Det finns en del underliga annonser...

Sv: Det finns en del underliga annonser...

Spirax skrev:
det är ju inget avancerat som ingår i programet, öppna och stänga grindar och backa i L,, hur kul låter det?????? Western på den nivån kan men ju rida med vilken häst som helst
det verkar som om du aldrig har provat att öppna en grind eller ryggat ur ett L, för det är faktiskt ganska mycket svårare än det ser ut att göra det på ett bra sätt!!!!!

jag antar att dressyr och hoppryttarna inte börjar tävla på sm-vm nivå direkt utan att de också börjar på små klubbtävlinar. de flesta som börjar träna kanske vill prova på att tävla och då är ju d-tävling perfekt. känner du att det rä din grej så jobbar du ju vidare för att kunna starta i högre klasser, gillar du inte själva tävlingsmomentet kan du ju fortfarande träna för att bli bättre och ha t.ex. en d-tävling som mål, att "till hösten ska vi klara det och det momentet"

men jag antar att alla dressyrryttare föds med kunskapen om hur man får en häst att göra piaff och passage och att hoppryttarna vet hur man hoppar hinder på 1.60 som 3-åringar?? för westernryttarna måste iaf. träna för att bli bättre....

Spirax skrev:
I dressyr, utvecklas hästen konstant med en någorlunda bra ryttare, det arbetas med formen och att hästen ska jobba rätt med hela kroppen.

Mohaha, tillåt mig skratta :rofl:

Spirax skrev:
Men i western ser jag inget mål, förutom att hästen ska gå ännu lägre med huvudet och jobba ännu mer i fel form, därav att häst och ryttare utvecklas positivt i de andra grenarna men inte western...

Fel form- är du rätt person att bestämma vad som är rätt form eller inte? Är den form du rider i den enda rätta bara för att du säger det? Skulle önska att fler klarade av (ja, det finns många dressyrhästar som inte KLARAR AV) att gå i lägre form och tempo så ryggen verkligen kommer upp och hästen slappnar av i överlinjen...

Alltså, jag tycker du ska jobba på din ödmjukhet lite :o

/fd dressyr(tävlings)ryttare

Har du provat att rygga genom ett "L" utan att hästen trampar över bommarna eller ens nuddar dom? Har du provat att öppna en grind till häst utan att någongång släppa grinden?

Det var EN person ja :smirk:

Det kan jag erkänna, jag drar alla över en kam på C och D nivå....Men tyvärr är det den inblicken jag har fått i westernvärlden

Det är ingen som sagt att du behöver försvara dig :angel: :smirk:

Berätta gärna för mig vad man annars gör i dressyr om inte förhoppningsvis utvecklas?
Alltså, jag har aldrig betstämt vad som är rätt och fel form för er, utan JAG ser det som felform när hästen går så lång och låg, inget undertramp och boghängande... Det är vad jag ser det som...
Min ödmjukhet eller brist på den är väll upp till mig annars är det bara att låta bli att läsa och svara ;)

Tyck inte illa om western. Det är en mycket trevlig inriktning och det behövs fler som jobbar åt "rätt" håll. Jag har själv sett avvarter och visst, det förekommer ryttare som hellre stannar kvar på "låg" nivå för att då tar dom segrarna istället för att klättra upp i klasserna och börja konkurrera med bättre motstånd för då krävs det mer träning och arbete. Dock har jag mött detta hos flera även inom dressyr och hoppning.

Jag trivs i övrigt med folket inom western och AR. :p

Nej, jag vet det...
Det där med att dra alla över en kam...
Jag har sett åtskilliga "engelska" tävlingar och träningar och många anser att så fort hästen böjer på nacken så går den i rätt form fast det är tvärtom.

Har sett många som går bakom hand, trippar med bakbenen, sänkt rygg mm. :angel:
Ska jag då tro att alla gör så inom "engelsk" ridning?

Du ska ju inte tro att vi western ryttare alltid sitter och rider våra hästar på två kilometer långa tyglar, nej vi jobbar dom på exakt samma sätt som dom "engelska" ryttarna gör. ;)

JAsso? inte min häst iaf. En häst som visat sin klass i både hopp, dress o ponnygalopp. Är en arab o fux dessutom.
JAg själv har jobbat 1 år hos känd dressyrryttare, haft lektioner till o från i hoppning hos J.Fredricsson. Så rida det kan jag nog ska du se. O varför valet föll på western, är enkelt. Hästen skall kunna bära sej i form, men utan att du sitter o hackar o drar,anv diverse hjälptyglar osv.. nämn en ryttare i mvs klass o uppåt som INTE sitter o mal med hjälptyglar, det är dålig ridning..! enligt min åsikt.
Antar att du aldrig heller har suttit på en välutbildad w-häst?
Visst det finns dålig ridning i western med, men man ska inte stirra sej blind på det.
Alla som hålls med western är inte folk som har "det" med hästen o det är där många får sin dåliga bild utav western, mej spelar inte tävlandet så storr roll. Min häst skall även fast det är en westernhäst (numera) forts o ridas i dressyr, lydigare häst får man leta efter. Dra inte alla över en kam för att DU el din bekant har sett ett par dåliga ex.

kan hålla med dej stundtals här, (fast jag hålls sj me western numera)
Oxå sätt hästar som går väldigt mkt på bogen o inge kraft bakifrån, men det är inte generellt i western du ser det.
Du har nog oxå åkt på nåra dåliga ex, om man nu kan säga så, men tror det är mkt okunskap oxå, och kanske inte den bästa träningen.
En häst skall alltid ha sin kraft bakifrån vid all ridning.

