Det finns en del underliga annonser...

Sv: Det finns en del underliga annonser...

Visst är det ett fritt land och man får tycka vad man vill så därför gör jag det nu också;

Nu är jag iofs ganska ny inom western men har ändå kunnat bilda mig en uppfattning som bara är positiv.

Jag har tidigare ridit dressyr och nu bytt till western. Varför? Jo,,,för westernridningen är "riktig" ridning anser jag.
Det finns inga hästar som inte är så välridna och välhanterade som westernhästar.
Nu får ni rätta mig om jag har fel men vad jag vet och har blivit informerad om så ska inte westernhästar ha någon speciell schwung i sina steg utan vara lite markbundna.
Det här med att de rids i en låg form är ju något som hör till ursprunget.
När man använder hästen i arbete med djur som är ursprunget till just western så får den ju lättare att se var den sätter sina fötter, den får lättare att göra snabba vändningar och den kan följa djuren bättre.
En dressyrhäst som ska ha kröka nacken och hålla den högt är inte lika snabb och smidig. För att kunna hålla sin kropp i sådan hög form krävs väldiga muskler och de ska bära sig uppåt. Sedan är det ju inte för inte de har förslitningar på sina ben.
En westernhäst ska ju faktiskt mycket framåt i sitt arbete.

En westernhäst tränas lika mycket i form som vilken annan häst som rids och om de hade gått på bogarna så skulle de inte kunna utföra det arbete man kräver av dom. För att kunna göra sina snabba vändningar m.m som måste dom vara lätta i fram för det är ju framdeln man vänder med.

Jag har varit på ett antal westerntävlingar och har inte sett en enda häst som varit bråkig på något vis.
I de klasser som alla ryttare är inne på banan samtidigt, om de står still eller rids, så är det ingen häst som är stökig eller dyl.
Prova det med en dressyr eller hopphäst.
Har varit med där det stått ett trettiotal ryttare och hästar inne på banan tätt intill varandra utan att de ens surade mot varandra, gör du det med dressyr eller hopphästar så blir det snart kalabalik.

Westernridning och hanteringen är klart det bästa jag har varit med om, sedan ser man ju till hästens naturliga beteende och det är stora skillnader mot den "vanliga" hantering många använder sig av idag.

Har du själv provat rida western?????

Spirax skrev:
Nej, jag har aldrig ridit i jogg för det har aldrig tilltalat mig och det spelar ingen roll hur många gånger jag skulle göra det, skulle ändå tycka som jag tycker om western. Hoppsadeln lade jag på hyllan för en herrans massa år sedan :smirk:
Jag har dålig negativ attityd eftersom jag aldrig har sett någon bra ridning inom western, varken på träningar eller tävlingar
Snälla lilla du! det här låter som när jag lagar mat till mina barn, då säger dom - JAG TYCKER INTE OM!!! :mad:
Hur kan man veta när man inte provat?? :angel:

Spirax skrev:
I dressyr, utvecklas hästen konstant med en någorlunda bra ryttare, det arbetas med formen och att hästen ska jobba rätt med hela kroppen. I hoppning är målet just att ta sig över hindrena. Men i western ser jag inget mål, förutom att hästen ska gå ännu lägre med huvudet och jobba ännu mer i fel form, därav att häst och ryttare utvecklas positivt i de andra grenarna men inte western...
och hur många dressyr och hoppryttare är det inte som sitter med nersågade hästar som går utan aktivitet i kroppen öhvt? Som går med noses i bringan och på bogarna? Och hoppryttare som rider med jätteskarpa bett och piskar upp hästarna för ingenting. :smirk:

Spirax eller vad du nu heter skrev:
Det jag sett på alla de tävlingar jag varit på är, är ett grönjävligt slitande i bettet, hästen harvar runt på bogarna i en alldeles för låg form, när hästen leds ska den gå bakom och råker den göra nått litet steg framåt så får den viftande grimskaft och skrikande ryttare upp i ansiktet. Och jogg eller vad det heter ser jag bara som en häst som stupar framåt och går i den söligaste traven som finns ingen schwung inga jobbande ryggar bara framtung och lat....
Snälla du, öppna ögonen, du har väl kollat på massa ungar som hoppat över från dressyr till western utan att få hjälp av någon bra och kunnig westernryttare, sen gäller det att man ser skillnad på westernryttare och ap-westernryttare, att hästen skulle bli sliten i munnen är absurt då eran ihoptryckta hals inte alls passar in hos oss och vår ridning, att den inte lägger in benen under sig lika så, en häst som inte ständigt bär upp sig själv och arbetar med musklerna eller en häst som är omusklad skulle ALDRIG klara av att spinna, stoppa eller göra en roll-back, back up ect ect.
Att ens försöka sig på det med en omusklad häst är galenskap, de du sett vet jag inte vad jag ska kalla det, men jag har då aldrig sett någon westernryttare som rycker och sliter i sin häst på det sätt du beskriver. Sen ang att hästen ska gå bakom sin ledare är ju lika självklart som solen på himlen. Har du någonsin sett fölet leda sin flock? En häst som ser sin ägare som ledare skulle aldrig gå om den heller, människan tänker inte på det men hästen lägger märke till allt du gör, hur du går, hur du pratar, vad du tillåter, vad du har för krav, hur strikta reglerna är etc etc och hästen kommer ALLTID ifrågasätta dig som ledare, om du så mkt som en gång tillåter dne ta steget över dig så måste du börja om igen.

I dressyr, utvecklas hästen konstant med en någorlunda bra ryttare, det arbetas med formen och att hästen ska jobba rätt med hela kroppen. I hoppning är målet just att ta sig över hindrena. Men i western ser jag inget mål, förutom att hästen ska gå ännu lägre med huvudet och jobba ännu mer i fel form, därav att häst och ryttare utvecklas positivt i de andra grenarna men inte western...
Ja att du inte ser det förvånar mig inte efter att ha läst 3 av dina inlägg, och det kanske beror på att du inte är speciellt kunnig inom hästar och ridning. Hur gammal är du förresten?

Vad är rätt form för dig? en häst som böjer på halsen och rusar runt med en ryttare iklädd stroppig hatt el dylikt?
Att hästen ska gå i rätt form är = att hästen ska trampa under sig och bära upp sig själv och sin ryttare med musklerna, då spelar inte halsens läge någon roll alls (vilket du tydligen lägger STOR tyngd på, förvånande? inte alls, vilken dressyrtorsk gör inte det?), tvärtom så går hästen BÄTTRE och RÄTTARE i form med halsen i fritt läge utan någon som sitter och fixerar ihop hästens hals i någon båge som är ONATURLIG för hästen, hästen balanserar upp sig med hjälp av sin hals och svans då halsens kotor sitter ihop med ryggens och svansens kotor, hela begreppet "hästens form" går ut på att hästen ska RUNDA och arbeta med HELA ryggen, bakdel och framdel vilket fysiskt den inte kan göra utan att spänna magen = därav RUND rygg.
Att hästen skulle gå på bogarna, HA! Efter dina inlägg så kan jag konstatera att du knappast vet speciellt mkt om varken hästar eller deras fysiska uppbyggnad

jag kan väl säga såhär, vad jag alldeles FÖR ofta ser på era dressyrtävlingar är inte långt ifrån det jag kallar djurplågeri, det har bara hänt ett fåtal gånger då jag verkligen sett att både häst och ryttare njuter av sitt arbete och då de verkligen JOBBAR, och nu talar vi om 20 års hästägarskap, hästspsykologi och ridning.
Vad jag ser ute på banorna och främst i stallarna är ihopdragna hästar med massa psykiska och fysiksta problem, där är nästan ALLTID muskelproblem med i bilden. Sen frågar folk mig varför hästen slänger me dhuvudet, spårar i galoppen, har svårt för det ena och det andra, varför dne bits, varför den sparkas, varför den slänger med huvudet etc etc.
Tänk vad skönt det skulle vara att se en häst som är vältränad, välmusklad och i full kondition ute bland dressyr och hoppfolk?? De få grr jag sett det har verkligen lyst upp min dag, och ingen av de har någonsin behövs spö, sporrar, hjälptyglar eller nosgrimmor att fyska ihop en såkallad "snygg form" med.

nu menar jag inte att alla är så, men tyvärr de flesta. vad det beror på är okunskap och återigen okunskap, ingen vågar heller erkänna eller släppa in någon i sin uppfostran eller träning fören det inte finns något annat val.

Åter igen, bara för att man har westernsadel och skäckig häst så rider man INTE western
och vem har påstått något annat? :smirk:

Tyvärr tycker jag det blir mer och mer så att då hästen/ryttaren inte klarar eller har ambitioner för nåt annat sadlar man om till western.. Jättekul. Höjer inte precis standarden på sporten som sådan eller klassen på tävlingarna. Synd.
Verkar vara en allmän uppfattning att western klarar alla, oavsett ras och engagemang.. Klart positivt iofs att det finns en möjlighet för alla oavsett ras att ställa upp i någon gren men tycker en viss nivå borde passeras för att få tävla t ex "öppna SM", annars ser sporten ut som något man hämtat ur en dålig komedi.
Ett seriöst ridet reiningmönster t ex är ju knappast nåt enklare att genomföra än vare sig hoppning eller dressyr, snarare tvärt om, verkar vara något många fått runt bakfoten...

för att svara på trådens egentliga innehåll så kan ja hålla med om att en del tror att dom har en westernhäst bara för att dom har utrustning... :rofl:
är den sedan skäck kan man ju krydda på lite högre pris....

detta märkte jag nu när jag skulle byta häst... hittade sedan en utbildad och tävlad westernhäst (dock ej skäck) haha :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Gnägg Lite mer utsvävande funderingar kring hästförsäljning, visste inte var jag skulle lägga tråden men chansar här. Jag har två ponnyer. En...
Svar
6
· Visningar
1 184
Senast: Lipperta
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 706
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka