Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Honkatterna hittar allt nån karl om de är ute efter det, de har ju ben att gå på.
Med hankatt som redan varit i bygden ett tag är nån månad hit eller dit inte avgörande - det är så jag tänker.
Men
För att stanna kvar och för att ha mindre risk att bli illa åtgången i slagsmål är det väl bra att det inte dröjer för länge med att kastrera.

Honkatterna hittar allt nån karl om de är ute efter det, de har ju ben att gå på.
Med hankatt som redan varit i bygden ett tag är nån månad hit eller dit inte avgörande - det är så jag tänker.
Men
För att stanna kvar och för att ha mindre risk att bli illa åtgången i slagsmål är det väl bra att det inte dröjer för länge med att kastrera.

Nån månad hit eller dit. Säg han raggar upp en hona i veckan. Säg hon får 7 ungar. Det är 28 ungar... 28 ungar som inget bett om, som är svåra att bli av med, som betingar noll värde, som det riskerar att det inte läggs de 1500 kr/unge som behövs eftersom det blir en förlust. Utan som utfodras galet, inte vaccineras korrekt, inte avmaskas korrekt, inte märks. Och nu är jag i bästa fall, att det åtminstone finns en ägare.

I värsta fall.
28 hemlösa kattungar som växer upp och förvildas. Som flera av dem aldrig kommer uppleva sin ettårsdag eftersom de dukar under av svält och kyla. Eller som dränks, klubbas ihjäl, skadeskjuts...

28 kattungar är en jävla skillnad. 14 kattungar är en jävla skillnad. Oavsett om en specifik katt har hundra ungar på sitt samvete redan så spelar 10-20-30 ungar till en jäkla skillnad!

Dessutom har han sen i oktober/november inte blivit far iaf. Så finns ingen anledning att med något ansvarsfrihetsgrundande pseudoresonemang försöka berättiga att en katt under mitt ansvar ska få göra ungar på byn bara för att den ev (beror på hans ålder) gjort det förr.

Du kan bara ansvara för den underbara Lukas (med k eller c föresten). Andras okastrerade honkatter kan du inte göra mycket åt. Fritt från hanar blir det inte, bara så det är, även om det inte är en ursäkt.

Om du behöver nån månad mer för att bygga tillräckligt förtroende så ta den om du behöver, behövs det inte är det väl bra. Bara det att han har ett hem där han än så länge håller sig gör nog viss nytta det med.

Du kan bara ansvara för den underbara Lukas (med k eller c föresten). Andras okastrerade honkatter kan du inte göra mycket åt. Fritt från hanar blir det inte, bara så det är, även om det inte är en ursäkt.

Om du behöver nån månad mer för att bygga tillräckligt förtroende så ta den om du behöver, behövs det inte är det väl bra. Bara det att han har ett hem där han än så länge håller sig gör nog viss nytta det med.

Och i mitt ansvar ingår att se till att han INTE okastrerad dräller på bygden i mars, eller parar sig med okastrerade honkatter som söker sig hit.

Han kommer kastreras i februari om han så ska behöva fångas med fälla. Alt är stänga in honom, det säger sig själv varför det alt utgår...

Du kanske redan känner till dom men annars kan jag tipsa om XL vet i Örbyhus. Dom är jätteduktiga med rädda katter, det har jag själv erfarenhet av. Har för mig att du bor där i trakterna.

Feliwayspray i transportburen kanske kan ha viss effekt?
Att ställa ut en bäddad bur i stallet och börja mata in honom i den redan nu lär ju inte heller skada.

Finns det ens lugnande man kan ge i mat utan risk om katten ska sövas? Det fanns det inte när min vilda katt skulle kastreras.

Feliwayspray i transportburen kanske kan ha viss effekt?
Att ställa ut en bäddad bur i stallet och börja mata in honom i den redan nu lär ju inte heller skada.

Vet faktiskt inte om det finns, men finns det så blir det ändå det där moment 22. Vet tex man kan ge nozinan (fö ett jävla rävgift) till katt. Men jag vill inte träffa den vet som skulle skriva ut det till en katt hen inte vet vad den väger, om den är hjärtfrisk och i bra kondition osv. Ens om det skulle funka som premedicinering.

Lukas vill ha utsikt eller flyktväg. Går inte in ens i sitt boade hus. Han går in i bur och tar mat dock (provat) men reaktionen kommer ju oftast när man stänger. Och jag har två siameser som gärna sover i öppen bäddad bur men INTE är alls nöjda eller imponerade när den stängs. Så jag tror inte mkt på metoden heller om jag ska vara ärlig. Inte för mer än slippa mosa in en redan arg katt då men det räknar jag med att slippa.

Vill inte testa feliway. Min ena snedtänder på det så jag är skeptisk emot det. Däremot det där man kan strö på maten (glömt vad det heter) tänkte jag han skulle få.

Vet faktiskt inte om det finns, men finns det så blir det ändå det där moment 22. Vet tex man kan ge nozinan (fö ett jävla rävgift) till katt. Men jag vill inte träffa den vet som skulle skriva ut det till en katt hen inte vet vad den väger, om den är hjärtfrisk och i bra kondition osv. Ens om det skulle funka som premedicinering.

Lukas vill ha utsikt eller flyktväg. Går inte in ens i sitt boade hus. Han går in i bur och tar mat dock (provat) men reaktionen kommer ju oftast när man stänger. Och jag har två siameser som gärna sover i öppen bäddad bur men INTE är alls nöjda eller imponerade när den stängs. Så jag tror inte mkt på metoden heller om jag ska vara ärlig. Inte för mer än slippa mosa in en redan arg katt då men det räknar jag med att slippa.

Vill inte testa feliway. Min ena snedtänder på det så jag är skeptisk emot det. Däremot det där man kan strö på maten (glömt vad det heter) tänkte jag han skulle få.

Ja det blir ju moment 22. Enda gången jag vet att en veterinär skrivit ut lugnande till katt utan undersökning var när ett gäng halvvilda (bara ägaren kunde komma nära dem, de flydde uppför väggarna om någon annan visade sig) katter skulle avlivas när ägaren gått bort. Där ser jag det som en human handling att katterna slapp utsättas för en sådan enorm stress det hade varit för dem att fångas in enbart för att avlivas. Katterna somnade lugnt och tryggt av det lugnande medlet som las i maten och kunde sedan avlivas utan stress. Väldigt tragiskt att det behövde bli så men det bästa valet för katterna i det här fallet.

Passa på när Vet ändå är ute i annat ärende? Jag vet inte hur stort stallet är, men kanske går det att dubbelboka om Vet ska ut, så kan Lukas luras in i sin bur, få lugnande och snabbt skickas iväg på op.

Jag skulle inte oroa mig jättemycket över om han blev rädd/förbannad vid ett tillfälle, när han sedan är hos Vet så får han ju lugnande och efter Op så är det bara några dagar innan han är pigg igen. Då kanske han kan bo i sadelkammaren eller liknande.

Passa på när Vet ändå är ute i annat ärende? Jag vet inte hur stort stallet är, men kanske går det att dubbelboka om Vet ska ut, så kan Lukas luras in i sin bur, få lugnande och snabbt skickas iväg på op.

Jag skulle inte oroa mig jättemycket över om han blev rädd/förbannad vid ett tillfälle, när han sedan är hos Vet så får han ju lugnande och efter Op så är det bara några dagar innan han är pigg igen. Då kanske han kan bo i sadelkammaren eller liknande.

Jag har ingen sadelkanmare. Men hankatter brukar inte beröras nämnvärt av kastrering. Men det blir 30 min resa till vet, har ingen veterinär planerat för något annat och det är för osäkert. Gäller Lukas är här när vet kommer liksom, och även om jag oftast ser honom 15 ggr på en dag händer det att hela dagen går innan han ger sig tillkänna. Är även svårt att samtidigt som man passar häst för annat veterinärt åka iväg med en katt. Och 2000 spänn bara för att kanske sedera en katt - nä ;)

Liknande trådar

Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 154
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Mina föräldrar bor ute på landet och har alltid fönstret öppet så deras katter kan gå in och ut som de vill. I alla fall en tidig morgon... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Övr. Katt När vi köpte vår gård för snart två år sedan ingick en liten katt. Hon är gammal - hur gammal är det ingen som vet - men otroligt vaken...
Svar
8
· Visningar
1 479
Senast: Sol
·
Övr. Katt våra katter går ofta ute, med halsband. igår hade dom hittat en kompis - en stor hankatt med såriga öron samt huden bakom öronen. såren...
Svar
7
· Visningar
1 219
Senast: Harvester
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka