Sv: Det finns en del underliga annonser...
Jag var på c-tävling en gång. Det är ganska låg nivå. Där står det i hörnet på framridningen en man bredvid sin quarterhingst. Hingsten stod och halvsov när andra red förbi hit och dit med sina hästar.
Mannen och hans häst skulle vara med i reiningen och jag satt på lektaren. När klassen var avslutat så ställer han sig på mitten, ca 4-5 meter från domaren, kliver av hingsten, tränsar av den, går med tränset för att visa domaren vilket bett han red på. Hingsten står kvar där han ställt den.
Sedan vänder sig mannen om, går lite mot hästen och sedan viker av mot utgången, smackar lite på hästen och den börjar gå lungt efter honom ut från banan där han sätter på den tränset igen.
Det var en av de mest imponerande upplevelser jag sett någon gång, det är många år sedan nu men hur kan man glömma något sådant?!
Jag tror att vemsomhelst som ger sig fan på att kunna det skulle klara det om man får rätt träning. Beroende vilken ridstil men rider.
Alla börjar väl på en låg nivå i början och på d-tävling hittar du allt från shetlänningar, islandshäster och travare till arab, paint och quarter.
Vissa börjar där för att sedan tävla sig uppåt i klasserna. Andra är med på D-tävling bara för att hitta på något med sina hästar som kanske bara går i skogen hemma.
Man åker till en d-tävling för att träffas, ha roligt, uppleva osv.. Man tar det oftast som en träning och har inte så stor press på sig.
Det kanske är dessa du har sett?
Varför skulle de vara sämre ryttare än de som rider engelskt, det förstår jag inte alls?
Formen på de flesta hästarna på en d-tävling är inte samma som formen på de flesta på en b-tävling.
Då har man kommit så pass långt att man får sin häst att gå så pass sakta och ändå bära sig, och ja, med undertramp!
Den hästen som går långsammast vinner inte om den inte bär upp sig och sin ryttare. Då kanske en anna häst som gör det men travar på lite mer, vinner.
Den här "slötraven" du pratar om, har du någonsin provat att jogga en häst?
Jag skulle också kalla det slötrav om min häst inte hade någon form alls, men när han har det så blir det en skön jog och fullt avslappnat.
Och nej, bara för att man har en skäck och en westernsadel så rider man inte western, men varför ska inte dessa få vara med och ha roligt på en vanlig liten D-tävling (träningstävling)?
Och som du säger själv, bara för att man har det så rider man inte wetsern, tror du att vi här inne har bara utrustningen? Att vi INTE har som mål att bli bättre både ryttare och hästmänniskor?
Det spelar ju ingen roll vilken gren man rider.
Men du har sett dessa som varit på D-tävling för att kanske bara ha roligt.
Så drar du alla över en kam.
I en pleasureklass på en d-tävling kan det vara 20 ekipage inne på banan samtidigt, bara det är duktigt gjort för att vara nybörjare som man är om man tävlar på D-nivå.
Om då två eller tre stycken av dessa har som mål att bli bättre så är väl det jättebra!
Och låt resterande ha roligt och sedan åka hem och ha roligt hemma i skogen. Dom som "bara" gör det som en utflykt.
Nu har jag skrivit en halv bok känns det som. hehe.
Och som någon annan skrev, tycker att westernmänniskorna ska vara stolta när man läser annonser "skulle kanske passa som westernhäst" om någons hopponny som råkar vara skäck!
Jag skulle då aldrig sälja min westernridna connemara till en hoppryttare