Dessa skiftarbetstider...

Sv: Dessa skiftarbetstider...

Varför inte ta en tupplur på eftermiddagen, när hon kommit hem? Ett par timmar på sofflocket gör att hon orkar med att vara uppe längre på kvällen och kan rida då.
Och, när hon jobbat eftermiddagsskift kan hon gå upp och rida tidigt och sedan vila/sova efter lunchen.

De där sovstunderna under dagen är guld värda för alla, men speciellt för oss som jobbar skift elelr har oregelbundna tider.

Men nog borde hon väl kunna vända dygnet såpass att hon faktiskt ÄR trött när hon kommer hem efter em-jobbet? Och går och lägger sig vid 00.

Nja, du underskattar behovet av fysisk och mental nedvarvning efter jobbet. Det låter inte särskilt realistiskt att somna 40 min efter arbetstidens slut, man har ju knappt kommit hem. Jag jobbar ständig kväll och varken jag eller någon av mina kollegor skulle klara det. (Vi pratar rätt mycket om vår dygnsrytm eftersom den avviker från andras).

TS: jag skulle säga att din dotter har BRA arbetstider för att rida. Själv bytte jag från dagarbetstid till kväll när jag skulle köpa häst, mycket bättre att rida på dagtid.

Dessutom skulle jag säga att du är en curlingmamma, en vuxen dotter kan säkert själv reda ut sin vardag:p

Det är väl inga problem?

Jobbar hon på em/kväll så får hon ju rida på förmiddan och göra undan allt sånt då. Jobbar hon på morgonen/dagen får hon rida efteråt. I min värld har jag fått anpassa ridtiderna efter mina arbetstider och det har funkat.
Jag har alltid tyckt man får ut MER fritid när man jobbar skift...

Jag har en häst som verkligen hatar sommarvärmen och är helt ur balans när det är varmt, så rida när det börjat bli eller är varmt är uteslutet för mig.

Jag jobbade skift på en industri fram till för ett halvår sedan. Varannan vecka förmiddag och varannan vecka eftermiddag.
På förmiddagarna jobbade jag från 05:30 till 14:00, måndag till fredag.
På eftermiddagarna jobbade jag från 14:00 till 00:00, måndag till torsdag.
De veckor jag jobbade förmiddag så brukade jag lägga mig en stund på soffan och sova när jag kom hem (innan resten av familjen kom hem från jobb och skola) och red på kvällen.
När jag jobbade eftermiddag så brukade jag inte vara hemma förrän runt 00:30. Gick och la mig direkt och brukade försöka vara uppe senast 09:00.
Fungerade hyfsat för mig med ridningen, bara väldigt trist de veckor jag jobbade em, för jag träffade inte familjen på ett par dagar.

Nu var det visserligen höst och vinter när jag jobbade skift, men jag kan starkt rekommendera att ta en liten tupplur efter förmiddagsskiftet.

Senast ändrad:

Ingen fritid??? Tycker att din dotter har hur mycket fritid som helst...

Själv jobbar jag traditionell dagtid (heltid) och är på jobbet i princip mellan 8-16 varje dag (någon dag lite tidigare, någon dag lite längre). Det är PEST på vintern när det blir mörkt tidigt. Jag har häst utan tillgång till vare sig ridbana eller ridhus. Bilarna kör som, ursäkta, idioter här omkring så att ge sig ut i mörkret och rida efter jobbet är väl närmast att vara självmordsbenägen.

Jag har liknade arbetstider och har en egen häst oxå...

Mina tider är 06:00-14:30 på fm och 14:30-23:00 på em...

Så här års på sommaren löser jag så här...på morgonskiftet åker jag hem och sover en stund, sen äter jag och åker till stallet på kvällen.

På eftermiddagskiftet löser jag så här..åker till stallet runt 10 och äter även lunch där oxå..byter om och åker till jobbet runt 13:30 och jag har turen att jag kan duscha på jobbet ( vet inte om din dotter har den möjligheten)...

Även jag är ledig på fredagar på em-veckorna ....

Jag har jobbat skift i många år ska jag väl tillägga :D

Nja, du underskattar behovet av fysisk och mental nedvarvning efter jobbet. Det låter inte särskilt realistiskt att somna 40 min efter arbetstidens slut, man har ju knappt kommit hem. Jag jobbar ständig kväll och varken jag eller någon av mina kollegor skulle klara det. (Vi pratar rätt mycket om vår dygnsrytm eftersom den avviker från andras).

Jag har jobbat skift i ett 10-tal år, och aldrig haft några som helst problem att gå direkt från jobbet till sängen efter kvälls- eller natt-skift, inte mina kollegor heller. Så det är nog väldigt olika.

Det är bara att planera sitt liv och börja bli vuxen, vill man så går det och det verkar inte så svårt med dom tiderna.

Ursäkta om jag missförstår, men hon ska alltså ut å rida efter em-skiftet, vid 00.30. Ridpasset kanske tar ca 1/2-1 timme. Är väl hemma vid 00.00 efter jobbet alltså.

Vet själv hur pigg jag är efter ett em-pass för att sen gå upp 05.00

Bara undrar hur ni gör som skiftar?
Jag tror att din dotter "uppskattar" sina sovtimmar lite för mycket. Jag ser inte dessa skift som något man behöver vända på dygnet för egentligen. Det är en annan sak om man jobbar hel natt respektive hel dag, men så är ju inte fallet här. Jag tycker som andra här redan har sagt. Säg åt dottern att hon rider på dagen när hon jobbar em och på eftermiddagen/kvällen när hon jobbar morgon. Någon tupplur när man går och lägger sig vid tolv och går upp åtta behövs inte, det gör en bara ännu tröttare och segare. Men att komma i säng i tid när man börjar 5 (antar att hon måste gå upp vid halv fyra eller så då) är viktigt. Det sliter mer i mina ögon i alla fall.

Nej, jag tror att din dotter får stå ut med att rida när det är lite varmt (riktigt varma dagar kan hon kanske rida i skogen eller så istället). Även om det känns som om man ska rinna bort varma dagar, så brukar det kännas bättre bara man kommit upp på hästryggen :)

Jag har jobbat både sena kvällar (15-02:30) och tidiga morgnar (05-18) så jag förstår att dottern tycker att det känns jobbigt. Men det gäller att man inte låter sömnen ta överhanden. Strikta sovrutiner och hellre gå ut och gå en liten sväng om man blir trött på dagen är mitt tips. Så småningom blir det inte så jobbigt att gå upp i ottan eller somna direkt när man kommer hem på kvällen.

Sedan är maten en viktig del i rutinen också, så kolla över den så att hon får regelbundna mattider. Det gör också att dottern känner sig piggare :)

Personligen hade jag varit rätt glad åt sådana arbetstider som din dotter har.. Jag ser många timmar ledigt att träna häst på i det schemat...

Själv jobbar jag treskift... och när vi jobbar så jobbar vi väldigt intensivt. Har bara 8 timmar mellan passen... ca en timmes resväg i båda ändarna till och från jobbet.. vilket ger bara 6 timmar kvar.. på den tiden skall en hel del hinnas med inklusive sova...

Då hinner man inte med ridning... oavsett när på dygnet de lediga timmarna inträffar...

*knapplån*

Litet inpass från en som inte uppskattar värme: det går faktiskt att göra annat än rida de dagarna det verkligen är apvarmt och ridning ska se under varmaste timmarna. Så länge hästen är flugsprayad & flugtäckad går det att köra löshoppning (gymnastikhoppning t ex), tömkörning, arbete vid hand, promenader - ja, så himla många dagar brukar det inte vara som dels ligger fel i schemat dels är så hysteriskt varma.

Just det schemat din dotter har är ju "to die for" när man håller på med hästar. Ser inte heller problemet, tycker mer det verkar vara bekvämlighetsmasken som krälar...

Din dotter måste vara den mest lataste, bekvämaste, mest bortskämda människan på jorden om hon inte fixar att rida med de tiderna! De är ju helt optimala för att ha häst!

Vad vill hon då? Jobba 3 timmar om dagen sova i 15, rida 1 timme och resten slappa???

Dags att bli vuxen kanske !

Din dotter måste vara den mest lataste, bekvämaste, mest bortskämda människan på jorden om hon inte fixar att rida med de tiderna! De är ju helt optimala för att ha häst!

Vad vill hon då? Jobba 3 timmar om dagen sova i 15, rida 1 timme och resten slappa???

Dags att bli vuxen kanske !

:bow::bow:

Curlingmorsor med lata ungar... Katastrof! ;)

Förstår inte riktigt problemet? Rätt okej tider det där ju?

Jag börjar visserligen senare men får ändå gå upp 4.30 för att gå med hunden, sticker sen till jobbet ca 6.30. Jobbar till ca 16 och då har jag ju massa tid över för annat efter det?

Ofta(senaste månaden minst 2 dagar/vecka)jobbar jag dessutom delad dag eller heldag. Idag är delad dag, jobbar först 8-13 sen ledig ett par timmar och börjar igen 15-20.
Heldagar jobbar jag 7-20 eller 8-21 med 2x45 min rast och då är jag ute med hunden.

En vanlig dag brukar jag hinna med både lite städning, långpromenad med hunden, träffa en vän och lite annat pyssel före/efter jobbet. Såhär på sommaren är det dessutom inte helt ovanligt att jag hamnar på någon krog framåt kvällen och det kan bli rätt sent:p
Man får låta bli att känna efter så hemskt, det viktiga är ju att man har roligt ;)

Ok, har väl en bortskämd dotter då.

Får prata med henne, kan ju också bero på att hon är trött, då hon inte är van att jobba. Har tyvärr varit arbetslös ett tag. Kommer hon bara in i rutinerna bättre, så ska det nog fungera.

Är hon van att vara helt ledig så hade hon nog tyckt att 7-16 varit jobbigt det också.Hon vänjer väl sig :)

För ett par år sen jobbade jag 15-23 fyra dagar i veckan, hade två hästar och pluggade på Konvux (biologi a+b och kemi). Var 20 år. Jag hann med att träna mina djur ordentligt (den ena bara skritta, hon hade spatt. Den andra i tävlingskondis) och plugga. Det var upp klockan 7, åka till skolan vid 8. Stallet vid 11, ibland 12 beroende på hur schemat såg ut, sedan hem och käka (hade strax över milen till stallet, åkte moped) och iväg till jobbet. Hemma igen runt 23.30, då var det bara hopp i säng och på't igen dan efter!

Så höll jag på i ett år. Vissa dagar jobbade jag dubbla skift (från 15-06) och likförbannat skola och häst och jobb dagen efter. Jobbigt? Något alldeles fruktansvärt. Men det gick. Man får prioritera och planera. Har man hela förmiddagen ledig, så utnyttjar man det. Sen finns ju helger, passa på att träna mer/längre pass då.

Efter förmiddagarna åker man hem och sover middag, sedan åker man till stallet. När jag jobbar em går jag upp 8, och har då 4,5 h på mig innan jag ska till jobbet.

Alla scheman är något av en vanesak, har man gjort någon månad så brukar man vänja sig.

/AA

kl - låter lite som min son, 19, som nu börjat jobba som lärling, 7-16. Han har fått ont i ryggen...kanske inte så konstigt när man är van vid 3-4 timmar i skolan:crazy:

Vi föreslog att han skulle börja träna, men "när skulle han hinna det???" Nä, för man måste ju vara arbetslös för att orka/hinna träna... Välkommen till verkligheten!

Jag har arbetat obtider i princip hela mitt yrkesliv i olika branscher och min erfarenhet från mig och mina kollegor är liknande mandalakis. Det är rätt få som går direkt från arbete till sömn. För de flesta så tar det ett par timmar att komma hem, kvällsfika och varva ned.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 608
Senast: Whoever
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka