Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Nu kan jag låna vets chipläsare med. Jag blir ju extremt förvånad om en okastrerad hane är märkt, men då har jag kollat det med. Kan ju vänta till kastrering och låta vet kolla då, men kan lika gärna göra det nu. Så kan jag prata med vet kring kastreringen med. Risken är väl att lille Lukas återvänder till sitt skräckslagna jag om han placeras i en bur, och jag tänker inte ens tänka tanken på att prova lyfta. Det var fö inte jag som tog initiativ till att klappa, utan plötsligt blev jag headbuffad =)

Men kolla chip, och behandla (har för mig man kan göra det i nacken, även om man helst ska gräva ur öronen och hålla på) mot öronskabb kan jag ju redan nu. Jag kan i princip garantera att han har öronskabb, de brukar ha de utekatterna och Teddy hade ju öronskabb.

Jag är fortfarande alldeles tårögd och varm i hjärtat. Lilla modiga, modiga kissen.

Du är inte den enda som blir tårögd, usch vem håller på och skalar lök här? :love: Vilken alldeles ljuvlig liten Lukas. Och var inte rädd för kastrering och behandling, han kommer vara lite skygg några dagar men sedan lovar jag att allt snart återgår till nospuffar igen. Dreamies mutor går alltid hem. :up:

Du är inte den enda som blir tårögd, usch vem håller på och skalar lök här? :love: Vilken alldeles ljuvlig liten Lukas. Och var inte rädd för kastrering och behandling, han kommer vara lite skygg några dagar men sedan lovar jag att allt snart återgår till nospuffar igen. Dreamies mutor går alltid hem. :up:

Inte så mycket rädd för det som för att han ska vara så rädd att han blir aggressiv hos vet. Eller av bur. Blir ju extra trauma då. Men är ju inte mkt att göra åt.

Inte bara du som gråter :love: Att man kan bli sådär alldeles fantastiskt lycklig av att en liten individ bara bestämmer sig sådär :heart

Jag hade hållt det på den här nivån ett tag. Inte stressa på utan ta ett litet steg i taget. Den dagen lär komma då han tycker att det är okej att kliva in i värmen :)

Inte bara du som gråter :love: Att man kan bli sådär alldeles fantastiskt lycklig av att en liten individ bara bestämmer sig sådär :heart

Jag hade hållt det på den här nivån ett tag. Inte stressa på utan ta ett litet steg i taget. Den dagen lär komma då han tycker att det är okej att kliva in i värmen :)

Ja jag tänker inte ens försöka ta initiativ till att klappa etc utan fortsätta låta honom ta initiativet. Tror det är just jag aldrig pressat som fick honom att slappna av och riva murarna

"Skaru kolla på de där broddarna länge till eller? Jag börjar bli otålig...."
15896294_1184439954985309_3706639880031482153_o.jpg

Jag vet inte om Lukas var rätt namn, det är möjligt Lenin skulle varit bättre ;P
Inte lika kelig imorse, men hela katten har ett helt annat uttryck och beter sig helt annorlunda än för två dagar sen. Kommer mot mig, pysslar med sitt runt mig, hänger mig hasorna osv. Sträcker lojt på sig, sitter och tvättar sig osv - dvs han beter sig som en "vanlig" katt. Och spatserar omkring med svansen i vädret, istället för den mer hukade och flyktberedda.

Nu på kvällen kom han och mötte mig vid dörren, lojt sträckande på sig. Jag fixade mat osv med hästarna och höll på att snubbla över honom mer än en gång. Sen kollade jag broddar på stoet, och han satt och kollade. För att efter en liten stund jama uppfodrande. Sen skulle vi kela, och jisses vad han både spann och pratade. Och pratade. Och pratade. Det var både allmänt småprat, hallå klia mig, klia mer, klia där. Och sen när han var nöjd annan ton i jamandet och "så, ge mig mat nu". Fick fösa bort hans huvud från skålen när jag skulle fylla på (innan har han suttit på sitt säkra ställe 50 cm bort)

Inte så mycket rädd för det som för att han ska vara så rädd att han blir aggressiv hos vet. Eller av bur. Blir ju extra trauma då. Men är ju inte mkt att göra åt.

Kolla runt om det finns en vet som är van vid förvildade katter. Om de har erfarenhet så brukar allt gå mycket snabbare och smidigare. Klämbur är ju alltid ett alternativ. Bättre att det blir lite 'brutalare' och går fort. Med en klämbur kan man ju ge en lugnande spruta och sedan är det inga problem. Lilla fina Lukas. Så underbart att se hur han utvecklats och hur bra han mår.

Hehehe, vi får väl se när pälsen fäller i vår exakt hur mycket katt som finns därunder ;)

Kolla runt om det finns en vet som är van vid förvildade katter. Om de har erfarenhet så brukar allt gå mycket snabbare och smidigare. Klämbur är ju alltid ett alternativ. Bättre att det blir lite 'brutalare' och går fort. Med en klämbur kan man ju ge en lugnande spruta och sedan är det inga problem. Lilla fina Lukas. Så underbart att se hur han utvecklats och hur bra han mår.

Hehehe, vi får väl se när pälsen fäller i vår exakt hur mycket katt som finns därunder ;)

Är väl få ner i klämbur som kan bli bökigt. Men det ska förhoppningsvis lösa sig enkelt.

