Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Ja precis, zylkene var det jag inte kom på namnet på :)

Hittade av en slump en extrahög bur i affären idag. Dessutom har den galler i taket, vilket kanske minskar känslan av att vara instängd (är ju enkelt lägga en handduk över annars)

Frågan är om inte en liten bur är bättre för transport? Trånga små, mörka utrymmen ska ju ha lugnande effekt på de flesta djur. När vi fraktade hemlösing till vet för kastrering (som blev avlivning efter den blev sjukt aggressiv) så åkte den i en kaninbur, och de är ju stora, jättejättestora i jämförelse med vanliga reseburar för katt.

Frågan är om inte en liten bur är bättre för transport? Trånga små, mörka utrymmen ska ju ha lugnande effekt på de flesta djur. När vi fraktade hemlösing till vet för kastrering (som blev avlivning efter den blev sjukt aggressiv) så åkte den i en kaninbur, och de är ju stora, jättejättestora i jämförelse med vanliga reseburar för katt.

Jag har en liten mer täckt med. Hittills har bara en katt föredragit den för en större, och det var salig Soda som blev fruktansvärt åksjukt av bur och både kissade och bajsade i buren som bonus.

Och de flesta katter är ju lugna i t ex Lotin-fällor.

Så, svårt att avgöra, men utefter det lilla jag vet om Lukas, och att han INTE överhuvudtaget går in i kojan eller generellt verkar vilja ha med trånga utrymmen att göra, så gissar jag en större blir bättre. Men vet gör jag inte.

Jag provade lite försiktigt att lyfta honom idag, om det tyckte han inte. Inte alls. Fast han blev inte arg. Han blev rädd och försökte komma därifrån, men inte arg (jag släppte efter typ 15 sek så han kanske hade blivit arg). Det var dock helt okej fortsätta kela vidare med mig efter mitt elaka fasthållande. Men endera är han inte van att bli lyft alls, eller så avskyr han det bara. Men han reagerade omedelbart.

Distriktarna kastrerade föräldrarnas hankatt hemma hos dem, det skulle inte kunna vara ett alternativ? Inte lika steril miljö förstås, men för den katten gick allt superbra. :)

Lukas vill ha utsikt eller flyktväg. Går inte in ens i sitt boade hus. Han går in i bur och tar mat dock (provat) men reaktionen kommer ju oftast när man stänger.
När jag lasttränade vildkatt hade jag en matskål (för tydlighetens skull) som jag la en godisbit i, ställde vid burdörren, kisse åt och skuttade iväg. En godisbit till, kisse åt, skuttade iväg. etc, etc, etc. (Jag körde med bitar av blötmat, så det gick att göra många gånger.) Så småningom började jag ställa matskålen längre och längre in, och efterhand kunde jag stänga luckan men jag öppnade den alltid igen innan hon egentligen hann reagera (men det var så att jag visste att jag skulle kunna behålla den stängd den dagen det behövdes). Nu har jag en kattbur modell fågelbur (bara galler, väldigt öppen) så den var lätt att gå in i. Men nu, när han kommer så nära, kanske sådan träning kan funka?

När jag lasttränade vildkatt hade jag en matskål (för tydlighetens skull) som jag la en godisbit i, ställde vid burdörren, kisse åt och skuttade iväg. En godisbit till, kisse åt, skuttade iväg. etc, etc, etc. (Jag körde med bitar av blötmat, så det gick att göra många gånger.) Så småningom började jag ställa matskålen längre och längre in, och efterhand kunde jag stänga luckan men jag öppnade den alltid igen innan hon egentligen hann reagera (men det var så att jag visste att jag skulle kunna behålla den stängd den dagen det behövdes). Nu har jag en kattbur modell fågelbur (bara galler, väldigt öppen) så den var lätt att gå in i. Men nu, när han kommer så nära, kanske sådan träning kan funka?

Går in i bur för att äta gör han utan problem. Det ev problemet lär komma när han inser att han är instängd och inte kommer ut.

Han kommer att bli stressad och rädd vad du än gör. Mitt förslag är nog att försöka få det över med så snart som möjligt. Mata in honom. In i bilen, vet väntar så du inte behöver vänta med andra djur och stressa honom mer. Lugnande spruta så fort som möjligt, av med bollarna, ingen vakna spruta utan låt honom sova tills ni är hemma igen. Ha honom i tvättstugan eller liknande under natten för att hålla koll.

Så fort han verkar pigg nog, släpp ut honom - jag skulle inte mata innan jag släpper ut honom så han är hungrig och inte sticker. Sedan fjäska ordentligt med Dreamies och kyckling och var beredd på dödliga blickar :D och en annons på Blocket om människa bortskänkes....

Han kommer att bli stressad och rädd vad du än gör. Mitt förslag är nog att försöka få det över med så snart som möjligt. Mata in honom. In i bilen, vet väntar så du inte behöver vänta med andra djur och stressa honom mer. Lugnande spruta så fort som möjligt, av med bollarna, ingen vakna spruta utan låt honom sova tills ni är hemma igen. Ha honom i tvättstugan eller liknande under natten för att hålla koll.

Så fort han verkar pigg nog, släpp ut honom - jag skulle inte mata innan jag släpper ut honom så han är hungrig och inte sticker. Sedan fjäska ordentligt med Dreamies och kyckling och var beredd på dödliga blickar :D och en annons på Blocket om människa bortskänkes....

Han har tid precis efter lunch, just för att slippa vänta.

Han kommer dock inte tas in, såvida det nu inte skulle råka vara -25 eller nåt då.

Vår förra katt, som hittade på liknande sätt som Lukas, blev vi tvungna att ta till veterinär efter ett par - tre månader när den fortfarande var ganska skygg (gömde sig ute när den blivit skadad). Den tyckte förstås inte alls att det var kul utan skrek. Men det var ingenting mot vad nuvarande katt gör när den åker bil, och den är verkligen inte skygg. Båda katterna har varit tacksamma när de blivit utsläppta. Tror inte att du ska oroa dig för mycket för resan. Den kommer inte att tycka om det, men det går över.

Liknande trådar

Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 148
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Mina föräldrar bor ute på landet och har alltid fönstret öppet så deras katter kan gå in och ut som de vill. I alla fall en tidig morgon...
2
Svar
25
· Visningar
2 203
Övr. Katt När vi köpte vår gård för snart två år sedan ingick en liten katt. Hon är gammal - hur gammal är det ingen som vet - men otroligt vaken...
Svar
8
· Visningar
1 477
Senast: Sol
·
Övr. Katt våra katter går ofta ute, med halsband. igår hade dom hittat en kompis - en stor hankatt med såriga öron samt huden bakom öronen. såren...
Svar
7
· Visningar
1 218
Senast: Harvester
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka