Alltså jag får tuppjuck på det här propagerandet för fälla och katthem. Jag svarade den senaste artigt att det förs en dialog med LST och att det inte är förenligt med svensk djurskyddslag enligt dem att sätta mycket skygga och/eller förvildade katter på katthem/motsvarande (dvs i bur/rum).
Varvid jag får ett långt svar att de har fel, så är det inte alls. LST har tolkat forskningen fel, och det är faktiskt mycket mindre stressande för en förvildad katt än en tamkatt att bo på katthem, och att katthemmen är bra på att habituera förvildade katter osv. Och en fälla behöver inte kollas konstant om den står avskilt, det räcker med var 30:e minut. (Jaha, så 30 min utan tillsyn i fällan, 30 min bilresa till vet, lite tid i väntrummet... Eller nej den skulle ju till katthem, då är det 1.5 h i bilen.. Det blir tid det där..)
Alltså jag förstår verkligen inte vad det (från de som uttrycker det) närmast maniska "det ska fångas i fälla och sättas på katthem". Samtidigt som de flesta katthemmen går på knäna och får säga nej. Så VARFÖR ska en tillsynes frisk katt som har skydd, mat, vatten och värme prompt fångas? Jag fattar inte. Och oavsett vem som tolkat forskningen rätt är jag helt säker på att Piff och Puff därute skulle välja sitt nuvarande leverne framför ett varsitt rum på katthemmet. Särskilt om de habituerar enligt metoden jag läste om häromdagen som gick ut på att inte vänta på katten utan tvärtom. Inga gömställen, "katten är väldigt rädd, men en kort period, de flesta blir snabbt mindre rädda". Ja eller så blir de som min siameshane hos veterinären. Han vrålar i buren och fel sorts bur klöser han klorna av sig. Hos vet är han drömpatienten. Man behöver inte ens hålla i, du kan tempa, ta blod, vad du vill. Han är helt passiv i sin skräck. Sen krälar han in i buren frivilligt och ligger där tyst som en liten mus tills han kommer hem, då han är väldigt tillbakadragen och lugn resten av dagen..
Liksom ta in en stackare ingen bryr sig i, det finns ju tretton på dussinet av de?
Jag skulle förstå om de tjatade för att den måste ID-kollas. Det kan jag känna själv att jag skulle verkligen, verkligen vilja ha de kollade för märkning (jag må ju få den svarta kollad med även om den drällt här mycket lång tid) så att jag vet om det finns nån ägare därute som saknar dem. Men det är inte främst det utan att katten ska fångas och omhändertas på katthem som är det som tycks vara prion. Och DET förstår jag inte, inte alls?