Det där med klapphingst

C

conrad

Jo, jag undrar över definitionen på klapphingst..? Är det när en kastration har misslyckats eller...att kulorna inte kommit ner eller hur är det? Är inte insatt i det där..

Har en varmblodsvalack på 8 år, han är hur lugn å snäll som helst men han beter sig "hingstigt" mot ston, reagerar när det brunstar osv. Vi skulle släppa ihop honom med en annan valack härom dagen, det slutade med att han jagade denna stackars valacken i rent ursinne, högg tag över hans mankam å fortsatte galoppera runt,runt..tills han tills slut släppte och den andre valacken sprängde staketet...
Han har tidigare gått med en annan varmblodsvalack och det har gått hur bra som helst..

Jag vet inte när han kastrerades, har haft honom i 2 år.

Kan detta beteende bero på en "misslyckad" kastration eller är det "bara" ett rang högt beteende? :confused:

Sv: Det där med klapphingst

Klapphingst är en häst vars testiklar inte vandrat ner i pungen utan ligger kvar i buken. Dessa hästar får man inte avla på och kastreras därför. Ingreppet om man har en klapphingst blir besvärligare då de som sagt är inne i buken istället för hänger ner som hos "vanliga" killar. Jag tror inte att det sker "misslyckade" kastrationer längre. Veterinärer brukar ha lätt för att räkna till två (bollar...) och plocka bort dem...

Valacker kan vara olika hingstiga av olika orsaker. De kan vara hingstiga även om man kastrerar dem tidigt. Även om det är en valack är inte känslolivet helt dött. Jag har valacker som hoppar upp på ston när de får en chans (på våren då det är som bäst med brunstar och så...) och bråkar om de släppts in till ston som de anser vara "sina". Om man sedan direkt släpper över dem till en annan valack ligger känslan kvar och utmaning av vem som ska "få" stona finns kvar. Därmed kan bråk uppstå. Det kan gå en tid innan en valack lugnar ner sig med detta, dvs innan de lägger av med att tro att stona är deras, om man har haft dem ihop ett tag.
Att ta bort valackerna från synhåll från damerna brukar ta bort prestige-bråken i valackhagen. För mina hästar räcker det med att de försvinner ur synhåll en dag eller två så är valackhagen lugn igen, även om stona kommer tillbaka till hagen brevid.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka