Det finns en del underliga annonser...

Sv: Det finns en del underliga annonser...

På ett sätt håller jag med dej och på ett sätt tycker jag att du snackar smörja!
Jag har faktiskt sett ungefär lika många duktiga westernryttare som duktiga dressyr ryttare.
Hur många skitkassa ryttare sitter inte i en dressyr/allr./hopp sadel? Många rider som krattor, sågar i munnen på häststackarna, tror att om dom bara slår ofta och hårt nog med ridpiskan så ska det nog ordna sej.
Samma gäller westernridning. Många rider väldigt illa. Men dom flesta som tar sej tid att faktiskt lära sej hur det är tänkt att man ska rida western får lydiga och trevliga hästar.
(min personliga åsikt)

Det verkar som om du har fått helt fel uppfattning om western. Att döma en filosofi/inriktning efter dess nyaste/okunnigaste ryttare är inte riktigt schysst tycker jag. Då skulla jag förmodligen kunna gå in på vilken ridskola som helst och säga att dressyr/hoppning/annat är skadligt, för hästen och orsakar lidande. Vi är alla bara människor som lär hela livet.

"I dressyr, utvecklas hästen konstant med en någorlunda bra ryttare, det arbetas med formen och att hästen ska jobba rätt med hela kroppen." ja, det är det som är målet, men långt ifrån hur det ser ut på många håll.

Läs på lite om western, om vad målen är och hur det ska se ut.

Suck ja, en del är allt bra snabba att hacka ner på andra ridstilar utan att inse att deras egen inte alltid är så perfekt..... :angel:
Själv har jag i alla fall insett att man inte ska döma en ridstil efter rötäggen... ;)

/Carina :eek:

Får jag bara göra ett inlägg här,, VART har jag sagt att min ridning är perfekt???
Sen dömer jag för att jag BARA har sett rötägg inom western :smirk:

Till Ida.Kar: Jag ser ingen som helst anledning att läsa på om något som för mig är totalt ointressant

Varför ska jag tro på något som någon över internet skriver?? Jag har aldrig sett det med egna ögon därav vad jag tror. "Tyvärr" går jag på de intrycken jag får och har fått på de tävlingar och träningar jag varit på, och på träningarna rids det var efter varv efter varv i samma gångart, med hästarna stupande på bogarna, för att uppnå något
Visst finns det rötägg i alla grenar MEN jag tror att det bara är i western som man medvetet (enligt mig) rider hästarna fel

Vad skönt för oss andra ryttare att det finns folk som sitter med sanningen om vad vi gör. Tänk, här har jag försökt bli en duktig ryttare i alla år så har jag varit fel ute redan från början. Var var du när jag började rida så hade jag sluppit all denna träning.

Instämmer, vad har jag egentligen sysslat med i 14 år??? När det nu finns någon som har sett ett par träningar och tävlingar på lägre nivå och redan vet så mycket mer än vi gör efter så lång tid.... :smirk:
Så otroligt korkade vi är... :angel:

Spirax skrev:
Det är väll ett fritt land

Väldigt moget svar på min ära.. men var inte ledsen för att du stannat där.. det kommer en mognad med åren.
Och du.. om du nu tycker så illa om westernridning så kan jag icke för mitt liv förstå varför du är här inne och hackar.. tydligen söker du något..?. kanske den ödmjuka samvaron du inte hittar inom "din" gren..?.

Och du igen.. Väl stavas med ett L..

Snälla vännen jag skrev RIDSTIL inte ridning, det är ju western som ridstil du håller på och hackar på. Kom nu inte och säg nåt annat eftersom du efter att ha sett ett fåtal tävlingar och träningar anser dig kompetent att kalla en ridstil du inte vet nada om för värdelös, eller i alla fall så är din andemening den..... :angel:
Eftersom du inte heller verkar ha något intresse för att förstå hur den fungerar så förstår jag inte heller att du överhuvudtaget bryr dig om vad vi gör...gör du ditt så gör vi vårt... :devil:
Själv skulle jag aldrig i livet byta tillbaka till engelskridning, då slutade jag hellre rida.... :cool:

Jag dömer inte någon men har, som sagt, sett avarter i alla grenar. Själv rider jag, också som sagts tidigare, Akademisk dressyr men tävlar i western. Hoppning fixar inte mina knän längre.

De tränare jag ridit och rider för har, utom 3 som jag inte rider för längre, alla verkligen krävt att hästen ska jobba rätt med bakbensaktivitet. Definitivt inget häng på bogarna accepteras. Samtliga, utom de 3 jag inte rider för längre, rider själva i absoluta toppskiktet i det här landet.

Lenita skrev:
När det nu finns någon som har sett ett par träningar och tävlingar på lägre nivå och redan vet så mycket mer än vi gör efter så lång tid.... :smirk:
Så otroligt korkade vi är... :angel:
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

JAG är medveten om att många på låg nivå försöker få sina hästar att gå så sakta som möjligt med så låga huvuden som möjligt och därefter så blir det att hästen inte bär sig och den går på bogarna.

Jag tror att dessa ryttare har fått fel bild av hur det ska se ut i pleasuren. Men det får stå för dom. Förhoppningsvis vinner dom inte tävlingarna. Där hållerjag med dig att det förstör hästen.

Men att krulla ihop hästarna som jag har sett på dressyr och hoppningar på både låg och lite högre nivå, förstör hästen minst lika mycket. Men jag är inte ute för att hacka på någon, jag hoppas för deras hästars skull att de blir upplysta och eller börjar träna för en bättre tränare.
Jag tror inte dom är medvetna om vad dom gör med sina hästar.

Men en sak undrar jag...
"dom" som du skriver... Gäller det mig också?
I och med vad du skriver så anser du att JAG just i detta nu försöker rida sönder min häst medvetet...?(!!)

Allmänt inlägg:
"Var å en blir salig på sin tro". VILL vi tjafsa om detta eller bör vi bara ignorera diskussionen? Vad handlade tråden om från början?
Min tro är - faktiskt - att många vill sälja sina hästar som westernhästar för att dom tycker om den ridning och den hantering vi tillämpar.

Tussemaja skrev:
Min tro är - faktiskt - att många vill sälja sina hästar som westernhästar för att dom tycker om den ridning och den hantering vi tillämpar.

Jag håller med. Jag tro också att dem hoppas att nån annan kommer som kan mer, köpa deras hästar och ta dem vidare i utvekling i en ridtil som dem själv tycker om. Men tyvär är det andra som kan inte mer som köper deras hästar. :( Och så sitter dem med en häst som kan ingenting.

Och till Spirax: Slutar dömar nåntingsom som du tidligen vet ingenting om, Åk till några högre nivå tävlingar, ger det en ärlig chans, sen kommer tillbaks med dina mjuka ord och åsikt. :smirk:

varför är du ens här på westernforumet om det är helt ointressant för dig?

Det är så för mig men ni behöver inte tycka att ni rider fel för det :smirk: Jag tycker inte att western ridning har en form som gör att hästen arbetar optimalt punkt slut!!
Det är helt otroligt vad personligt ni tar det så fort någon inte tycker som ni :confused: :angel: :banana:

:rofl: :rofl: :rofl:
Jag glömde,, jag som gör allt så perfekt måste ju kunna stava heeeeelt perfekt också, ber så hemskt mycket om ursäkt det ska aldrig hända igen :D
Det jag söker är fler inlägg förstår du VÄL :banana:

Jag bryr mig inte heller om vad ni gör, men det är VÄL upp till var och en om de vill säga vad de tycker. Och att jag inte gillar western kan jag ju inte sitta och skriva på dressyr sidan tex för då blir det bortplockat. Så jo, jag lägger mig i precis hur mcyket jag vill ;)

Det är upp till DIG att ta åt dig om du vill :smirk:

Förstår inte varför ni tar det så personligt, det handlar om en ridstil som EN person inte tycker om

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Gnägg Lite mer utsvävande funderingar kring hästförsäljning, visste inte var jag skulle lägga tråden men chansar här. Jag har två ponnyer. En...
Svar
6
· Visningar
1 184
Senast: Lipperta
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 706
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka