Det är tur att jag inte tänkt skaffa hund helt nu :-p

Ankan

Trådstartare
Ännu en rasvalstråd men på ett annat sätt ;-) Hur valde du vilken typ av hund du ville ha? Jag sitter och funderar och filosoferar och ändrar mig hela tiden och vad jag vill ha och vad jag faktiskt vill göra med min framtida hund (ja så lär det ju fungera med min pojkvän med som om jag ska vara ärlig mot mig själv har helt annan syn på det hela än jag har).

Nu har jag inte bråttom att skaffa hund igen, jag tillbringar hela dagarna på ett hunddagis så jag får mycket av min hundabstines stillad (även om jag är ruskigt träningssugen). Fördelen med det är ju att jag får träffa många typer av hundar och att jag märker vad jag trivs bäst med och vad jag kanske inte helt vill ha till mig själv.

men frågan kvarstår... hur i allsindar vet man vad man ska ha för hund. Vill ju att det ska bli rätt

Du måste ju bestämma dig vad du vill göra med hunden för att veta vilken hund du vill ha :) Har du ingen erfarenhet av hundträning kanske det finns en hund du kan låna och testa på olika sporter med? Kanske inser du att du vill tävla i bruks och då duger ju kanske inte en CCD. Eller så inser du att du föredrar att ligga hemma o slappa med hunden, då CCD kanske passar bättre? Till exempel.

Annars är det ju alltid bäst att skaffa "för lite" hund och sedan uppgradera sig med nästa hund. Att tänka att man vill träna o tävla bruks och drag och allt möjligt o köpa en boxer och sen inse att nja.. Inte din grej. Det är värre! :)

Vi hade Schäfer tidigare och ville ha ngt mindre hårigt, kollade på en schäfer/rottis blandning och föll pladask för den lille gule korven såklart.
nu är hon 12 år gammal och fäller lika mycket som en Schäfer... hon är bara lite mindre och mycket sötare ;).

Jag har ju haft hund innan (lite olika raser) och har hundvana men har inte tränat seriöst så. Mer varit väldigt noga med vardagslydnaden, grejat lite mer trick och testar på lite av varje. Men hundarna jag har haft har inte helt "velat" göra så mycket. Den här gången vill jag ha en hund jag kan utvecklas med och träna med, riktigt vilken inriktning vet jag inte ännu (finns så mycket som är kul) så det lär väl vara en hund som är rätt så allround. Vet ungefär vilka egenskaper jag vill ha och som passar mig (och hur jag vill att en hund ska se ut... även om det förstås är av mindre vikt).

Så måste den ju fungera att vara med mig på dagiset med allt det innebär av hundar och folk :-) Ja och fungera med pojkvännen med som väl eg vill helt annat med hund än jag vill...

Jag HAR en av dagishundarna som jag får låna och träna med om jag vill... men han har mycket grundjobb att göra innan han kommer till någon mer inriktad träning (han är rel stor, självständig, lite ouppfostrad, förstår inte helt det här med att gå ordentligt i koppel och får mindre.. eller större utbrott när han möter främmande hundar)

Ev kan jag låna en av dom andra i personalens ena hund om jag frågar snällt, hon är väl kanske bättre att testa vad jag eg vill med för hon har grunden (går fint i koppel, lyssnar när man pratar med henne, kan hantera folk och hundar osv) även om hon inte är gjort med med ännu

Så har jag fri tillgång till en vovva (mitt hjärta) som jag eg får göra vad jag vill med. Hon är underbar och söt och mitt hjärta men (om man nu får säga så) enormt korkad och även om hon fungerar jättefint i vardagen (och har skött sig fint när hon varit med på dagiset) och efter måååånga upprepningar gärna gör ett par trick så tror jag varken hon eller jag skulle få ut så mycket av att testa att träna mer seriöst

Jag började kanske litet bakvänt när jag bestämde mig för vilken ras jag skulle ha. Jag satte mig helt enkelt ner med en bok om typ alla hundraser som finns och bläddrade igenom för att hitta vilka hundar jag gillade mest utseendemässigt. Sen var det "bara" till att rannsaka sig själv med vad man vill göra med hunden och vad man faktiskt kan erbjuda och jämföra det med rasens egenskaper. Detta fick ner det till ett par olika = dax att besöka kennlar, utställningar etc där man kunde få träffa hundarna och bilda sig en bättre uppfattning.

Fortfarande supersvårt när det fanns ett par raser med endast en minimal skillnad kvar efter den sållningen, men det känns allt som om jag lyckades välja rätt även om nästa hund kommer vara av annan ras:)

men frågan kvarstår... hur i allsindar vet man vad man ska ha för hund. Vill ju att det ska bli rätt

Vill du ha valp eller kan det vara en vuxen?

Först skulle jag ha en viss ras men sedan efterlyste jag bara efter egenskaper, dels hur hunden funkar i vardagen men också vad jag ville göra och fick full jackpott :) Sökte dock vuxen hund så då kanske det är lite lättare men jag ångrar verkligen inte mitt val med vuxen, i synnerhet inte som första egna hund..bara att tuta och köra liksom och så kan man utvärdera sedan om man tänker skaffa ny hund om rasegenskaper var nåt som tilltalade eller om man vill testa nåt annat när man har mer kött på benen.

Spelar ingen roll om det är en vuxen :-) Men jag vill inte ha en ofungerande vuxen, då börjar jag hellre med en valp :-)

Spelar ingen roll om det är en vuxen :-) Men jag vill inte ha en ofungerande vuxen, då börjar jag hellre med en valp :-)

Vad menar du m ofungerande?

Oavsett bör du lista upp vad du söker och vad du absolut inte vill ha rent egenskapsmässigt och sedan om du är intresserad av en vuxen hund även vara petig på hur individen i sig är.

Fördelen m vuxen hund kände jag ganska direkt i alla fall att man vet vad man får, en valp är lite mer ett lotteri eftersom att du ska forma hunden från grunden. Du vet som rasegenskaper osv men sedan är det väldigt mycket till dig själv hur den blir.

Själv tänkte jag så här:
Lättsam i vardagen, gilla arbete, spåra, söka, aktiv, större hund.

Utöver det så tänkte jag igenom min livssituation och hur mycket jag själv kan ge hunden om jag tänkt på en specifik ras. Är det en hund som måste jobba 4h varje dag förutom promenaderna? Eller kan man ha lite "on/off" på dagarna?
Hur många såna hundar i rasen har jag själv mött? Eller måste jag ut och möta såna hundar för att bilda mig en bättre uppfattning? Vad gör andra med sina hundar och hur är de?

Senast ändrad:
Jag menar att jag vill ha en hund som fungerar i vardagen och är redo för att träna om den är vuxen. Som jag inte behöver börja problemlösa med :-)

Tänker dagligen på vad jag vill ha i en hund (egenskapsmässigt) och jämför med dom hundarna jag har runt mig på dagiset... vad i dom jag uppskattar och vad jag har mer svårt med.men tycker det är svårt att få ihop det till en ras :-p

Eftersom att jag sökte vuxen, tänkte jag absolut inte på min lista:

skälla, inte kunna vara ensam hemma, drar i kopplet, hundmötesproblem, kan inte åka bil, osäker för främlingar, kan inte umgås m andra hundar, otrygg i olika miljöer, omvårdnadsproblem (tex klippa klor)

Jag menar att jag vill ha en hund som fungerar i vardagen och är redo för att träna om den är vuxen. Som jag inte behöver börja problemlösa med :-)

Då övergår det ju till vad man har för krav helt enkelt :) Finns massor av vettiga vuxna hundar utan problem, omplaceringar vars ägare drabbas av sjukdom, tidsbrists, missmatchningar ifall ägaren är starkt tävlingsintresserad inom viss gren men inte hunden eller annat

Håller faktiskt lite koll på omplaceringssidor lite här och var... men inte helt hittat "vår" hund ännu (har inte bråttom heller :-) )

Tack för tänkvärda svar :-)

Håller faktiskt lite koll på omplaceringssidor lite här och var... men inte helt hittat "vår" hund ännu (har inte bråttom heller :-) )

Tack för tänkvärda svar :-)

Nåt som hjälpte mig var att inte gå igenom exakt alla raser utan kika igenom vilken slags grupp som är intressant utefter de man kan erbjuda hunden rent vardagsmässigt samt vad man är intresserad av själv och sedan titta närmre i den gruppen vad för olika slags raser som finns och deras egenskaper.
Tex om man vill ha en arbetande ras för att man vill träna el tävla nåt specifikt eller sällskapstyp mer så kan man sålla ut en del genom att kika lite på vilken slags grupp man kan finna rätt egenskaper i

Hade jag gått igenom alla raser hade jag aldrig kunnat välja tror jag och för mig hade risken varit stor att välja utseende före, alla hundar är liksom fina då i min värld :)

För mig finns det inte jättemånga raser som passar precis. Jag vill ha en hund som gillar människor samt har stabil mentalitet överlag, som har kapacitet för bruks och lydnad på hög nivå men som inte är extrem/jobbig i vardagen. Den ska gilla främmande människor, den ska vara frisk och långlivad och inte vara för stor. Och noll pälsvård, men dubbel päls. Det betyder att det finns individer inom många raser som passar, men är hunden rastypisk så finns det som jag ser det bara två-tre raser. Valet föll på Kelpie eftersom rasen har det jag söker och jag ser det som en bonus att den är ganska signalkänslig. Tidigare tävlingshund var en "peka med hela armen"-hund så det är rätt skönt att ha jyckar som man kan styra med mindre signaler. Hade det inte blivit kelpie så ligger både jaktlabrador och jaktspaniels bra till. Det verkar rätt kul med jaktträning för apportörer även om jag inte är så intresserad av praktisk jakt.

Har man mindre specifika krav så kommer det vara flera raser som passar in på önskemålen, och då hade jag valt efter hur friska raserna är och hur bra de är mentalt. Och om du är ointresserad av att schamponera, klippa och borsta; hur mycket pälsvård det är. Att hålla t ex en pudel i utställningspäls är nästan ett heltidsjobb! :nailbiting:. Sedan gäller det att hitta en uppfödare man gillar också, och att valparna föds när man har möjlighet att ta hand om en valp.

Hur valde du vilken typ av hund du ville ha?

Jag har haft ett antal hundar och har valt storleksklass och som första kriterium varje gång. Just därför att det är det som man inte kan påverka på minsta sätt. När storleken är vald är man av med rätt många raser som är för stora eller för små för din smak. Så kan du ha ett antal som är "i största laget" eller "i minsta laget" kvar på listan därför att de har andra egenskaper som du vill ha.

Därnäst kommer hälsan. Frisk och sund ras som föder naturligt och har minimalt med rasbundna sjukdomar. Där försvann ett antal raser till.

Pälstyp kan vara viktigt eftersom det har rätt stor betydelse för vardagslivet. Är du en sån som gillar att kamma eller trimma och tycker det är mysigt? Om inte - plopp där försvann ett gäng raser till.

Därefter är det mentaliteten hellre än arbetskapaciteten som spelar roll. Alltså vardagslivet de dagar man inte gör något särskilt med hunden. T ex om du åker till klubben och tränar två gånger i veckan är det ändå fem dagar i veckan som du inte gör det. Vad gör du dessa dagar och hur är hundens liv de dagarna? Är den hos hundvakt, t ex, kanske vissa raser går bort. Om du är ute och springer varje dag kanske du ska välja en hund som kan vara med dig, gillar du att se på film hela kvällarna är en lugn soffhund som älskar att gosa med dig kanske det bästa. Och tänk inte bara på hur det är i år utan fem sex år framåt om det går). Det sorterar bort en del raser som behöver något annat.

Nu har du förhoppningsvis sorterat bort raser som vore opraktiskt för dig att äga och har kvar en inte alltför lång lista på raser som alla är tänkbara och inte helt fel. Då kan du börja fundera kring vilken av dem som passar dig bäst i den tränings- och kanske tävlingsambition som du har, vilka sporter som tilltalar dig att hålla på med och som du tycker verkar kul. Sånt kan ändra sig i och för sig men det du själv tycker är kul är självklart viktigt.

Hur vanlig rasen är kan ha betydelse för i ovanliga raser kan du få vänta länge på valp. Eller åka långt.

Ursäkta alla att svaret tagit tid, har jobbat :-)

Måste säga att jag får massor av superråd *tack Buke :-p *

Fall jag går efter vad lejonelle skrev då :-)

Storleksmässigt vill jag ha en mellanstor hund. Är eg mest förtjusta i stora hundar men mindre hund är ju enklare i vardagen (äter mindre, tar mindre plats både hemma och i bil, lättare att ta med och om man behöver enklare att fixa hundvakt till). Märker på dagiset att jag drar mig mot dom större hundarna och tycker att dom är "roligare" än dom små

Ja att det ska vara en "sund" ras känns viktigt, vill tex inte ha en kortnosad vovve

Jag är inte mycket för att trimma och borsta och ha mig och är inte så förtjust i strävhåriga vovvar så en korthårig hade passat mig bäst

Min hunds liv hade bestått av en hel del vardgslydnad (vill ha och uppskattar en hund som samarbetar med mig)... jag brukar lägga in småuppgifter eller göra småsaker (som trick tex) mest hela tiden. Den kommer vara med på jobbet (hunddagis... med hundar i grupp, inte i boxar), få en del promenader (ej löpning pga taskig kropp hos mig)... tex går jag fram och tillbaka till jobb alltid vilket är en timme enkel väg... jag är intresserad av att testa på lite olika grenar för att se vad jag och hunden egentligen tycker är roligast och passar bäst med (dock inte det minsta intresserad av vall eller jakt), hur mycket vet jag inte helt i dagsläget men jag kommer helt klart träna mellan jag är på klubben.. tävla vet jg inte om jag kommer göra, för mig är träningen och utvecklingen viktigare än att tävla MEN pga min sjukdom kommer hunden periodvis få mindre stimulans och bör ju klara det utan att må dåligt.

Det spelar mig ingen större roll om rasen är vanlig... men jag skulle gärna vilja hitta en nuppfödare i närheten. Inte för att slippa åka långt för att hämta vovven utan för att jag vill kunna åka till uppfödaren och få hjälp om något problem skulle uppstå (är ju mycket enklare att visa än att föklara på tex telefon)

Hunden kommer inte ha så mycket med barn att göra (har en 17årig son med djurvana men noll intresse) men däremot katter

Ja just det.... vovven får gärna vara rätt ointresserad av "främmande". Men vill absolut inte ha en hund med rädslor

Hur jag valde?
Funderade över vad jag gillade och inte gillat med mina tidigare hundar (som varit blandraser) och la till vad jag saknat i mina tidigare hundar. När jag hade fått ihop en lista på egenskaper jag krävde och egenskaper jag ville undvika började jag titta runt bland olika raser. Nu hade jag redan på känn vilken ras som skulle passa och jag hade varit sugen på den tidigare men jag kollade ändå runt på fler. Men tillslut var jag tillbaka på den ras jag anat länge. Och den blev det. Är otroligt nöjd! Kunde inte fått en hund som passade mig bättre och det gör hundägandet så mycket roligare när man slipper kompremissa om en massa.

Att jag sen fick en hel kennel på köpet när jag träffade min sambo, av en ras som är totala motsatsen till min, bevisar bara att det aldrig blir som man tänkt sig ändå :grin:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 372
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 364
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 342
Senast: Sesca
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 428
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar