Det här är en sån blandras som

Sv: Det här är en sån blandras som

Hemsk blandning som diskuterats här på forumet tidigare oxo.
Tycker dock att detta var en hyfsat seriös annons dock.
Lite mörkning om vad ovtjakan är för en läskig ras ifs men vad annat kan man vänta sig...
Jag är dock en sådandär hemsk människa som tycker att tveksamma blandningar inte ska bli till och blir dom det så är det lika bra att säga godnatt direkt om det blir trassel/problem med dom...

Det jag tycker är värst när man läser hundannonser,spelar ingen roll om det är blandisar oreggat osv,det är när det är hundar åt det lite tuffare hållet,att dom är så billiga!
Jag är ingen blandishatare,själv haft rotttis/dobbeman!

Jag kan hitta en oreggad dobberman för 4000,inga problem att hosta upp dom pengarna,nu anser jag mig inte som ett hundproffs,men kan nog säga att jag klarar nog en dobberman.
Men en missbrukare eller en penisförlängare? Det blir ju totalt i helt fel händer!
Och så denna blandis för 2000kr,lätta pengar att hosta upp för vem som helst(men där backar jag,rottis helt ok,men inte det andra..),men helt fel för en missbrukare eller penisförlängare!

Varför säljs det så billigt???

Det är billigt för att ägaren vill bli av med hunden så fort som möjligt.

Jo,men det förstår jag att "rea"-priser är alltid bra!
Men att "rea" ut djur,gör ju bara att dessa(många) hamnar helt fel! Och senare blir löpsedlar i dagstidningarna..

Tänker man noga över hundköpet och definitivt HUNDRASVAL innan,så hamnar man troligen inte i den sitsen att hunden måste omplaceras!
(Men det gäller nu inte alla slags omplaceringar,för det kan finnas flera orsaker till omplaceringar)

Ursäkta en okunnig, men vad är det för sorts ras...den som knappt går att uttala? :angel:
Aldrig hört talas om.

De lär väl inte bli av med den om de inte sätter ett billigt pris, just med tanke på vilka raser man använt sig av.

Redan när jag såg rubriken på inlägget, visste jag vilken annons det var fråga om! Jag hade sett den tidigare, på Blocket. Ihop med rader av annonser, om blandraser, till salu, ofta unghundar, eller stora valpar som inte sålts, och som nu finns till reducerat pris... Det är så himla sorgligt. Man vet bara inte vad man ska ta sig till.:-(

Här på kvantum sitter det en lapp om valpar med blandningen OK-rottweiler/pyrenéer(?). Tycker också det låter som en lite läskig blandning.

Den har varit uppe på tapeten ett par gånger.

Citat från en kennel:
"BAKGRUND
Kavkazskaja Ovtjarka är en utpräglad herdehund, ej vallhund.

Arbetsuppgifterna består av att följa sin flock, skydda flocken mot varg, björn och främmande människor.
Kavkazskaja Ovtjarkan har avlats för att kunna anpassa sig till det karga klimatet både fysiskt och psykiskt. Den är anspråkslös, har stark vaktinstinkt och förmåga att arbeta självständigt.
Detta har gjort den oumbärlig för befolkningen i bergsområdena.
Den förekommer i Kaukaserna som ligger mellan Svarta havet och Kaspiska sjön. Aserbadjan, Armenien, Georgien, och Dagestan där den än i dag har sin ursprungliga arbetsuppgift kvar.
Den har även använts i forna Sovjets armé som patrullerande hund. Den drog även ammunition.
Även vid Berlinmuren var den patrullhund.

TEMPERAMENT
Hundarna är mycket ursprungliga, går helt på sin instinkt. Har en otrolig snabb reaktionsförmåga.
De är dessutom fysiskt snabba och viga. Vid slagsmål kan de gå i trans så de inte känner smärta.
Eftersom den har levt isolerat, har den kvar egenskaper som vi i ett socialt samhälle för länge
sedan avlat bort på våra hundar. Därför tycker vi idag att dessa hundar är lite märkliga."

= en hund jag inte vill ha i min närhet. Sök på youtube så får du upp en hel del videor som visar bland annat vaktinstinkten... i fel händer så blir en sådan här hund det dubbla värre än en amstaff är min gissning.

En del rasers avel borde regleras med lagar... en hund som jag inte skulle vilja vara närmare än 5 meter :angel: :crazy:. Finns väl redan utstakat vart den kommer hamna, bland white trash som vill ha en billig och tuff jycke.

:crazy: Oj...då förstår jag era reaktioner.

På Blocket, Skaraborgs län, finns valpar till salu av just den blandningen Pyrenee, Ovtjarka, Rottweiler. Tja, vad ska man säga...

Låter ju inte direkt som en trevlig ras :crazy:

pyrre/rottiskorsningarna är i sig själva inte alltid roliga att ha att göra med. Finns ett gäng av dem som behövt kasteras eller avlivas. Att en förgrundsfigur i den aveln avlat på en tik med D höfter gör det inte bättre...

:eek::eek::eek::eek: Vi hade en gång en komondor. Det är ju samma typ av användningsområde men KO:n verkar vara mer i allt såväl fysiskt som psykiskt. Vår komondor funkade generellt bra. Vi hade bra koll på henne och det gick att bryta när man sade till utan problem. Men när vi flyttade till stan och så köpte vi ingen ny när vår gamla dog. För vi tyckte inte att denna typ av hund passar i ett tättbebyggt område. Man fick ständigt ha ögon åt alla håll så att inget främmande barn skulle komma fram och klappa den fina hunden som i klippt skick faktiskt såg ut som ett stort lamm. När folk som hade lite "konstigt" (enligt hennes mått) kroppsspråk närmade sig när jag var ute och gick med hunden så var det ingen tvekan - de skulle inte komma nära! Med våra vänner var det inga problem. Efter ett tillfälle kände hon igen folk och var jätteglad.

Såg en gång annonser på blandrasvalpar - komondor/doberman. Och vi konstaterade att de kunde vara potentiellt farliga. Men då är ju KO/rottweiler snäppet värre känns det som...

Jag är ju inte mycket för förbud, men frågan är om det skulle vara tillåtet att korsa herdehundar av denna typ? Och ska egentligen vem som helst få sälja dem?

Jag kan säga såhär, att idag 15 år senare hade jag inte sålt en komondorvalp till oss som vi var den gången. Ren tur och mycket hårt arbete från min sambo att det gick så bra. Och sen hade vi tur och fick en med schysst - men väl rastypiskt - temperament.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 450
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
644
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10