Det finns inte bara två kön

Alla tilldelas ett kön när en föds, kön och könsorgan/kromosomuppsättning är inte samma sak. Föds du med snopp tilldelas du könet pojke, och om du inte ändrar ditt yttre kommer du med stor sannolikhet att fortsätta läsas som pojke och senare man. Men alla som föds med snopp är inte pojkar.

Det handlar inte om att en har skavanker eller ser möjliga fördelar med att inte leva med sin tilldelade könsidentitet. Är du man så är du man oavsett kromosomuppsättning eller könsorgan. Men är en cisperson så är det (uppenbarligen) otroligt svårt att förstå.

...och när du skriver så här, berättar du att det är fel att använda språkbruket man/kvinna för att påvisa biologi/genetik.
Du har härmed (och du är för all del inte ensam om det) bestämt att "man" inte betyder 46,XY utan något annat.
Medan "man" i mitt och flera andras språkbruk är så okomplicerat att det betyder 46,XY.
 
...och när du skriver så här, berättar du att det är fel att använda språkbruket man/kvinna för att påvisa biologi/genetik.
Du har härmed (och du är för all del inte ensam om det) bestämt att "man" inte betyder 46,XY utan något annat.
Medan "man" i mitt och flera andras språkbruk är så okomplicerat att det betyder 46,XY.

Språket utvecklas ju som tur är, och vissa hänger med snabbare tack vare sin omgivning.
 
Hatar hen och annat löjligt.
Du har vid flera tillfällen påstått att du jobbar inom psykiatrin, är det såhär du bemöter dina brukare/patienter? Är det okej på din arbetsplats att inte tycka att alla är lika mycket värda och har rätt till samma behandling? Jag tippar på att det inte är så, för om så vore så skulle er verksamhet sannerligen vara i behov av granskning.

Så därför undrar jag hur du i tråd efter annan kan sitta och skriva nedsättande om personer som inte har samma förutsättningar som du själv? Kanske kan det vara läge att se över hur du uttrycker dig kring andra människor, om det nu är så att du tycker att dessa är lika mycket värda. För jag hoppas innerligt att det inte är det här uttryckssättet du har när du bemöter patienter inom psykiatrin.

(ja, det här är kanske rätt OT men det är chockerande och inte så lite hemskt att läsa sådana här fördömande från någon som jobbar med att stötta individer)
 
Jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser denna tråden. Har funderat länge på hur jag ska formulera det här inlägget utan att det ska låta kränkande eller liknande.

Jag gör det säkert alldeles för enkelt för mig. Men om vi ni har två biologiska kön, och en väldans massa "sociala" kön (jag vet inte korrekt term). När jag googlade hittade jag bland annat något om att man nu kan välja mellan 50 olika kön på Facebook.

Är inte det egentliga problemet att vad som socialt anses vara en man och en kvinna är alldeles för snävt? Att så många inte känner sig hemma eftersom allt är så tydligt bestämt?

Varför är lösningen att istället för att arbeta för att bilden av vad som är en man eller kvinna breddas gånger 50, så ska vi hitta på 50 olika definitioner så att alla har en ännu smalare definition som beskriver just dem?

Jag ser det här med "sociala" kön som något som ingen egentligen vill ha, så varför ska det bara skapas fler och fler? Jag ser inte hur det ska lösa problemet?

Och ja jag förstår såklart att det där med Facebooks 50 kön inte är något vetenskapligt. Jag tog det som exempel :)
 
...och när du skriver så här, berättar du att det är fel att använda språkbruket man/kvinna för att påvisa biologi/genetik.
Du har härmed (och du är för all del inte ensam om det) bestämt att "man" inte betyder 46,XY utan något annat.
Medan "man" i mitt och flera andras språkbruk är så okomplicerat att det betyder 46,XY.
Men då är det ju ett språkbruk som täcker begränsade aspekter av tex ordet man. Och för den diskussion som förs här, räcker inte en så begränsad förståelse. Språket blir helt enkelt torftigare än verkligheten på det viset.
 
Alla tilldelas ett kön när en föds, kön och könsorgan/kromosomuppsättning är inte samma sak. Föds du med snopp tilldelas du könet pojke, och om du inte ändrar ditt yttre kommer du med stor sannolikhet att fortsätta läsas som pojke och senare man. Men alla som föds med snopp är inte pojkar.

Det handlar inte om att en har skavanker eller ser möjliga fördelar med att inte leva med sin tilldelade könsidentitet. Är du man så är du man oavsett kromosomuppsättning eller könsorgan. Men är en cisperson så är det (uppenbarligen) otroligt svårt att förstå.
I min värld syftar man/pojke kvinna/flicka på genuppsättningen och är det samma som kön. Xx kvinna, xy man.

Hur personen väljer att leva är en helt annan sak.
 
I min värld syftar man/pojke kvinna/flicka på genuppsättningen och är det samma som kön. Xx kvinna, xy man.

Hur personen väljer att leva är en helt annan sak.
Ok, det blir ju minst sagt förvirrande för dig då i diskussioner som dessa. Jag föreslår att du läser till exempel RFSLs förklaringar på till exempel kön, könsorgan, könstillhörighet och trans, för att vidga dina vyer. Mycket lärorikt!

En väljer inte sin könsidentitet.
 
Visst språket utvecklas. Men det betyder inte att den växande generationen från sitt första år sätter de regler som styr användande av vårt språk.
Och du verkar ju vilja att vi ska ha tre kön i vårt språk..ngt som latinet har..ett gammalt språk som idag inte har någon folklig användning.
Att beskriva mänskligheten som feminint gör ju inte bara vi Svenskar. Tyskarna säger ju "die menschlichkeit" om mänskligheten så.. det handlar nog inte om ålder utan brist på språklig kunskap.
Så att säga: - Människan, ja hon landade på Månen på sextiotalet ...är nog korrekt.

Ordet människa har etymologiskt samma ursprung som ordet man men räknas ändå som femininum, moder jord är också femininum liksom solen, det enda som är maskulinum är månen. Till och med visheten, klokheten och även vetenskapen är en hon :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Ok, det blir ju minst sagt förvirrande för dig då i diskussioner som dessa. Jag föreslår att du läser till exempel RFSLs förklaringar på till exempel kön, könsorgan, könstillhörighet och trans, för att vidga dina vyer. Mycket lärorikt!

En väljer inte sin könsidentitet.

Vi har två kön.
Med detta sagt så lägger jag till, att de flesta av oss i psyket är mer eller mindre tvåkönade.
De allra flesta mindre.
En extremt liten andel är fysiskt tvåkönade. detta är då mer att betrakta som en missbildning, ett experimenterande av moder natur.
Att sedan RFSL har sina teorier och förklaringar kan ju bero på att man är en intresseförening med en stor andel av just sexuellt avvikande (från gällande norm ) som medlemmar och intressenter.

Jag vill på intet sätt förringa de svårigheter som en kluvenhet mellan det faktiska könet och det upplevda könet innebär.

Men vad man inte kommer ifrån är, att lika lite som långsiktigt kan tvinga in ngn i en könsroll, lika lita kan man tvinga folk att acceptera andras könsroll-sökande.
Att avvika från normen kostar, och lär så göra under lång tid framöver.
 
Ok, det blir ju minst sagt förvirrande för dig då i diskussioner som dessa. Jag föreslår att du läser till exempel RFSLs förklaringar på till exempel kön, könsorgan, könstillhörighet och trans, för att vidga dina vyer. Mycket lärorikt!

En väljer inte sin könsidentitet.
Nej det är inte förvirrande. RFSLs syn på kön och förklaringar är inte normen i Sverige och det är inget en intresseförening kan bestämma. Lika lite som andre intresseföreningar kan besluta att deras hjärtefrågor blir norm.
 
Vad är "spännande, intressant och positivt" med uttalanden som dessa:

.

Jag kan ju imo inte tycka att det verkar vara en ens i närheten av könsneutral uppväxt, där individen (barnet) själv ska få komma underfund med vem den är.

Folk får klä sig själv och sina barn i precis vad de vill, kunde inte bry mig mindre men då ska det ju göras för att man tror på det, inte för att göra ett ställningstagande som passar fint i tiden.

Sonen, nu 26 hade större delen av färgskalan på sina kläder, ljusrosa, lila, pastellfärger och vidare över mot den andra skalan av färger, han lekte med dockor likaväl som med bilar och det blev folk av honom också. Precis som det blev av de yngre syskonen som även de hade en salig blandning av kläder och leksaker.

Jag har inte sagt att just det som du citerade är spännande, intressant och positivt. Jag sa att jag tycker att hon gör det på ett spännande, intressant och positivt sätt. Att inte köna sina barn. Och mig veterligen är hennes ungar välmående och lika mycket värda ändå.

Det är väl det alldeles perfekta, att låta barnet själv ta reda på vem hen är? Annars skulle ju någon annan bestämma vem barnet är och det kanske barnet inte tycker om, men kanske inte kan uttrycka sig eftersom hen redan fått en påtvingad identitet.

Jag tror knappast att Lady Dahmer uppfostrar sina barn för att provocera andra, även om hon skriver på ett sånt sätt. Och du verkar ju vara en av dom som blir provocerade av hennes uttalanden?
 
Därför anser jag att stora delar av den pride-kultur ofta blir kontraproduktiv. Att halvnaken i kinky sex attiraljer åka på ett lastbilsflak främjar inte hur allmänheten ser på dem som lider ute i småstäder och på landsbygden, de med vanliga liv och vanliga jobb.Att protestera för ngt eller mot något kan göras på ett värdigare sätt. Återigen är det ju så att det ligger i betraktarens öga hur han värdesätter och bedömer ngt. Och frågan är om rätten till party och exhibitionism är det som flertalet av dem ur dessa grupper verkligen anser vara det viktigaste...

Varför är det så provocerade, tycker du, att folk är "halvnakna i kinky sexattiraljer" under Pride? Pride är en otroligt viktig del för många HBTQ-människor. Vad är egentligen ett "vanligt liv" och ett "vanligt jobb" nu för tiden? Varför tycker du att det är ovärdigt att vara halvnaken på Pride?
Jag som är kroppspositivist lägger upp halvnakna bilder på min kropp, offentligt på min instagram. Det är MÅNGA som blir peppade och själva får styrka och energi när dom ser att andra tjocka människor vågar visa sig offentligt.
 
Visst språket utvecklas. Men det betyder inte att den växande generationen från sitt första år sätter de regler som styr användande av vårt språk.
Och du verkar ju vilja att vi ska ha tre kön i vårt språk..ngt som latinet har..ett gammalt språk som idag inte har någon folklig användning.
Att beskriva mänskligheten som feminint gör ju inte bara vi Svenskar. Tyskarna säger ju "die menschlichkeit" om mänskligheten så.. det handlar nog inte om ålder utan brist på språklig kunskap.
Så att säga: - Människan, ja hon landade på Månen på sextiotalet ...är nog korrekt.

Jag har aldrig någonsin sagt att jag vill ha tre kön? Kan du citera mig där jag har sagt det?
Vilka är de tre könen som jag tydligen ska ha sagt att jag vill ha?
 
Vet du vad.
Jag har inte ett "tilldelat kön".
Jag är född 46,XX.
Och jag accepterar det även om jag ser en hel del fördelar med att vara född 46,XY.

Men jag inser också att jag inte gärna kan ändra min genuppsättning till att bli 46, XY och jag får stå ut med en del saker som jag hellre sluppit.
Och jag hade antagligen haft andra fel/skavanker/väljvilketuttryck du vill, om jag varit 46,XY.

Och det faktum att jag är 46,XX har inte hindrat mig från att påverka andra delar av mitt liv: var jag bor, vad jag jobbar med, om jag lever ensam eller med en partner.

Ja, praktiskt för mig att acceptera att jag är född 46,XX.

Däremot lever jag ju inte efter "tjej-normen" men det har jag ju kunnat välja alldeles oavsett biologin.

Fast ett tilldelat kön har vi ju alla. Jag tror inte att någon här, faktiskt, har fått bestämma sitt kön helt själv vid födsel eller innan födsel. Den stämpeln sätter väl folk redan på BB åt en. Och mig veterligen kan en inte bestämma det själv då... Eller kunde du det?
 
Alla tilldelas ett kön när en föds, kön och könsorgan/kromosomuppsättning är inte samma sak. Föds du med snopp tilldelas du könet pojke, och om du inte ändrar ditt yttre kommer du med stor sannolikhet att fortsätta läsas som pojke och senare man. Men alla som föds med snopp är inte pojkar.

Det handlar inte om att en har skavanker eller ser möjliga fördelar med att inte leva med sin tilldelade könsidentitet. Är du man så är du man oavsett kromosomuppsättning eller könsorgan. Men är en cisperson så är det (uppenbarligen) otroligt svårt att förstå.

Håller så med dig i allt du skriver. Klokt formulerat.
Däremot tycker jag att det är riktigt konstigt att inte kunna förstå... Jag är själv cis men jag har full förståelse (även om jag säkert aldrig kommer kunna veta exakt hur det är) för de som inte är cis. Men jag har ju fortfarande förståelse. Jag kan inte förstå hur folk INTE kan förstå :P
 
Ordet människa har etymologiskt samma ursprung som ordet man men räknas ändå som femininum, moder jord är också femininum liksom solen, det enda som är maskulinum är månen. Till och med visheten, klokheten och även vetenskapen är en hon :)

Är du hög?

Skämt åsido. Jag vet att folk förr i tiden uttalade sig sådär. Men idag, 2017, låter det minst sagt bara väldigt flummigt tycker jag.
 
Nej det är inte förvirrande. RFSLs syn på kön och förklaringar är inte normen i Sverige och det är inget en intresseförening kan bestämma. Lika lite som andre intresseföreningar kan besluta att deras hjärtefrågor blir norm.

Ett motto som jag lever efter är "våga vara normbrytare". Eller motto och motto, men du fattar.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: vallhund
·
Samhälle Ja, det har vi väl alla gjort. Och det är något som många (även jag) gör, omedvetet. Vi är exempelvis lärda att det finns "flicknamn och...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
45 312
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 691
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp