Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske kan du ge maten i småportioner? Lägga lite i skålen, vänta till den äter upp, gå dit och lägga lite till, etc. Då får du ännu mer in att du måste vara vid matskålen för att det ska komma gottis?
En fråga förresten. Mest för jag drömde mardrömmar om kattungar ute inatt
Finns det någon risk den kan vara dräktig så här sent, om det är en hona?
Hen har ju blivit - som det ser ut för ögat iaf, blivit trind. Vilket kan bero på att jag matat rätt generöst. Samtidigt så är det lite kort tid för att ens med generös matning bli såpass trind kanske.
Men när jag mockade idag och insåg här på fm att hen inte kommit och ätit frukost ens, så tänkte jag först oroligt att hen sjappat. Sen gick jag och tömde skottkärran vilket inkluderar gå genom en tom ladugård (eller tom och tom, det finns skräp där men inga djur utom möss då). Och där var missen. Lite knepigt den är där men inte går upp till stallet och äter. (Det är nära).
Där slog det mig, troligen pga drömmen som nog var inducerad av att jag igen igår kollade annonser efter försvunna katter och kollat på mer än en annons om kattungar/unga katter som försvunnit eller kattungar som hittats ute, att shit, tänk om det är en hon och hon är dräktig? Ungar ute nu är ju helt chanslösa.
Samtidigt så när jag var liten och vi hade utekatter, fertila honor, så de fick aldrig kattungar höst/vinter. Utan de fick en kull på sen vår/tidig sommar.
Höll fö på att få en hjärtinfarkt när det smög en svart katt på gården. Det ska ju inte vara en sån här längre, jag måste sett i syne? Det gjorde jag inte. Alltså seriöst om DET inte är grannens katt kommer jag få en hjärnblödning. Samtidigt... Den saknar ett halvt öra. Alltså på riktigt, jag pallar inte en till hemlös sate...
Tyvärr finns risken att hon är dräktig. Det är inte ovanligt att fertila honor får flera kullar/år. En av min barndoms katthona fick kull på kull nästan hela sitt livUngarna slogs ihjäl direkt
![]()
![]()
och efter några kullar gick hon inte ens tillbaka till kattungarna utan hon födde dem och gick direkt ut på friarstråt igen
Helt vansinnigt djurplågeri
Min vilding fick en kull i slutet av november-början av december ett år. Vi hittade dem aldrigMin hund kom på våren efter med ett torrt skinn som med största sannolikhet varit en av ungarna
Så håll koll. Smalnar hon av så leta till tusen. Min vilding la sin första kull i stallet och trots att hon då fortfarande var jätterädd var hon okej med att vi pysslade med ungarna bara vi gick därifrån när det var matdags men det var på sommaren. Får hon ungar så blir du nog tvungen att fånga in henne och ha henne och ungarna inne.
Jag känner igen känslan, nej inte en tillDet går över. Man vänjer sig och helt plötsligt inser man att de där x-antal tusenlapparna man lagt på kastreringar och annan veterinärvård på alla hemlösingar (maten har jag aldrig ens räknat på) hade räckt till en fin sadel
Det är som att djungeltrumman går att här finns det mat, värme och en vänlig själ.
Jag håller tyvär medd @TinyWiny att det finns en chans att hon är med ungar. Även om det är ganska ovanligt så händer det. Du har ju haft minst en bekräftat okastrerad hane nära henne. Så jag skulle nog, trots faran, försöka fånga och kastrera så fort som möjligt. Vet kan då även ta bort eventuella ungar. När det är kallt ute så minskar chanserna att hon försvinner från mat och värme. Så egentligen är det här bästa tiden på året att kastrera en liten vilding. Och som sagt, flank stygn gör att man inte behöver fånga in en gång till för en traumatiserande resa till vet.
Jättefin bolåda men fundera på att sätta lite frigolit runt om som isolering mot när det blir kallare![]()
Det är frigolit på insidan8 cm tjockt i botten, hela bakre väggen, halva sidorna. Sen tog frigoliten slut så ska köpa mer så det blir hela vägen upp på sidorna samt på insidan taket. Om hen övht tänker flytta in då. Dessutom står den 1 cm upp från golvet iom att det är små "ben".
Vi har inte särskilt kallt ute tyvärr, utan plusgrader dygnet runt. När det var kallare var den mer i stallet, nu är den mer ute och gör vad katter nu gör (dvs kommer oftare utifrån när det är käk, än från gömslet).
Jag vet tyvärr ingen i närheten som kastrerar med flanksnitt men ska kolla upp. Det är över en timme i bil annars tyvärr och svårare med flexibilitet med tider (om hen inte låter sig fångas i planerad tid). Men du tror inte den blir så skrämd av det hela att den försvinner då?
Jag håller tyvär medd @TinyWiny att det finns en chans att hon är med ungar. Även om det är ganska ovanligt så händer det. Du har ju haft minst en bekräftat okastrerad hane nära henne. Så jag skulle nog, trots faran, försöka fånga och kastrera så fort som möjligt. Vet kan då även ta bort eventuella ungar. När det är kallt ute så minskar chanserna att hon försvinner från mat och värme. Så egentligen är det här bästa tiden på året att kastrera en liten vilding. Och som sagt, flank stygn gör att man inte behöver fånga in en gång till för en traumatiserande resa till vet.
Jättefin bolåda men fundera på att sätta lite frigolit runt om som isolering mot när det blir kallare![]()
Kan man kastrera så sent så att magen syns?
Kan man kastrera så sent så att magen syns?
Skit också :/
Ja är det en hon som föder ungar åker de in hela bunten varesig de vill eller inte. Inga djur dör on my watch om jag på något vis kan förhindra det.
Hen var upp till stallet, smög in, tvärvände och drog. Vet inte vad som störde, hem brukar ganska kavat knata in. Tänkte om den svarta nya var där och gick in och kollade men nej all mat orörd. Det är inte bra. Blötmaten från i morse är fortfarande orörd. Att hen vände den gång jag såg KAN bero på att den såg nya kojan. Hen är lite kinkig med förändringar. Men kojan kom dit strax innan lunch så fortfarande mycket konstigt att hen inte ätit sin frukost. Det har hänt enstaka ggr, då har hen kommit inom högst 2 h och ätit. Förutom då efter pelletsen kom in och hen höll sig undan 2.5 dygn. Nu är det sju h och katten har flera av dem bevisligen hållit sig nearby men utan att komma och äta. Knas.
Mer hemlösingar kan jag inte ha tyvärr, jag kommer inte bo här på sikt. Och kan ju inte bara lämna katterna åt sitt öde. Tidigaste jag flyttar är juni och lycka till få plats på katthem då. Och de är ju mitt ansvar om jag matat hela vintern. Och fånga in och omplacera flera ens nu lär inte bli lätt. Så jag hoppas 1.5-örat hör hemma nånstans eller var en som passerade förbi bara.
Man kan rent tekniskt kastrera fullgångna katter.. (Dock inte med flanksnitt, det går ej om dräktiga). Det är eg bara veterinären som "hindrar", olika veterinärer har olika policy för hur långt gågna katter de känner de vill kastrera.
Men tex i samband med att ungar förlöses med kejsarsnitt kastrerar man ibland när man ändå är inne. Blir ju samma sak med en på dag X i dräktigheten.
Men mer risk för komplikationer ju längre gången.
Nåt är knas alldeles oavsett. Inte sett till missen i stallet alls. Bara sett den på fm när jag skrämde den i ladugården när jag skulle tömma skottkärran och en gång lite senare när den var i stallet och tvärvände.
Igår kväll åt den som den skulle. Vid ett inatt sprang vi bokstavligt talat ihop i stalldörren. Hade ätit inatt.
Imorse så fick blötmat kl 08. Det var orört kl 17. Kl 19hade nån slickat av all gelé på bitarna men inte ätit? Jag slog ut det som var kvar, öppnade en tetra med annan smak (den har so far ätit allt med samma glupande aptit men) och hade i nytt. Orört kl 20.30. Kl 21.30
är gelén borta på nya maten?! Satt 40 min i stallet men ingen kisse.
Innan har den ätit upp allt i skålen och slickat rent. Och förutom alldeles i början och när den var borta 2.5 dygn så har den kommit när jag fyllt mat/varit i stallet. Tom satt sig och stirrat ut mig för jag skulle fylla. Nu har den knappt setts till, tvärvände ur stallet av ingen anledning alls (jag var inte ens därinne) och äter inte. Kanske slickar den av gelén, kanske är det nån annan (svårt tro det dock). Jag fattar inte, men det känns inget bra... :/
Och äter hen inte så kan hen inte fångas alldeles oavsett...
Kanske är ute och letar efter karln!
Eller att den nya som ville ta över reviret inte passar.
De har ju sina idéer de där fyrfota vännerna med.
Kommer nog tillbaks, går nog ingen stor nöd på den inte.
Hm, alltså honor som ska få ungar kan ju bli dåliga på att äta det sista.
Ja. Och hålla sig undan...
Nu vet jag ju inte om hen är en hon. Men är ju just det där som gör att jag inte gått upp på skullen igen. Samtidigt ser jag ihjälfrusna ungar på skullen för min inre syn.
Hen kan gärna vara en han känner jag. Och återvända typ genast! Ingen rört maten jag fyllde 21.30