan så om de bara gör som de brukar så.. De verkar ganska vettiga faktiskt, men gissar även det kan bero på vem man möter, arbetsbelastning och om det ens finns plats.

Jo tyvärr är det så att man impulserbjuder och sedan inte vill/kan fullfölja det. Det är därför jag alltid blir galen på alla som ska ta kull på sina katter, 'för jag har såååå många som vill ha en kattunge.' Men sedan när det väl kommer till kritan är det många som backar och det passar inte alls ,eller så har någon blivit allergisk. Om man räknar ihop alla katter på Blocket och andra ställen som måste omplacera pga 'allergi' verkar det vara 10% av Sveriges befolkning som är kattallergiker. :meh:

Jag kan förstå varför det är så fullt, ja det är det alltid, men det är just vid den här tiden som många katter börjar fara märkbart illa och därför blir katthemmen överväldigade. Bra att det är No Kill också hoppas vi att Svarten hittar sitt forever hem snart. :)

Åh!

Tjejen vara svarta, märkta katt försvann för fyra år sen. Jag skrev ju det var 3-4 mil bort - vilket ju är fullt rimlig sträcka.
MEN, det finns två byar med samma namn och hon bor i byn som ligger 1.5 mil härifrån. Det är än mer rimligt.
Tänk om...!

Jag spammar vidare ;)

Pratat med hon vars katt som försvann för fyra år sen. Hon kan tyvärr inte ta den om den inte är hennes. 4 katter (varav två är hittekatter som inget katthem tagit emot..) och tre barn och inget bra utrymme ta in en hittekatt till och på vettigt vis få tam och orädd och introducera. Dvs ungefär samma sits som mig.

Jag spammar vidare ;)

Pratat med hon vars katt som försvann för fyra år sen. Hon kan tyvärr inte ta den om den inte är hennes. 4 katter (varav två är hittekatter som inget katthem tagit emot..) och tre barn och inget bra utrymme ta in en hittekatt till och på vettigt vis få tam och orädd och introducera. Dvs ungefär samma sits som mig.

Ack vad synd :( Men då får vill hålla alla tassar och tår att det är hennes katt. Eller att någon faller för en liten söt svart lurvig sak. Han är ganska lik min systers katt (Stockholms Katthem) samma tätt sittande upprätta öron och lite lång nos :)

Jag googlade. Svarta katter blir kvar längst och adopteras minst även utomlands. Både USA och UK tex har samma tragiska statistik som Sverige ;(

Edit: Tydligen samma sak med stora svarta hundar...

Otroligt konstigt, jag undrar om det har något med att svart är sorg och farligt? Hade ingen aning om att var samma med hundar. Svarta hästar eller kor eller får är ju inte diskriminerade mot? Tvärtom. gamle Svarten och Vackra Svarten, Svarta Hingsten osv. Intressant psykologi där. Tål att funderas på. :idea:

Otroligt konstigt, jag undrar om det har något med att svart är sorg och farligt? Hade ingen aning om att var samma med hundar. Svarta hästar eller kor eller får är ju inte diskriminerade mot? Tvärtom. gamle Svarten och Vackra Svarten, Svarta Hingsten osv. Intressant psykologi där. Tål att funderas på. :idea:

I åtminstone England verkar de ses som lyckosamma osv.

Det spekulerades om det var att de är svårare att se, svårare att läsa av osv. Eller att det är svårare ta bra bilder på svarta djur och de inte fick samma uppmärksamhet på hemsidor mm.
Men ingen verkar veta, men statistiken är tydligen ganska likartad.

Lite kan jag köpa det med att ett svart djur utseendemässigt inte sticker ut och drar åt sig uppmärksamhet. Krävs ju interaktion så individen får visa sin personlighet. Samtidigt så sticker inte en "vanlig randig katt" ut bland femtiotre andra heller kan man tycka.

Annars är jag inne på att lämna in den till polisen. Luskat lite och polisen här samarbetar med katthemmet. Så polisen placerar katterna där. Hittas inte ägare skrivs de oftast över på katthemmet.
Jag tänker annars att katten har det hyfsat bra där den är så länge, och det verkar som om den blir tamare rätt fort om du inbjuder till det. Kanske kan den få bo där den är tills det faktiskt går att hitta en bra lösning, hellre än att bo i en tvättstuga, eller flyttas hit och dit?
Går det förresten att låna chipläsare? Kanske kan du lyckas komma nog nära för att läsa av med något portabelt, om ett tag? Jag googlade lite, och såg att t ex katthemmet i Norrtälje hyr ut chipläsare för 20 kr/dygn, kanske finns det något närmare, eller någon som kan låna ut, om kissen blir bara lite tamare?

Jag tänker annars att katten har det hyfsat bra där den är så länge, och det verkar som om den blir tamare rätt fort om du inbjuder till det. Kanske kan den få bo där den är tills det faktiskt går att hitta en bra lösning, hellre än att bo i en tvättstuga, eller flyttas hit och dit?
Går det förresten att låna chipläsare? Kanske kan du lyckas komma nog nära för att läsa av med något portabelt, om ett tag? Jag googlade lite, och såg att t ex katthemmet i Norrtälje hyr ut chipläsare för 20 kr/dygn, kanske finns det något närmare, eller någon som kan låna ut, om kissen blir bara lite tamare?

De är inte riktigt kontanta hemlösingarna. Jag är rädd den enda (troligen den svarta) kommer driva bort den andra på sikt. Annars skulle båda kunna få husera här. Dock kan jag som sagt inte erbjuda den svarta det inomhushem den önskar. Men ffa så är det ju att det är angeläget kolla chip på den svarta så fort som möjligt. Vilket kräver infångande.

Jag kan utan problem låna chipläsare, men jag får inte i nuläget komma så nära att jag kan scanna någon av dem efter chip. Men blir de tamare är det inget problem låna läsare.

Den svarta är ju dessutom som sagt mycket angelägen att scanna snarast då det kan vara tjejens bortsprungna katt. ÄR det det (eller nån annans som går att hitta) löser sig ju allt. Problemet är om den är omärkt. Att släppa ut den här igen gör att risken finns den sticker. Därför jag skulle vilja ha en plan B för om den är omärkt. Hade det inte funnits en person vars märkta katt det skulle kunna vara hade jag hellre tagit risken de blir alldeles för okontanta och försökt bygga gömställen och fortsatt tämja.

Liknande trådar

Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 148
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Mina föräldrar bor ute på landet och har alltid fönstret öppet så deras katter kan gå in och ut som de vill. I alla fall en tidig morgon...
2
Svar
25
· Visningar
2 203
Övr. Katt När vi köpte vår gård för snart två år sedan ingick en liten katt. Hon är gammal - hur gammal är det ingen som vet - men otroligt vaken...
Svar
8
· Visningar
1 477
Senast: Sol
·
Övr. Katt våra katter går ofta ute, med halsband. igår hade dom hittat en kompis - en stor hankatt med såriga öron samt huden bakom öronen. såren...
Svar
7
· Visningar
1 218
Senast: Harvester
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka