Jag funderar kring hur könstillhörigheten (den man upplever) manifesteras på ett ganska normativt sätt. Inte alltid, men ofta. I utseende, framtoning, manér, klädsel osv.
(Det här är JÄTTEjobbigt att skriva om, tycker jag, för jag vill inte vara inskränkt och dömande så jag hoppas mina inlägg istället uppfattas som frågor, som jag gärna vill hitta svar på!)
Jag minns en TV-dokumentär om en brittisk flicka som hela sitt liv känt att hon egentligen är en pojke. Dokumentären visade henne i sitt rum, ett ganska typiskt tjejrum med rosa, pyssel, idolposters på väggarna, mjukisdjur osv. Efter korrigeringen fick hon/han ett "nytt" rum, som hade ett helt annat utseende. Färgerna gick i svart, vitt, blått, där satt mc-posters på väggarna, fotbollssymboler etc etc. Han bytte helt framtoning. Självklart till en framtoning han själv kände var rätt. Det jag då tyckte var så sorgligt var, att han inte redan tidigare kunnat bo i det rum han kände sig hemma i, kunde klä sig/klippa sig/föra sig som en "kille". Nu var detta som sagt England och några år sedan, men var de så låsta i sina könsroller att den här tonåringen inte ens kunde dekorera sitt rum som hen själv ville, utan att officiellt korrigera sin könstillhörighet? Och först då visa sina önskemål och sin personlighet?
Ibland kan jag uppfatta det som om vi fortfarande sitter väldigt låsta i våra normer när det gäller just framtoning; vår personliga inte minst. En person som könskorrigerats får en ny framtoning och det som vi ser som manligt vs kvinnligt blir väldigt uppenbart. När vi väl egentligen helst vill att man oavsett kön ska kunna ha vilken framtoning som helst?