Alexandra_W
Trådstartare
Äsch, lyssna på dig själv, du är en förnuftig människa och det var bland det sötaste jag settvet inte hur långt avstånd du tog bilderna från men med normala pupiller verkar den inte helt vettskrämd längre. Och vad man kan se är den inte sjuk, bra päls, torra ögon osv även om man inte ser hela kroppen.
Låt kissen rota sig lite, bli mer hemtam och van vid dig. Försök ta mer bilder, du har kanske redan gjort det, men jag vill ändå tipsa om kattpolisen.ifokus.se och vilse.nu en ganska ny sida där man både kan efterlysa och leta efter försvunna katter.
Att bygga en varm koja behöver inte alls bli dyrt eller besvärligt. Frigolit brukar du kunna få gratis och plastlådor/backar brukar man ha en del av i ett stall:
![]()
Om du kan placera kojan i stallet behövs inte mer, men om du ska ha den ute så bygg gärna en liten sluss/grovhall i vinkel så vinden inte blåser rakt in i kojan. Din vackre vän kommer att må som en prins/prinsessa även när det blir minus![]()
Tack, ska lägga ut där, och fått tips om vilse.se med. Samt ska lägga den via katthemmen i närmsta staden. Ska bara skriva klart en hemtenta först.
Fick tips om just sån låda med plastbox med frigolit, var ju enkelt och smart, så ska fixa en sådan nästa vecka när jag varit i stan och kan köpa material.
Bilden är tagen på kanske 5 meter avstånd, när den smög fram (bilden där den syns mest) för att äta och upptäcker mig, och sedan backar tillbaka (och sen försvann och gömde sig tills jag gått, bara åsynen av mig är för mycket för att våga äta än). Men den kollar på mig nu, innan såg jag bara nåt svepa iväg. Tog som sagt en vecka inse att det fanns vita tecken på katten. Men nu senaste gångerna har den flytt ur halmboxen, stannat och tittat lite (typ "vad tänker du göra") och försvunnit. Imorse var den ute när jag kom, satt nere vid gödselplattan. Studerade mig nog på håll när jag gick in. Så jag tror den börjat räkna ut kombinationen den läskiga människan och mat.
Den verkar vad man kan se på håll vara i ganska gott skick, det är ingen stor katt och hullet går inte att bedöma iom pälsen. Men pälsen ser fin ut (inte tovig/kladdig), den ser på det lilla jag kan se ut att ha rena ögon, den haltar inte och den kväll jag satt på längre håll och spionerade när den åt så den var väldigt vaksam, men satte sig och tvättade sig efteråt. Så jag ser inte att det finns någon anledning att fånga in den för att den behöver akut veterinärvård.
Ska ta och ringa länsstyrelsen imorgon, mest för att slippa t ex den där "jag vet bäst och min fru har jobbat hos djurskyddet"-människan som hävdar det är djurplågeri om katten inte fångas i fälla och tas till vet eller skjuts. Matar jag den har jag ju rätt snart ansvaret för den oavsett vem som äger, och vill inte ha nån anmälan, så kan lika gärna förekomma hur landet ligger. LST är ju (jag har googlat) av åsikten att det inte är förenligt med svensk djurskyddslag att ha skygga katter omhändertagna i bur/rum. Utan sådana omhändertagna avlivas. Så jag tycker inte de borde gå i taket om man berättar hur landet ligger, att jag tar på mig ansvaret för katten men inte anser det går eller är bra att fånga in den just nu.