En till som drar alla över en o samma kam?
=)
Visst det händer nog, men min filosofi är att fast det är en w-häst, så skall den kunna ha grunden i vanlig dressyr, INNAN nån form utav w- arbete på börjas.

Läste ditt andra svar sen, o förstod mera vad du menar. O kan faktiskt hålla med dej, men man kan inte döma alla efter nåra mindre bra ex. I nån gren, blir lätt så.. men men

Senast ändrad av en moderator:

Ja det var EN person och det var EN trevlig upplevelse för mig i alla fall.
Tänk om jag hade kunnat fått se den igen och igen och igen!

Det du beskriver är dålig westernridning du fått se. Men så hade du bara sett D och C tävlingar?

Hur många tävlingar har du varit på då?
Jag har varit med ett tag och sett många som utvecklats och började som jag på D-nivå och dom är idag på B-nivå, sedan har jag inte mer koll om dom tävlar i sm och sånt där, mycket möjligt.

Dessutom har en jag vet köpt en till/ny häst för att komma ännu högre och utvecklas mer på. Så jag tror verkligen dessa människor vill nå högre mål.

Nedvärderar du westernridningen som ridsport eller bara dessa ryttare du har sett?

En annan bra sak med westernridning och tävling är att alla tävlar mot alla. Inga åldersgränser eller över/under ponnyhöjd som räknas. Det tycker jag är roligt!

Vad gäller konstiga annonser, så tror nog de flesta att de kan få mera betalt för en "westernhäst"?! Så därför står dom med där, fast hästen inte kan någonting. Och tyvärr finns det väl en del som vill börja med western, som låter sig luras, tyvärr. Ta alltid med en duktig westernryttare/tränare, när du ska köpa western-häst! Det är tråkigt att "växa ur" sin häst, när man börjar komma lite längre i sin träning.

Spirax skrev:
Och jogg eller vad det heter ser jag bara som en häst som stupar framåt och går i den söligaste traven som finns ingen schwung inga jobbande ryggar bara framtung och lat....

När jag joggar min häst går han i mycket samlad trav med undertramp och eftergift.

För dig som aldrig suttit på en ordentligt skolad westernhäst skulle jag rekommendera att pröva. Joggen är otroligt bekväm och det känns rätt häftigt och jag tror du skulle ändra uppfattning om westernridning. Jag menar inte att du skulle lägga hoppsadeln på hyllan men din tråkiga negativa attityd kanske skulle mjukas upp en del.

Men det vet du väl att alla hästar som rids i westernsadel är westernhästar? :devil: :angel: :rofl:

Jag nedvärderar, eller tycker mindre bra om, westernridning som gren. Jag har aldrig sett något positivt komma ur det, så därav min inställning

Nej, jag har aldrig ridit i jogg för det har aldrig tilltalat mig och det spelar ingen roll hur många gånger jag skulle göra det, skulle ändå tycka som jag tycker om western. Hoppsadeln lade jag på hyllan för en herrans massa år sedan :smirk:
Jag har dålig negativ attityd eftersom jag aldrig har sett någon bra ridning inom western, varken på träningar eller tävlingar

men så hade du ju bara sett c och d tävling också? :smirk:

och så säger du att dom på de tävlingarna inte siktar högre.. hmm..
Vissa gör det, andra inte.
Däremot har du placerat dig i C tävling får du ju inte tävla d längre, nu har inte jag tr här i alla fall så jag kan inte säga exakt hur det är, men något sånt är det.

Medans vissa baaara åker på d-tävling hela livet för att som jag skrev, ha en trevlig dag med hästar och roliga människor!

Finns ju dom som bara tävlar hoppning på låg nivå också och dom som aldrig tar sig igenom LC:1 med hyfsad %
Är det inte så innom alla grenar?

Vad ger dressyren?

Vad är skillnaden på en dressyrhäst som går i högre form och trampar under sig och gör dittans och dattans

och en westernhäst som går i lägre avslappnad form men fortfarande bär upp sig, jobbar med ryggen och trampar under?
Den gör inga piaffer och passager men den gör spinns, stoppar, jog och sidepass.

Det är ju du som ryttare som bestämmer vad du vill ha ut av din häst. Har du sett en framridning någon gång till tex C- B tävling?
Där ser du hästar som går i förvänd galopp, gör galoppombyten var och vartannat steg, stoppar, joggar, öppnor och slutor i alla gångarter osv... Det är vad JAG har sett i alla fall på flertal tävlingar!

Och ibland ser man folk som sliter i sina hästar för att få dom att stoppa eller något annat, men det är ju inte wetsernridningen som ridsport, det är ju en dålig ryttare!
Det tycker både du och jag. :smirk:

måste tillägga lite:

angående framridningen; absolut inte alla som rider så, men ett flertal!

och en sak till: du vägrar att tro på oss alla här som säger att vo rider våra hästar så att de ska bära sig osv.. med eftergift. Varför tror du inte på oss när vi säger att det finns?

Grejen är ju bara den att du inte har sett dom. Betyder det då att dom inte finns? Du har varit på D och c tävling och inte fått se det., men åk till en större tävling och titta själv...

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Gnägg Lite mer utsvävande funderingar kring hästförsäljning, visste inte var jag skulle lägga tråden men chansar här. Jag har två ponnyer. En...
Svar
6
· Visningar
1 184
Senast: Lipperta
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 706
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka