Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Jag var ner och nattfodrade nyss. Gav hästarna och sen skulle jag prova en sak på ena hästen. Min kompis missen satt på sin vanliga plats som numera är fullt synlig när jag kom ner.

När jag är där in boxen hör jag plötsligt ett ynkligt jamande. Tittar upp och utanför den öppna boxdörren sitter missen och jamar. Tydligt "hallå du har glömt mig, min mat?" :love:

Normalt ger jag hästarna under överinseende av missen och sen ger jag missen. Det var tydligen inte helt uppskattat att börja dra ut på att ge missen ;)

15493686_1163599550402683_1144618817394205139_o.jpg

Jodå. Hen äter med god aptit och är generellt mer orädd för mig. Däremot är den - har jag märkt - extremt rädd för händer. Bara på håll sträcka fram handen tre cm mot den och den flyr i panik. Så jag tror inte man kommer så mycket längre egentligen. Men den har helt klart adressändrat till stallet och anser sig anställt mig som förste betjänt.

Jodå. Hen äter med god aptit och är generellt mer orädd för mig. Däremot är den - har jag märkt - extremt rädd för händer. Bara på håll sträcka fram handen tre cm mot den och den flyr i panik. Så jag tror inte man kommer så mycket längre egentligen. Men den har helt klart adressändrat till stallet och anser sig anställt mig som förste betjänt.

Ett tips är att använda något annat att klappa med och att närma dig med sidan emot henne. Jag har vant vissa med hjälp av flugsmällan :angel: De märker då att det varken gör ont eller är farligt utan ganska trevligt och kan då gå med på att bli klappade efter ett tag :)

Sedan är det bara så att för vissa tar det väldigt lång tid. De ser inga nytta med beröring utan integrerar på andra sätt. För min vildkatt tog det 9 år innan hon slutade fly när jag nuddade henne och ytterligare ett år senare kunde jag snabbt stryka henne över ryggen. Men att bara gå fram och klappa, dit kom vi aldrig. Däremot hade vi många och långa konversationer och hon ålade då runt på golvet, slängde sig framför mig och pratade och pratade :love:

Ett tips är att använda något annat att klappa med och att närma dig med sidan emot henne. Jag har vant vissa med hjälp av flugsmällan :angel: De märker då att det varken gör ont eller är farligt utan ganska trevligt och kan då gå med på att bli klappade efter ett tag :)

Sedan är det bara så att för vissa tar det väldigt lång tid. De ser inga nytta med beröring utan integrerar på andra sätt. För min vildkatt tog det 9 år innan hon slutade fly när jag nuddade henne och ytterligare ett år senare kunde jag snabbt stryka henne över ryggen. Men att bara gå fram och klappa, dit kom vi aldrig. Däremot hade vi många och långa konversationer och hon ålade då runt på golvet, slängde sig framför mig och pratade och pratade :love:

Det var inte klappa jag skulle. Jag skulle sträcka fram matskålen lite närmare. Som sagt den är enormt rädd för händer/rörelse emot den. Så tror pensel eller flugsmälla skulle få den tro att döden var kommen.

Så fortsätter skjuta skålen lite medan jag tittar bort och sedan gå får vi se. Deb är inte särskilt rädd för mig annars. Jag kan sitta och surfa eller sitta och titta på något annat och den är några dm ifrån. Kommer nu strosande och sträcker sig istället för att fara upp som ett jehu nät den legat och sovit och jag kommer. Men kan inte på 2 M håll skjuta skålen mot den utan att den flyr i panik.

När jag hade en rädd kisse gav jag den torrfoder som jag slängde till den och allt eftersom kunde jag ge den närmare och närmare, till sist stod den bredvid mig och åt och slutligen klia den. Samma katt som jag först bara skymtade och sen såg fly för sitt liv om vi möttes i stallet, det tog tid men jag hade inte bråttom. :)

Det var inte klappa jag skulle. Jag skulle sträcka fram matskålen lite närmare. Som sagt den är enormt rädd för händer/rörelse emot den. Så tror pensel eller flugsmälla skulle få den tro att döden var kommen.

Så fortsätter skjuta skålen lite medan jag tittar bort och sedan gå får vi se. Deb är inte särskilt rädd för mig annars. Jag kan sitta och surfa eller sitta och titta på något annat och den är några dm ifrån. Kommer nu strosande och sträcker sig istället för att fara upp som ett jehu nät den legat och sovit och jag kommer. Men kan inte på 2 M håll skjuta skålen mot den utan att den flyr i panik.

Nej det förstod jag men just att ha något emellan hand och närmandet kan hjälpa. Du känner såklart katten bäst :) Olika små individer behöver olika bemötande :) Kanske är det också just att du flyttar på något som hen reagerar på? Det kan ju upplevas skrämmande.

Visst är det ändå så himla häftigt! På så kort tid har hen gått från att fly till att vara bekväm med dig i närheten :)

Den reagerar även om jag bara sträcker ut handen, så verkar vara rörelse mot. Men svårt säga säkert. Den kommer ju fram till mig när jag häller upp mat osv.

Kasta torrfoder blir den superrädd av. Den går dit efter en stund men jag måste gå bort först. Häller jag upp torrfoder kommer den direkt.

Jag tror faktiskt någon kastat sten/grus på eller mot den?

Men ja. För två månader sen flydde den så fort jag visade mig. Nu kommer den när jag visar mig. <3

Problematiken är ju att du vid något tillfälle, så snart som möjligt, måste fånga in för att kastrera. :( Men med tanke på vad du skrivit blir det nog minst trauma med fälla, vet van vid förvildade katter och stygn som man inte måste ta bort. Som sagt, jag skulle nog gjort det så fort som möjligt dels för risk av kattungar (om det nu är en hon) och dels för att kylan gör att den inte lika lätt överger värme och mat!

Problematiken är ju att du vid något tillfälle, så snart som möjligt, måste fånga in för att kastrera. :( Men med tanke på vad du skrivit blir det nog minst trauma med fälla, vet van vid förvildade katter och stygn som man inte måste ta bort. Som sagt, jag skulle nog gjort det så fort som möjligt dels för risk av kattungar (om det nu är en hon) och dels för att kylan gör att den inte lika lätt överger värme och mat!

Planerat att göra det i andra halvan av februari. Än är det riskfritt ha okastrerad. Det är normalt riskfritt längre än februari med men... Sen får vi se, är det 30 grader kallt i februari (inte ovanligt) så kommer jag skjuta fram det. Helt enkelt för att den inte är i läge att ha inne efter utan kommer få gå ut i stallet igen. Och sår läker så uruselt i kyla.

Men därför jag försökt flytta fram positionerna lite men Nix. Så om inget revolutionerande händer lär det bli fälla ja. Eller det räcker nog med att rigga en transportbur iofs, men infångande medelst luras.

Liknande trådar

Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 148
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Mina föräldrar bor ute på landet och har alltid fönstret öppet så deras katter kan gå in och ut som de vill. I alla fall en tidig morgon...
2
Svar
25
· Visningar
2 203
Övr. Katt När vi köpte vår gård för snart två år sedan ingick en liten katt. Hon är gammal - hur gammal är det ingen som vet - men otroligt vaken...
Svar
8
· Visningar
1 477
Senast: Sol
·
Övr. Katt våra katter går ofta ute, med halsband. igår hade dom hittat en kompis - en stor hankatt med såriga öron samt huden bakom öronen. såren...
Svar
7
· Visningar
1 218
Senast: Harvester
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10