Det finns en del underliga annonser...

Seabaz

Trådstartare
... på annonsdirekt under "westernhästar".

Det jag lagt märke till är ofta om hästen är skäck - DÅ passar den bra till western!
Det kan va alla möjliga korsningar men istället för att lägga ut den under ponny eller häst för x kr så lägger man den under western.

Nu inte menat att den kan bli en bra westernhäst, absolut inte, men just för att den är skäck!

Ofta ser man annonser också där äldre hästar säljs som aldrig ens har tränat western "skulle passa bra som westernhäst".
Då kan ponnyn/hästen ha tränats dressyr och hoppning innan.

En känsla säger att man helst vill sälja sin älskling till en westernryttare för då garanteras god omvårdnad?

Jag hoppas alla tar hand om sina hästar, men förstår ni vad jag menar, ni kanske också har sett detta?

Sv: Det finns en del underliga annonser...

Ja, jag har också tänkt på detta. Alla hästar kan tydligen kallas blivande westernhästar bara dom har ovanlig färg, eller är så lydiga att dom kan ridas utan nosgrimma (wow!) , eller är så obegåvade att dom inte platsar under "vanliga ridhästar" (western kan man ju rida med vilka ök som helst eller hur ;) ). Ibland står det "westernriden" bara för att hästen har westernutrustning på skogspromenaderna :) :bump:

Hästen är inget vidare på hopp och dressyr men kan duga till western. Kul färg har dej ju också!
:angel:

hehe jo har också sett det
En annan sak som jag funderat på är många annonser där det står.
het häst.. passar till western. Måste hästen va het för att bli westernhäst eller :D

vi western ryttare kanske skall känna oss lite hedrade?! =)
Klarar av det mesta i hästväg... eller nåe i den stilen.. :bow:

Tyvärr så är mina erfarenheter dom motsatta. Jag har träffat många som tycker att westernhästar är hästar som inte duger till något annat och westernryttare är folk som inte kan rida. Så därför är en usel pålle en perfekt westernhäst.

Halshugg mig om ni vill men min syn på western på LÅG nivå är att man börjar med western för att man inte är tillräckligt duktig i dressyr eller hoppning. Likaså är att hästen inte är så bra i formen eller kan hoppa bra.
Sen ser jag också många som tror att de rider western och har westernhäst bara för att de använder westernsadel och hästen är skäckig... Tycker hela uttrycket WESTERN är konstigt jag ser bara hästar med westernsadel som harvar runt i galopp och slötrav utan undertramp eller bra form varv efter varv!! Sen ser jag heller knappt att sk westernhästar är lydigare eller lugnare än andra hästar, och ryttarna (de jag sett) är inte duktigare, mjukare eller snällare mot hästen verkar vara ett evigt ryckande i för skrapa bett

MIN åsikt och man kan inte gilla allt här i världen;-)

Som i alla grenar genas det friskt på lägre nivåer. Alla anser sig vara nästa stjärna oavsett gren. Western är inget undantag men vill man komma upp i klasserna och när man tränar för de mer namnkunniga tränarna så skiljs agnarna från vetet. Har du inte en bra grundriden häst i kondition för ändamålet kommer man ingenstans. Att påstå att detta är ett westernfenomen visar enbart på en icke objektiv syn på saken. Sopa rent framför egen dörr först ;)

Just därför handlade det jag skrev om på LÅG nivå... Och min dörr är det sååå sopat och rent framför ;)
Det verkar inte heller som att de på LÅG nivå har några ambitioner att klättra högre, därav kanske hästar som uppenbarligen inte kan. ELLER så är det halvusla hästar med halvt värdelösa ryttare som tror att de ska komma till SM.. Jag har inte riktigt sett detta "fenomen" i någon annan gren så det kanske är därför jag rent ut sagt tycker väldigt illa om western :angel: :confused: ;)

Jag var och provred ett sto som mest gått i skogen och sa att jag skulle ja henne till western och ägaren kommentar var.
Det tror jag passar henne bra! Fullfart fram!! jag såg nog mest ut som ett frågetecken och svarade henne inte.

Jag har även ringt på en hel del annonser som de står westernriden.
Sen ringer man på hästen i fråga som är ca 10 år.
Men kan ingenting :confused:

Säger man att hästen är dressyr riden för att man rider i dressyr sadel ut i skogen?
jag förstår liksom inte vad människor egentligen har för syn på western :confused:

Spirax skrev:
Jag har inte riktigt sett detta "fenomen" i någon annan gren så det kanske är därför jag rent ut sagt tycker väldigt illa om western :angel: :confused: ;)

Då kan du inte ha sett speciellt mycket.

Jag har ridit i närmare 40 år och jag har sett MYCKET underligt på ridbanor under åren.

"Dressyrryttare" som inte ser/känner fel galopp, "hoppryttare" som inte förstår varför man ska lätta ur sadeln och ge efter på tygel och sedan inte heller förstår varför hästen vägrar hoppa. Detta är bara två exempel, men dom är ganska vanliga.

Så varför skulle det inte finnas westernryttare som inte vet vad de gör :confused:

Sen får du faktiskt inte glömma att alla har inte ambitioner att tävla öht och många förstår inte att de gör fel när de rider hästen felaktigt.

Jag är en sån som du ondgör dig om... En som har en skäckig häst och som rider western på låg nivå och inte har ambitionen att klättra uppåt. Dvs för mig är låg nivå C-D-nivå och uppåt A-B-nivå. Jag har ridit och tävlat i både hoppning och dressyr i unga år, men kände mig inte lockad av dessa grenar när jag "började om" som lite äldre. Jag ville göra något annat helt enkelt, få nya upplevelser och nya utmaningar som jag inte tyckte att jag fick inom dressyr och hoppning. Det är kanske så för fler än jag och det är kanske därför som medelåldern inom western ofta är ganska hög?

Westernridningen passar mig perfekt, det finns många olika grenar att tävla i. Dessutom så är det kul med den precision man måste ha i t.ex. Trail och Horsemanship och den lydnad som krävs för att göra ett bra reiningprogram. Bara för att jag inte har ambitioner att klättra till A-B-nivå just nu betyder inte att jag inte har ambitionen att bli bättre i min ridning och att utveckla min häst. Du Spirax måste ha sett enbart de sämsta ryttarna och hästarna inom westernridningen, jag undrar hur du skulle bedöma de sämsta ryttarna och hästarna inom någon annan disciplin?

Det är väll ett fritt land :banana:

Jo tack jag har sett rätt mycket och skenet som folk verkar ge är att western är så lugnt och harmoniskt, att hästen går i en "naturlig" form, att western är kul och fartfyllt... Det jag sett på alla de tävlingar jag varit på är, är ett grönjävligt slitande i bettet, hästen harvar runt på bogarna i en alldeles för låg form, när hästen leds ska den gå bakom och råker den göra nått litet steg framåt så får den viftande grimskaft och skrikande ryttare upp i ansiktet. Och jogg eller vad det heter ser jag bara som en häst som stupar framåt och går i den söligaste traven som finns ingen schwung inga jobbande ryggar bara framtung och lat.... Klart att alla inte har ambitionen att komma upp i klasserna MEN för det kan väll utvecklingen gå framåt :smirk:
I dressyr, utvecklas hästen konstant med en någorlunda bra ryttare, det arbetas med formen och att hästen ska jobba rätt med hela kroppen. I hoppning är målet just att ta sig över hindrena. Men i western ser jag inget mål, förutom att hästen ska gå ännu lägre med huvudet och jobba ännu mer i fel form, därav att häst och ryttare utvecklas positivt i de andra grenarna men inte western...

För att rida på C och D nivå behöver man ju inte kunna så värst mycket jag menar det är ju inget avancerat som ingår i programet, öppna och stänga grindar och backa i L,, hur kul låter det?????? Western på den nivån kan men ju rida med vilken häst som helst,, tycker ni att det bara ser proffsigare ut med skäckig häst och westernsadel, tron om att vara bättre kanske :angel:
Åter igen, bara för att man har westernsadel och skäckig häst så rider man INTE western,,, och igen,, enligt min åsikt

Jag var på c-tävling en gång. Det är ganska låg nivå. Där står det i hörnet på framridningen en man bredvid sin quarterhingst. Hingsten stod och halvsov när andra red förbi hit och dit med sina hästar.

Mannen och hans häst skulle vara med i reiningen och jag satt på lektaren. När klassen var avslutat så ställer han sig på mitten, ca 4-5 meter från domaren, kliver av hingsten, tränsar av den, går med tränset för att visa domaren vilket bett han red på. Hingsten står kvar där han ställt den.

Sedan vänder sig mannen om, går lite mot hästen och sedan viker av mot utgången, smackar lite på hästen och den börjar gå lungt efter honom ut från banan där han sätter på den tränset igen.

Det var en av de mest imponerande upplevelser jag sett någon gång, det är många år sedan nu men hur kan man glömma något sådant?!

Jag tror att vemsomhelst som ger sig fan på att kunna det skulle klara det om man får rätt träning. Beroende vilken ridstil men rider.

Alla börjar väl på en låg nivå i början och på d-tävling hittar du allt från shetlänningar, islandshäster och travare till arab, paint och quarter.
Vissa börjar där för att sedan tävla sig uppåt i klasserna. Andra är med på D-tävling bara för att hitta på något med sina hästar som kanske bara går i skogen hemma.

Man åker till en d-tävling för att träffas, ha roligt, uppleva osv.. Man tar det oftast som en träning och har inte så stor press på sig.
Det kanske är dessa du har sett?

Varför skulle de vara sämre ryttare än de som rider engelskt, det förstår jag inte alls?
Formen på de flesta hästarna på en d-tävling är inte samma som formen på de flesta på en b-tävling.
Då har man kommit så pass långt att man får sin häst att gå så pass sakta och ändå bära sig, och ja, med undertramp!

Den hästen som går långsammast vinner inte om den inte bär upp sig och sin ryttare. Då kanske en anna häst som gör det men travar på lite mer, vinner.
Den här "slötraven" du pratar om, har du någonsin provat att jogga en häst?
Jag skulle också kalla det slötrav om min häst inte hade någon form alls, men när han har det så blir det en skön jog och fullt avslappnat.

Och nej, bara för att man har en skäck och en westernsadel så rider man inte western, men varför ska inte dessa få vara med och ha roligt på en vanlig liten D-tävling (träningstävling)?

Och som du säger själv, bara för att man har det så rider man inte wetsern, tror du att vi här inne har bara utrustningen? Att vi INTE har som mål att bli bättre både ryttare och hästmänniskor?
Det spelar ju ingen roll vilken gren man rider.
Men du har sett dessa som varit på D-tävling för att kanske bara ha roligt.
Så drar du alla över en kam.

I en pleasureklass på en d-tävling kan det vara 20 ekipage inne på banan samtidigt, bara det är duktigt gjort för att vara nybörjare som man är om man tävlar på D-nivå.
Om då två eller tre stycken av dessa har som mål att bli bättre så är väl det jättebra!
Och låt resterande ha roligt och sedan åka hem och ha roligt hemma i skogen. Dom som "bara" gör det som en utflykt.

Nu har jag skrivit en halv bok känns det som. hehe.

Och som någon annan skrev, tycker att westernmänniskorna ska vara stolta när man läser annonser "skulle kanske passa som westernhäst" om någons hopponny som råkar vara skäck!

Jag skulle då aldrig sälja min westernridna connemara till en hoppryttare :angel:

Spirax skrev:
För att rida på C och D nivå behöver man ju inte kunna så värst mycket jag menar det är ju inget avancerat som ingår i programet, öppna och stänga grindar och backa i L,, hur kul låter det??????

Vad trött jag blir... :confused:
Jag finner nästan inga ord... :confused:
Jag börjar bli så less på att man alltid ska behöva försvara sin ridning... :confused:
Vet du hur jä..a svårt det är att öppna/stänga en grind från hästryggen?
Om inte så tycker jag att du enbart ska nita igen lilla munnen och om du nu är så duktig på detta så kan ju du ex lära mig, som tycker att det är svårt, eller...?
Och hur kul du tycker att det är bryr jag mig inte om och då är det väl en väldig tur att du inte rider western.
Om du nu tycker att allt inom western ridning ser så fruktansvärt ut så får du väl blunda nästa gång du ser en av oss alla som rider western !
:eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Gnägg Lite mer utsvävande funderingar kring hästförsäljning, visste inte var jag skulle lägga tråden men chansar här. Jag har två ponnyer. En...
Svar
6
· Visningar
1 184
Senast: Lipperta
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 706
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka