Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Alltså... :love:
Jag har sträckläst hela tråden och jag blir alldeles varm i hjärtat! Vilken underbar liten prins och jag måste nog erkänna att inte heller mina ögon förblev torra av din senaste film.
Han har dessutom en helt enormt vacker teckning på kroppen!!

Men jag tänkte på Teddy... När Lukas kom, så var ju Teddy den som 'bossade' och jag undrar om Lukas är (var)rätt ung? Annars brukar det ju vara av största vikt att hålla revir för fertila hanar i det vilda och främlingar av samma status mottages icke utan protest?
Bara en fundering. :)

När Lukas kom i oktober så trodde/bedömde jag att han var född på våren, dvs var cirka ett halvår gammal. Det kan dock ha varit för han var så emlig och tunn, men jag tyckte även hur han såg ut i ansiktet osv sa "ungkatt". Jag kan dock ha fel. Och han ser nu lite för vuxen ut för att vara född i våras. Men vi får väl se vad vet gissar.

Lukas är en non-konfrontativ katt. Han slåss inte i onödan. Grannens ena (jag hoppas vid gud det är grannens ena, den är iaf svart och tam) katt kommer tyvärr och äter nu och då. Lukas brukar sitta 5 - 10 m därifrån och titta på. Inte road alls, men inte aggressiv utan mer "Men vaf... Det här är inte rätt. Slaven, ta bort den!". När jag föser iväg den svarta så springer Lukas direkt efter för att se var den tar vägen, och med ganska 'hög' kroppshållning. Sen kan de sitta och titta på varandra länge. INTE psykkrig för ingen av dem hotar/psykat/utmanar. Utan de sitter där som två hjon och väntar på vad den andra ska hitta på. Efter ett tag brukar de gäspa båda två och "nä vad fan, det här känns ju meningslöst, vi skiter i det här nu va".

Så, jag har idag svårt att säga så mycket om hur gammal Lukas kan tänkas vara, och om min inledande gissning stämmer. Men alldeles oavsett tycks han varken vara en väldigt förskrämd katt som springer och gömmer sig, eller nån som slåss.

Jag tror nog också med tanke på Lukas bakgrund och den okomplicerade operationen en hankattskastrering innebär att han mår bäst av att vara i stallet under sin grislampa. Jag antar du vaccinerar och id märker på samma gång. Du kan alltid droppa lite metacam över blötmaten de första två, tre dagarna. :)

Har ingen sadelkanmare. Har kallstall så förvarar läder inomhus. Dvs finns ingenstans i stallet att stänga in honom.

Har dock än inte mött en hane som inte varit helt obekymrad över att bli en det. Honorna brukar ha det betydligt värre.

Så jag tror han mår bäst både psykiskt och fysiskt av att när han vaknat under värmelampan helt enkelt direkt återgå till sitt ordinarie liv. Om han inte förorättad bestämmer sig för att hålla sig undan tror jag även han är enklast att läsa av (vad gäller smärta och mående) i vad han ser som sitt naturliga och trygga habitat än inklämd under ett skåp i ett rum i huset. Dvs även om man vettigt skulle kunna stänga in i ett vanligt rum (vilket inte går pga planlösning och befintliga djur inne) så tror jag inte jag skulle kunna säga mycket om hur han mår smärtmässigt eftersom risken är stor han skulle trycka någonstans alt klaga över att ha blivit instängd i helt främmande miljö.

Edit. Hade jag inte haft hunden och hunden är som den är hade jag tagit in och sett vad han ansåg, och haft nätdörr mellan honom och mina katter.
Du kan inte näta in det utrymmet där värmelampan står? Tex om det är i en box så näta in den med hönsnät eller liknande?

Jag tror nog också med tanke på Lukas bakgrund och den okomplicerade operationen en hankattskastrering innebär att han mår bäst av att vara i stallet under sin grislampa. Jag antar du vaccinerar och id märker på samma gång. Du kan alltid droppa lite metacam över blötmaten de första två, tre dagarna. :)

Jajamen. Han får som vet kallade det "hela paketet". Dvs kastrering, chip, tatuering, vacc, öronrengöring och allmän koll. Beroende på hur klorna ser ut kanske jag klipper de med. Här gäller och passa på medan han är nere för räkning ;)

När Lukas kom i oktober så trodde/bedömde jag att han var född på våren, dvs var cirka ett halvår gammal. Det kan dock ha varit för han var så emlig och tunn, men jag tyckte även hur han såg ut i ansiktet osv sa "ungkatt". Jag kan dock ha fel. Och han ser nu lite för vuxen ut för att vara född i våras. Men vi får väl se vad vet gissar.

Lukas är en non-konfrontativ katt. Han slåss inte i onödan. Grannens ena (jag hoppas vid gud det är grannens ena, den är iaf svart och tam) katt kommer tyvärr och äter nu och då. Lukas brukar sitta 5 - 10 m därifrån och titta på. Inte road alls, men inte aggressiv utan mer "Men vaf... Det här är inte rätt. Slaven, ta bort den!". När jag föser iväg den svarta så springer Lukas direkt efter för att se var den tar vägen, och med ganska 'hög' kroppshållning. Sen kan de sitta och titta på varandra länge. INTE psykkrig för ingen av dem hotar/psykat/utmanar. Utan de sitter där som två hjon och väntar på vad den andra ska hitta på. Efter ett tag brukar de gäspa båda två och "nä vad fan, det här känns ju meningslöst, vi skiter i det här nu va".

Så, jag har idag svårt att säga så mycket om hur gammal Lukas kan tänkas vara, och om min inledande gissning stämmer. Men alldeles oavsett tycks han varken vara en väldigt förskrämd katt som springer och gömmer sig, eller nån som slåss.
Och det spelar ju ingen roll egentligen, hur gammal han är alltså. Er historia är helt fantastisk oavsett!

Du får väl filma ålandet åt oss så att vi får nått att 'naaaaw:a' åt. :love:

@Alexandra_W Kollade in Norrtälje katthem och Teddy verkar inte finnas på deras hemsida. Hoppas det menar att han redan hittat sitt forever hem. Vet du något mer om vad som hänt den lilla gosproppen? :)

@Alexandra_W Kollade in Norrtälje katthem och Teddy verkar inte finnas på deras hemsida. Hoppas det menar att han redan hittat sitt forever hem. Vet du något mer om vad som hänt den lilla gosproppen? :)

De har inte alla katterna på hemsidan. Så han har inte ens varit ute på sidan än.

Han har kommit in bra i kattgruppen där men är rätt skeptiskt till människor.

De har inte alla katterna på hemsidan. Så han har inte ens varit ute på sidan än.

Han har kommit in bra i kattgruppen där men är rätt skeptiskt till människor.

Ser till min stora sorg att även där dominerar svarta och svartvita :( Men härligt att Teddy anpassar sig. Människorna kommer han nog börja lita på mer och mer på, precis som Lukas gör. :)

Liknande trådar

Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 154
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Mina föräldrar bor ute på landet och har alltid fönstret öppet så deras katter kan gå in och ut som de vill. I alla fall en tidig morgon... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Övr. Katt När vi köpte vår gård för snart två år sedan ingick en liten katt. Hon är gammal - hur gammal är det ingen som vet - men otroligt vaken...
Svar
8
· Visningar
1 479
Senast: Sol
·
Övr. Katt våra katter går ofta ute, med halsband. igår hade dom hittat en kompis - en stor hankatt med såriga öron samt huden bakom öronen. såren...
Svar
7
· Visningar
1 219
Senast: Harvester
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare