Herregud vilket trångsynt och uråldrigt tänk du har. Är det så här du behandlar dina medmänniskor? Inte konstigt att folk känner sig otrygga och oaccepterade. För du är verkligen inte ensam om ditt tänk. Och det skrämmer mig. Jag förstår inte varför folk inte bara kan acceptera andra för hur de är. Vad är problemet liksom? DU far ju inte illa av att någon annan inte identifierar sig som det kön hen blev påtvingad vid födseln. Det är ju ingen som tar ifrån DIG rätten till DITT kön.
Jag har en bekant som är född i en kropp med fitta och bröst. Hen är ickebinär. Hen är visserligen väldigt noga med att berätta det för folk, att hen vill bli kallad hen eller för hens tilltalsnamn. Det är tyvärr många som ser hen som en kvinna och behandlar hen som en kvinna. Tycker du alltså att det är upp till var och en att prata med hen som kvinna bara för att hen har fitta och bröst? Hen klär sig i de kläder hen vill, både klänning, kjol, byxor och tröja. Eller för den delen i badbyxor och topless /baddräkt när hen känner för det.
Den ena är en fitta och den andra en kuk. Varför måste något av dessa vara kopplat till enbart man eller kvinna? Det är det jag tycker är så otroligt fel. Sluta köna någon annan än dig själv. Det räcker med att födas som någon av dessa symboler. Men det ska inte ha någon betydelse i hurvida personen är en kvinna eller en man att göra.
Ett problem i den här diskussionen är vilka förutsättningar man utgår från när man skriver "man" respektive "kvinna".
Om man utgår från biologin så blir ju "hane" och "hona" parallellerna.
Jag - och ett par användare till - har inga problem med att de biologiska markörerna finns och ser uttrycken mer som beskrivning av biologi.
Andra verkar definiera utifrån upplevelse och sociala termer.
Här blir det krockar i uttryck.
Jag är tråkig och uppenbarligen kommer jag att få på pälsen, men nej, jag ser det inte som problematiskt att människan föds med vissa kromosomuppsättningar, som sedan styr biologin och hur kroppen utvecklas; vilka sekundära könskarakteristika som kommer.
Hos en kromosomalt normal människa har vi 46,XX eller 46,XY.
Kvinna eller man.
biologiskt uttryckt.
Sedan har vi några viabla kromosomavvikelser, som exempelvis 47,XXY (klinefeldters syndrom).
Biologin har kanske inte så mycket med de andra konstruktionerna att göra.
Men om man använder orden "man" respektive "kvinna" i biologisk bemärkelse så är ju
@landsbygdsbo s uttalanden väldigt rimliga.
Jag tycker att det är intressant att positionerna är så låsta från båda "läger": de som använder man och kvinna i biologisk bemärkelse får höra att de är oförskämda och kränker andra människor.
För att andra människor använder orden i annan betydelse.
Jättedumt att vara så rigid. Från BÅDA håll.
Och jo, jag har svårt att förstå varför det måste vara så vansinnigt laddat att använda fullt neutrala, biologiskt beskrivande ord.
Jag vet inte hur man gör när man "känner sig som kvinna". Jag vet inte hur man gör när man "känner sig som man".