Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Redan testat men ingen skillnad. Tror det sitter ihop med inte okej i magen

Förutom provat annan smak i går och annan sort så: Provade tidigare att lägga ut makrill. Det har den fått en gång förr och gillat. Orört. Provade här på em lägga ut hills a/d. Dels går den att slicka i sig, dels är det ju konvalescensfoder och näringstätt samt snällt mot magen. Och GOTT enligt de flesta katter. Är ju till för svårt sjuka, efter op, när de inte vill äta osv. Orört både i stallet och på skullen.

Inte en skymt av katten någonstans här på em. Jag som tom fixat fram en kikare för att kunna kolla noga på håll.

Kikare var bra! Tråkigt den inte syns till.

(Teleobjektiv hade varit roligt med, men det ska väl inte överdrivas)

Kanske kan du prova att ge pro-kolin eller liknande? Det går ju att blanda i maten men det förutsätter såklart att stackarn äter något. Kanske hen äter "kattungevälling" med pro-kolin i? Jag klistrar in receptet om du vill prova.

Kattungevälling:
Koka upp 5 dl laktosfri mjölk.
Vispa i 1-2 msk maizena och 1 msk druvsocker i den kokande mjölken.
Låt svalna. Vispa i 1-2 msk smör under avsvalningen. När det har svalnat helt vispa i en äggula.
Servera ljummet och förvara färdig välling i kylskåp.

Hen har slickat litegrann på a/d:n i alla fall. Får se om det fortsätta ätas lite av det. Annars provar jag sån välling, tack för receptet!

Vet inte om det är bäst ge a/d några dagar, om det upprör magen mer med olika saker? Eller om det bara är att prova tills man hittat nåt hen kan tänka sig. Fördelen med a/d är att "liten mängd ger mycket näring" men då krävs ju det äts ja. Helst mer än en halv tesked. Men kanske försvinner inatt *hoppas*

Smakar pro-kolin något?

Förresten - kom på att jag har diarsanyl hemma. Är det lika bra som prokolin? (Diarsanyl är ju bl.a. mot diarré).

Fortsätter den krångla köper jag en tub sån där näringspasta (glömt vad den heter) hos vet. Det åt tom Soda själv när han var dödssjuk och vägrade allt annat. 30 gram pasta täcker HELA näringsbehovet för en katt. Så där räcker verkligen "slicka i sig litegrann". Hmm. Kanske kan blanda avmaskning i den med sen.

Edit. Aptus reconvalescent heter den!

Jag beställde avmaskning och näringspasta via apotea och de hade en vätskeersättning för hund och katt som jag slängde in i ordern med. Kan jag ju byta ut dricksvattnet för kissen mot den ett tag.

Pro kolin och diarsanyl verkade vara ungefär samma sak så provar med diarsanyl. Är ju socker i den med så lite energi. Törs inte blanda nåt i a/d just nu, men kan prova lägga en klick ren diarsanyl. Den kanske gillar det. En viss häst gillade det ivf ;)

Ingen aning om vad det kan smaka men katterna jag har gett det har ätit det iallafall. Ja det ska vara ungefär samma, iallafall har det samma effekt.

Jag håller tummarna för att hen äter!

Studerat marken där den satt sig. Och den har rinndiarre. Och massvis med mask :yuck:

Jag har flytande axilur hemma men då måste den ju äta.

OM den är dräktig (tyvärr var ju även diarré med på listan över tecken på att förlossning är nära), är det farligt försöka avmaska den nu i så fall? (Ska ju ha tre dagar i följd). Har inte kunnat avmaska innan då jag inte vetat vilken mage maten hamnat i, Teddys eller den här.

Och ännu en fråga. KAN den vara högdräktig utan att se ut som om den svalt en boll? För det ser den INTE ut att ha gjort och jag har för mig katterna vi hade när jag var liten verkligen såg sprickfärdiga ut innan de fick ungar.

Lilla missen, du får inte trampa på mina nerver såhär...
De behöver inte vara tjocka.
Vi kastrerade en honkatt (inte min) när jag jobbade hos vet som var pinnsmal och vet kände igenom henne ordentligt.
När vi öppnade hade hon 6 ungar nästan fullgångna i magen.

Den mår bra igen. Var nyss ner och la lådor från frysen inne i frysen i stallet för att kunna frosta av. Katten satt sig vid matakålarna och stirrade på mig. Tredje vändan tog jag med mat ;) frukosten kl 08 slukades när den kom och sent igår när jag kom hem från jobbet kom katten lommandes i mörkret och undrade om det verkligen var okej att serveringspersonal avvek i 10 h, skulle man verkligen behöva äta en halv skål torrfoder för att inte svälta ihjäl, va???

Den mår bra igen. Var nyss ner och la lådor från frysen inne i frysen i stallet för att kunna frosta av. Katten satt sig vid matakålarna och stirrade på mig. Tredje vändan tog jag med mat ;) frukosten kl 08 slukades när den kom och sent igår när jag kom hem från jobbet kom katten lommandes i mörkret och undrade om det verkligen var okej att serveringspersonal avvek i 10 h, skulle man verkligen behöva äta en halv skål torrfoder för att inte svälta ihjäl, va???

Härligt :love: Vilken kompis du har fått! Hen är bra på att kommunicera och du, du är super på att lyssna :up: Vilken tur hen har som hittade till just dig :heart

Härligt :love: Vilken kompis du har fått! Hen är bra på att kommunicera och du, du är super på att lyssna :up: Vilken tur hen har som hittade till just dig :heart

Åh. Jag är ju dresserad sen över ett decennium av siameser och mästerjägare till huskatter. Jag har blivit utskälld, skriken på, fått blodiga lik i sängen och huvudlösa möss placerade på display i stallgången som en "varning".
(varje gång jag frågade utekatten om den trodde den hade semester och var nån slags prydnadskatt inomhus dök ett halshugget lik upp mitt på stallgången. Aldrig annars.)

Jag vågar inte annat än lyssna och lyda - en sur katt kan göra ditt liv till en mardröm :nailbiting::meh::eek:

:D:love:

Åh. Jag är ju dresserad sen över ett decennium av siameser och mästerjägare till huskatter. Jag har blivit utskälld, skriken på, fått blodiga lik i sängen och huvudlösa möss placerade på display i stallgången som en "varning".
(varje gång jag frågade utekatten om den trodde den hade semester och var nån slags prydnadskatt inomhus dök ett halshugget lik upp mitt på stallgången. Aldrig annars.)

Jag vågar inte annat än lyssna och lyda - en sur katt kan göra ditt liv till en mardröm :nailbiting::meh::eek:

:D:love:

Det är bra med dresserande djur :D Ingen vet när man kan ha nytta av sådana kunskaper :up:

Det kan de absolut, eller när de blir gamla och lite lätt senila och tar sig friheter utöver det vanliga. Då kan de tycka att det är helt okej att hålla serenader alá marsningsskrik mitt i nätterna för att uppmana en att gå upp och ge dem mat :cautious: :love:

Det är bra med dresserande djur :D Ingen vet när man kan ha nytta av sådana kunskaper :up:

Det kan de absolut, eller när de blir gamla och lite lätt senila och tar sig friheter utöver det vanliga. Då kan de tycka att det är helt okej att hålla serenader alá marsningsskrik mitt i nätterna för att uppmana en att gå upp och ge dem mat :cautious: :love:

Eh. Vadå när de blir senila? Här gapas det friskt från de maskerade katterna om mat eller vatten skulle vara slut. Tid på dygnet är irrelevant - de anser inte det är deras fel att personalen sover på sin post ;P

Det har jag vant mig med. Det är värre med hanens allmänna klagande
Där jag inte har en aning vad som är fel - och mest troligt inte han heller. DET har blivit värre med åldern (och begynnande senilitet). Idag vrålade han argt på mig i 40 minuter. Fortfarande ingen aning vad han ville. Antagligen inte han heller eftersom han varit tyst och glad sen dess ;)

Jag tror hundbädd är ett okänt begrepp i kattvärlden. Hundar sover på golvet. Katter i bäddar. Typ ;)

Vi var hundvakt åt en mops när jag var liten. Fetglöm att han fick ha sin säng, Storsnurran tyckte den var ypperlig som kattbädd :D Jag har ett foto någonstans i gömmorna där kisse ligger i en kanelbulle i bädden och sover samtidigt som hunden står bredvid och tittar ledset på fotografen :rofl:

Liknande trådar

Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 148
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Mina föräldrar bor ute på landet och har alltid fönstret öppet så deras katter kan gå in och ut som de vill. I alla fall en tidig morgon...
2
Svar
25
· Visningar
2 203
Övr. Katt När vi köpte vår gård för snart två år sedan ingick en liten katt. Hon är gammal - hur gammal är det ingen som vet - men otroligt vaken...
Svar
8
· Visningar
1 477
Senast: Sol
·
Övr. Katt våra katter går ofta ute, med halsband. igår hade dom hittat en kompis - en stor hankatt med såriga öron samt huden bakom öronen. såren...
Svar
7
· Visningar
1 218
Senast: Harvester
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10