Nu har jag ju klämt på honom.. han är ganska.. välvadderad *host* Jag kommer få skäll av vet...

Nu har jag ju klämt på honom.. han är ganska.. välvadderad *host* Jag kommer få skäll av vet...
Han bor ju ute och i stallet eller hur? Är det kallstall så behöver han nog lite extra hull mot kylan. Huvudsaken är att han blir tamare och trygg, vikten kan man ta itu med senare. Tycker jag iallafall.
Har du nån transportbur du kan bädda i och ställa i stallet? Han kanske börjar gå in o lägga sig där själv såsmåningom.

:love:

"Skaru kolla på de där broddarna länge till eller? Jag börjar bli otålig...."
15896294_1184439954985309_3706639880031482153_o.jpg

Jag vet inte om Lukas var rätt namn, det är möjligt Lenin skulle varit bättre ;P
Inte lika kelig imorse, men hela katten har ett helt annat uttryck och beter sig helt annorlunda än för två dagar sen. Kommer mot mig, pysslar med sitt runt mig, hänger mig hasorna osv. Sträcker lojt på sig, sitter och tvättar sig osv - dvs han beter sig som en "vanlig" katt. Och spatserar omkring med svansen i vädret, istället för den mer hukade och flyktberedda.

Nu på kvällen kom han och mötte mig vid dörren, lojt sträckande på sig. Jag fixade mat osv med hästarna och höll på att snubbla över honom mer än en gång. Sen kollade jag broddar på stoet, och han satt och kollade. För att efter en liten stund jama uppfodrande. Sen skulle vi kela, och jisses vad han både spann och pratade. Och pratade. Och pratade. Det var både allmänt småprat, hallå klia mig, klia mer, klia där. Och sen när han var nöjd annan ton i jamandet och "så, ge mig mat nu". Fick fösa bort hans huvud från skålen när jag skulle fylla på (innan har han suttit på sitt säkra ställe 50 cm bort)

Nu blev det lite dimmigt igen :heart

Hankatt som bor ute, är väl ingen panik med kastrering - som jag ser det.

Hur tänker jag då undrar förstås en och annan! Där är okastrerade hankatter som springer ändå, så på sätt gör det nog lite skillnad till att producera kattungar, och just Lukas får inga. Som honkatt hade det varit skillnad.
Viktigare då han blir hanterbar herre så löser det sig så småningom.
Rätt vad det är ska han väll upp i knät med fina Lukas.

Hur tänker jag då undrar förstås en och annan! Där är okastrerade hankatter som springer ändå, så på sätt gör det nog lite skillnad till att producera kattungar, och just Lukas får inga. Som honkatt hade det varit skillnad.
Problemet är väl att det finns en större risk att han drar vidare om han inte kastreras. Och då kanske han inte har turen att hamna hemma hos en snäll Alexandra.

Jag blir så himla rörd över hans framsteg. Det var ju typ nyss som du var säker på att det inte skulle gå att komma närmre. Lukas (Lenin ;)) Hade tydligen en annan plan :).

Ja jag undrar verkligen hur du tänker, eftersom det inte springer några okastrerade hankatter i byn förutom nämnda Lukas. Nu springer förvisso inga okastrerade honkatter här heller, men..

Dock så precis som redan påpekats, så ökar risken stort för att han försvinner när det blir mars - det finns ju okastrerade katter på andra håll. Risken för skada ökar markant med en okastrerad hankatt, de hamnar oftare i slagsmål. Risken att han börjar spraya/markeringskissa ökar - och jag vill varken ha nedkissade saker i stallet, eller en katt som kissar på fel ställen inomhus den dag han får vara inne.

Men främst så det där argumentet med "äh det finns så många, min okastrerade katt påverkar inte" är riktigt uselt, eftersom det är just att XX kattägare resonerar likadant. Om alla de istället resonerade tvärtom skulle andelen okastrerade katter minska lavinartat, och så även andelen oönskade kattungar.

Jag ser dessutom eg mindre problem rent teoretiskt med en okastrerad honkatt. Om den blir dräktig är det mitt problem, och hon kan på en dräktighet ge upphov till ett begränsat antal ungar. En okastrerad hankatt kan under samma tidsperiod ge upphov till en lång, lång rad kattungar. Som det inte är säkert att någon tar ansvar för. (Dock anser jag inte det är okej ha okastrerade honkatter heller, men om man skulle behöva välja)

Så nej, de där kulorna ryker innan februari är slut, oavsett.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 148
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Mina föräldrar bor ute på landet och har alltid fönstret öppet så deras katter kan gå in och ut som de vill. I alla fall en tidig morgon...
2
Svar
25
· Visningar
2 203
Övr. Katt När vi köpte vår gård för snart två år sedan ingick en liten katt. Hon är gammal - hur gammal är det ingen som vet - men otroligt vaken...
Svar
8
· Visningar
1 477
Senast: Sol
·
Övr. Katt våra katter går ofta ute, med halsband. igår hade dom hittat en kompis - en stor hankatt med såriga öron samt huden bakom öronen. såren...
Svar
7
· Visningar
1 218
Senast: Harvester
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka