Dessa skiftarbetstider...

Sv: Dessa skiftarbetstider...

Det låter inte särskilt realistiskt att somna 40 min efter arbetstidens slut, man har ju knappt kommit hem. Jag jobbar ständig kväll och varken jag eller någon av mina kollegor skulle klara det.

Samma här. När jag slutar jobba 22 är jag hemma strax före 23 (om jag har otur, vilket är i snitt 50% av gångerna), och då kan jag i regel inte somna före 00.30 - åtminstone inte före 00.00. Kroppen kanske köper det, men inte huvudet... Jag är rätt smidig på att ändra min dygnsrytm (har varit rätt välbehövligt emellanåt, speciellt för jobbets arbetstider), men det tar någon vecka att få ordning på den varje gång.

TS: Jag är övertygad om att bara din dotter får lite rutin på saker och ting, så kommer det att gå fint. Hon behöver börja planera sin vardag och skapa bra rutiner som fungerar för henne, och sedan komma in i dem. Det kan ta lite tid, jag minns hur slut jag ofta var i början av förra sommaren när jag började jobba heltid - just för att det var en övergång från att plugga + jobba per timme, men bara man biter ihop så kommer det efter ett tag. Och då blir det mer vana, mindre jobbigt.

Senast ändrad:

Ni som skiftar och har problem att varva ner och somna - be arbetsgivaren hitta någon duktig som kommer och pratar om just skiftgång. Do´s and dont´s, vad man ska äta, hur man ska sova och olika metoder för att hantera skiftet på ett bra sätt.
Min arbetsplats är mycket bra på sådant - kanske därför jag och kollegorna med mig inte upplever de problemen med att tex varva ner som en del av er verkar ha?

Ni som skiftar och har problem att varva ner och somna - be arbetsgivaren hitta någon duktig som kommer och pratar om just skiftgång. Do´s and dont´s, vad man ska äta, hur man ska sova och olika metoder för att hantera skiftet på ett bra sätt.
Min arbetsplats är mycket bra på sådant - kanske därför jag och kollegorna med mig inte upplever de problemen med att tex varva ner som en del av er verkar ha?

Det finns en väldigt bra bok som heter "Kosten, Kroppen, Klockan - Att äta, sova och arbeta på udda tider", skriven av Marie Lennernäs och Karin Wiberg. Denna har delats ut på mitt jobb och den är mkt bra, verkligen ett tips för alla skiftjobbare :)

Jag tillhör skaran som tar tid på mig att varva ner. När jag slutar 22.30 är klockan minst 23.15 innan jag hunnit hem och låtit hunden kvällspinka. Då sätter jag mig i soffan men en tekopp och varvar ner, sällan somnar jag före 00.30. Jag tror att man lämpar sig olika bra/dåligt för skiftjobb. Just nu lämpar jag mig mindre bra pga all stress (som till väldigt liten del är jobbrelaterad) men jag kan å andra sidan inte tänka mig sitta fast i "dagtidsfängelset" heller. För mig är det en kompromiss mellan att ha det sämre eller sämst, och jag prioriterar att få vara ledig på udda tider.

Problem? Det är inget problem, inte för mig i alla fall. Jag låter det bara ta den tid kroppen och huvudet behöver.

Att jag skrev om det var inte för att peka på någon svårighet, det var mer som svar på ett inlägg som gjorde glädjekalkylen att man kunde somna 40 minuter efter arbetstidens slut.

Okej, men då är det ju väldigt bra att du inte ser det som ett problem! Jag tänkte mer på TS dotter som kanske kan lära sig somna fort om hon slutar sova på dagarna (jag räknar inte hennes skift som att jobba natt, och då sover man istället på natten).

Och någon riktig glädjekalkyl tycker jag inte att jag gjorde. Man kan lära sig att varva ner medans man kör bil hem eller åker buss. Jag vet att alla inte kan somna 10min efter man slutat jobbet (hade 3min till jobbet ett tag) men flera timmar låter som att man måste försöka hitta bättre rutiner. Funkar dina rutiner för dig så är det ju jättebra : ) men dottern kanske inte egentligen behöver två timmar på sig.

Jag jobbar treskift. 06-14. 14-21.45 och natt 20-06.45. Dessa tre skiften blandas hej vilt under veckan så jag kan jobba alla tre tider under en och samma vecka.

Man lär sig leva med det, ibland kan man sova mer och ibland mindre. En fördel är att jag lärt mig somna i stort sett när som helst. Förut kunde jag inte sova när det är ljust.

Jag anpassar träningen av min häst efter väder och vind. Han går alltid sex dagar i veckan men är det för varmt blir det en promenad och/eller lite löslongering/bus i paddocken.

Allt går om man verkligen vill :)

Jobbar treskift lite liknande tider som din dotter. 0600-1440, 1400-2250, 2200-0700. Tycker att det är väldigt bra tider ur hästsynpunkt. Dom dagarna som det är olidligt varm är ganska få och då får hästarna stå (det gjorde dom när jag jobbade kontorstider också).

Jag tror säkert att din dotter är trött pga nytt jobb och ovanan att jobba skift. Hennes tider borde ge henne ganska mycket fritid. Ge henne lite tid att komma in i jobbet så blir hon säkert piggare.

Givetvis behöver man tid att varva ner mellan jobb och sova men upp till tre timmar låter lite mycket. Jag brukar sätta klockan när jag ska jobba eftermiddagspasset så att man kommer upp i lämplig tid på morgonen så att man inte vänder på dygnet för mycket. Det behövs lite disciplin när man jobbar skift men jag tror säkert att hon kommer uppskatta tiderna när hon får in en rutin. Kan hon inte prata med sina arbetskamrater hur dom sköter mat och sömn? För detta har ju egentligen inte så mycket med hästar att göra egentligen...

Får hon bara lite rutiner blir det säkert bättre :)

Sen tycker jag det är lite väl hårt av folk att kalla henne "mest lataste, bekvämaste, mest bortskämda människan på jorden", när det inte är hon som skapat tråden och det enda som finns att gå på är "Hon säger själv att hon inte får någon direkt fritid". Vilket verkar vara eftersom hennes rutiner helt enkelt är dåliga. Det gör inte TS någon curlingmorsa, hon vill bara uppmuntra sin dotter och söker råd?

kl

Åhh vad skönt och enkelt det skulle vara att få ihop tiden om jag jobbade de tiderna som din dotter gör! Jobbar skift men vi går 12 h om dagen, tar ca 1 h extra tur och retur med bil vid bra väder. Jobbar då antingen DDNN, DDD eller NNN och beroende på hur jag känner mig efter natten så rider jag på morgonen efter jobbet. Sover 5-6 h och kliver sedan upp för att äta mat, duscha och åka på jobbet. Min häst får oftast vila första dagen på DDNN, men så rider jag andra dagen och innan första natten, sedan blir det vila igen om jag inte är extremt pigg efter första natten. Jobbar jag DDD så försöker jag rida andra och tredje dagen och jobbar jag NNN så brukar det oftast bli att min häst vilar två dagar då 12 h tar ganska mycket stryk på kroppen och knoppen. Jobbar nu förvisso bara under sommaren, men det är ju lättare att få ihop det än vintertid då det oftast är kallt och kolsvart ute.

Har själv börjat jobba natt och undrar hur i hela friden jag ska få ihop min ridning ;) Och nu kommer flera säkert kalla mej "lat" men jag behöver OFTAST mina 8 timmars sömn, visst jag kan klara nån dag på mindre men som att i mitt fall försöka sova tex bara 6 timmar i 7 dagar skulle inte funka för mej.

Jag jobbar 20-07 = 11 timmar, sen ca 1½ timme till och från jobbet = 12½ timme + sova 7-8 timmar (som sagt helst 8) = 20 timmar ger mej 4 timmar "fritid" där jag ska ta hand om hästen. Fast även där är det ju 1 timme tor med bilen och så ska jag gärna göra annat än "fara" som en skållad råtta mellan häst-jobb-säng ... I mitt fall försöker jag verkligen lägga mej direkt när jag kommer hem så jag sover till ca 15.30-16 men vissa dagar har jag vart så trött att jag sovit till 18... Nu går min häst på bete just nu så nu e de lugnt...

Men ska nu under mina 7 dagar jag e ledig börja sätta igång honom .... Jag har tur ändå som nu kommer stå i ett stall där jag enbart behöver tänka på att ta hand om min häst och mocka, men de e ju tidskrävande nog ibland ;)

de e ju för å nackdelar med skiftjobb.. mitt är att jag jobbar 7 nätter är ledig 7... men som sagt de dagar jag jobbar kommer jag inte hinna med mkt...
Att som ni med flera skift jobba olika tider ibland samma vecka skulle ALDRIG funka för mej...

Jag jobbar treskift och har egen gård med 3 hästar + inackorderad.

Jag jobbar antingen. 6.15 - 15, 14.30 - 23, 22.30- 07. Rullande "oregelbundet" under 4v sedan 10dgr ledig och 5dgr dagtid(utöver skift). Jag har helt klart jobbigast med dagtiden, då rider jag sällan, speciellt inte på vintern. Hoppas det blir annorlunda i år då vi byggt paddock med ljus. Det är oxå två helger av dessa 6v jag inte rider då jag jobbar 07-19 eller 19-07, det är sällan jag rider då, mycket annat tar tid med en hel gård!

Jag har dessutom två hundar som tar mycket tid och krånglar till min tid med hästarna. När jag måste prioritera hundar före hästar blir det aldrig ridit de dagar jag jobbar fm, em eller efter nattjobb.

Jag har löst mitt med medryttare och oftast för min del handlar det inte om tid utan om ork. Jag ser till att sova ordentligt, det går före ridning.

Men under alla mina lediga dagar rider jag.

Corzette: Hur länge har du jobbat natt?
Jag var själv sån innan, att jag behövde mina 8 timmar, när jag sov om nätterna.
Nu jobbar jag natt inom äldreomsorgen, dvs må-tors 21.15-07.15, fre-sön 20.30-07.00.
I början var jag jääääkligt trött, kunde lätt sova till 16 tiden när jag kom i säng runt 7.40!
Min kropp (tror även dem brukar säga att dem flesta) vande sig efter ca 1 månad! Då vet kroppen vad
det handlar om, helt plötsligt var jag inte så trött. Idag, ca 1½ år senare så somnar jag runt 8.00 o vaknar runt 13-14 tiden!
Ibland kan jag nicka till på soffan innan jag ska till jobbet, men det är sällan!

Nu jobbar vi ju max 3 nätter i sträck, men har ju aldrig sån "långledighet" som 7 dagar.

Lycka till! :)

Håller med om att det inte är någon glädjekalkyl. Jag tror snarare att det handlar om rutiner.

Själv har jag inga problem med att sluta kl 23, cykla hem i rasande fart, hoppa in i duschen och spola bort svetten för att sedan ligga i sängen vid 23.30 senast 23.45.
Samma princip när jag jobbar natt. Slutar kl 06, ligger i sängen nyduschad och klar vid 06.30.

Vänjer man sig vid att sitta uppe efter jobbet är det självklart svårt att sova. Om man lär sig stänga av, ja då kan man somna minuten efter man lagt huvudet på kudden. Det handlar mycket om teknik. En del har det naturligt, en del inte.

Mina bästa knep:
Håll ungefär samma tider, dvs sov inte länge bara för det är en ledig dag.
Ät inte innan du ska sova, framförallt inte något med socker eller koffein.
Tänk inte, ansträng dig inte att somna.
Och pricken över i: Slappna av.

Har en dotter som sommarjobbar i en fabrik å dessa tider...hallå..

Jobbar själv i vården och vet att tiderna kan vara oregelbundna.

Hon jobbar fm 05.00-14.00 förutom fredag då hon går till 15.30. Em går hon ca 14.40-23.20. Hon säger själv att hon inte får någon direkt fritid. Går hon fm bör hon kanske lägga sig vid 20.00 och vid em är hon inte trött när hon kommer hem utan sitter uppe ca 2-3 timmar för att sova, gå upp vid 08.00, rida, gå å lägga sig för att orka med em

Em-veckan är hon ledig fredag.

Hur gör ni, som jobbar så lite jämt, för är sommarn varm väntar man med att rida lite senare..

Vill gärna uppmunta henne, men vad ska jag säga? Fm-veckan, varmt ute rida vid ca 21.00 då behöver hon sova. Vid Em-veckan, är trött, kanske behöver sova rida vid 08.00 på morgonen. Gå upp, rida å sova igen?

Kan man inte ha häst då man jobbar så här? Hur gör ni?

Jag hade liknande arbetstider på mitt förra jobb, och hade 2 hästar (ett halvår hade jag 3...). Jag kan, helt ärligt och med handen på hjärtat, såga att jag hade lättare att hinna med hästarna då än vad jag har nu med mitt vanliga 8-17-jobb.

Jag jobbade 05,30 - 13,48 på fm, och 13,48 - 22,36 på em (bortsett från fredag em, då vi jobbade 13,48 - 19,24)

FM-veckorna: jobbade, åkte hem (hade till en början 6 mil enkel resa, men flyttade senare till orten där jag hade mitt arbete, och hade då bara ca 6min gångavstånd hem), åt, vilade i ca 1h, åkte till stallet och mockade/fixade mat, innan jag tog in hästarna och pysslade med dem/red. Hem och duschade innan jag satte mig i soffan och tittade på någon dålig tv-serie, och somnade vid 21-tiden.

EM-veckorna: vaknade vid 8-tiden, åt frukost, åkte till stallet och fixade allt med hästarna (red minst en av dem, oftast båda), hem, duscha, fixa lunch, iväg till jobbet, hem och titta på tv i ca 1h innan jag knoppade in.

EM-veckorna var jag inte direkt social utanför arbetet, men vi var ett så härligt gäng som jobbade tillsammans så jag saknade faktiskt inte det sociala nämnvärt dessa veckor (men, å andra sidan hamnade vi alltid på krogen hela jobbgänget efter jobbet på fredagarna :angel:).

Dessutom hade vi det så att vi under lågsäsong hade em-fredagarna hellediga, medans vi istället under högsäsong fick jobba mån-tors em 13,48 - 23,36 istället...

Jag jobbar 06-14, 14-22 eller 22-06 veckodagar samt 06-18 eller 18-06 på helger och just nu är jag i invänjningsfasen och måste sova extra mycket men det skulle inte vara några problem att hinna med allt man måste när man väl kommit in i det. Tycker mina tider är betydligt bättre än de vanliga 7-16, det känns som att de ger betydligt mindre tid till fritid.

Tycker din dotter verkar lite slö. Och du verkar skämma bort henne. Att du ens oroar dig över hennes arbetstider, hon är vuxen och kan ta vara på sig själv! När tiderna dessutom är helt normala, dvs. inga "16-timmar-per-dygn-7-dagar-i-veckan"-tider så är det ju ingenting att ifrågasätta.

Jag har jobbat skift i ett 10-tal år, och aldrig haft några som helst problem att gå direkt från jobbet till sängen efter kvälls- eller natt-skift, inte mina kollegor heller. Så det är nog väldigt olika.

Tror mycket att just det där är en vanesak. Ser man till att varje gång man jobbat em ta sig i säng direkt, inte sätta igång dator, tv osv. så är det inte så svårt men annars är det lätt att vända alldeles för mycket på dygnet där.

/Camilla

Jag tycker inte att de arbetstider TS anger är konstiga på nåt sätt. Den som har ett brinnande intresse fixar tid till hästarna lätt. Jag har också haft liknande tider när jag jobbade med socialpsykiatri + 45 minuters resväg och hann med hästarna utan tvekan.

Idag har jag lite andra tider: 7-15, 7-17, 7-19, 8-19, 9:30-19 och hinner med 2 hästar, gården/hushållet, hundarna, matlagning o.s.v. Har en halvtimmes enkel resväg till och från jobbet.

Jag jobbar 5-skift på stålindustri och det funkar alldeles utmärkt :) Min mamma jobbar på samma fabrik, samma skiftgång (fast vi går olika, vi jobbar alltså i princip aldrig samtidigt).
På 5-skiftet har vi dock ledigt ganska mycket, våran längsta ledighet är 7 dagar, men våran längsta jobb-period är nästan 2 veckor lång, med en dag ledigt mitt i :grin:... Men som sagt, det funkar alldeles utmärkt, och då jobbar ändå vi 12-timmarsskift när vi jobbar helg. Dock så är vi inte ute i stallet när vi jobbar natthelgerna, det skulle bli lite för kämpigt... Men dom jobbar vi aldrig samtidigt, så det går bra. Visst, ibland känns det som att man inte gör mycket mer än jobba-äta-stallet-sova, men har man valt att ha häst får man ju leva med det :p

Det är ganska tufft att börja jobba natt. Det tar lång tid innan kroppen vänjer sig helt, även om man sover bra så känner iaf jag mig i ofas när jag inte jobbat natt på ett tag.

Nu i sommar har jag nattschema och jag jobbar i snitt 4 nätter i veckan (har en vecka ledigt på en månad men då går jag in o jobbar dag för tillfället). Jag jobbar 21-07. Men jag åker runt kl 20 och kommer hem ca 7:30, då går jag ut med hunden och äter frukost, så är i säng 8:30.

Jag rider antingen när jag kommer hem eller precis när jag gått upp vid kl 15. Beror på vädret.

Jag förstår inte riktigt problemet? Slutar hon vid 14 så bör hon väl ha i stort sett hela dagen på sig sen att hinna rida? Och de veckor hon inte börjar förrän halv tre, nog finns det väl någon tidpunkt innan dess där hon hinner rida, utan att för den sakens skull gå upp brutalt tidigt? Vid nio-tio brukar det vara helt uthärdligt att rida, likadant framåt 18-tiden. Och det är ju inte direkt högsommarhetta hela sommaren, tyvärr.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 608
Senast: Whoever
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka