Jamen då kan du ge fritillgång på torrfoder. Öka på successivt om du har möjlighet. Jag har ju haft katter här som kommer hit och vräker i sig och även om det inte är optimalt så är det inte så mycket att göra åt, de andra måste ju få mat och jag kan ju omöjligt veta när det ska komma någon ny. Riskerna är ju att om de är utmärglade och kastar i sig så att de spyr och inte tuggar ordentligt utan att maten sväller i magen vilket tar av de små krafterna de har kvar och de blir i ännu sämre skick men din ser ju såpass bra ut att den risken nog är liten.
När vi flyttade hit hade förra ägaren "glömt" sina katter, mamma+unge, i ett halvår
Som tur var var det sommar men mamman var så utmärglad att hon vinglade fram och jag trodde att ungen var död. Henne satt jag och matade teskedsvis i flera dagar. Min sambo ringde förra ägaren och frågade vad tusan de höll på med, dealen var att de skulle ta med katterna, och då åkte puckot hit, ställer in en säck kattmat och klipper upp säcken
Fy tusan, jag trodde katten skulle dö
Hon hade spytt hejdlöst när vi kom hit och magen var svullen som en ballong
Hon återhämtade sig trots allt, ungen kom fram efter en vecka (min vilding) och var i ett otroligt bra skick med tanke på omständigheterna. Hon blev dock aldrig "vuxen" i kroppen utan såg ut som en 3-4 månaders unge hela sitt liv och vägde inte ens två kilo. Katter har inte nio liv men de har en otrolig överlevnadsförmåga om de får omsorg i tid.
När du kommer med lyxmat då och då lär hen ändå koppla ihop dig med mat. Hemlösingar lär sig också snabbt att äta när maten finns, de vet ju inte när de får mat nästa gång men det brukar lugna sig med tiden.
Så himla konstigt med lampan! Jag ska mäta avståndet mellan lampa och bädd imorgon och lägga dit en termometer så uppdaterar jag sedan.