Dessa skiftarbetstider...

Dana

Trådstartare
Har en dotter som sommarjobbar i en fabrik å dessa tider...hallå..

Jobbar själv i vården och vet att tiderna kan vara oregelbundna.

Hon jobbar fm 05.00-14.00 förutom fredag då hon går till 15.30. Em går hon ca 14.40-23.20. Hon säger själv att hon inte får någon direkt fritid. Går hon fm bör hon kanske lägga sig vid 20.00 och vid em är hon inte trött när hon kommer hem utan sitter uppe ca 2-3 timmar för att sova, gå upp vid 08.00, rida, gå å lägga sig för att orka med em

Em-veckan är hon ledig fredag.

Hur gör ni, som jobbar så lite jämt, för är sommarn varm väntar man med att rida lite senare..

Vill gärna uppmunta henne, men vad ska jag säga? Fm-veckan, varmt ute rida vid ca 21.00 då behöver hon sova. Vid Em-veckan, är trött, kanske behöver sova rida vid 08.00 på morgonen. Gå upp, rida å sova igen?

Kan man inte ha häst då man jobbar så här? Hur gör ni?

Senast ändrad:
Sv: Dessa skiftarbetstider...

Men nog borde hon väl kunna vända dygnet såpass att hon faktiskt ÄR trött när hon kommer hem efter em-jobbet? Och går och lägger sig vid 00. Då kan hon kliva upp kl 8 och börja med att rida. Sen ha en ledig förmiddag och lunch (och får INTE sova) och sen fara på jobbet. Det låter som att det är middagslurerna som gör att hon måste va vaken 2-3h efter hon kommit hem..

Förmiddagsveckorna är svårare, då får hon nog uthärda att rida i värmen för hon måste ju få sova på kvällen så hon orkar upp.. Men vissa förmiddagsskift kanske det är lite sämre väder så att det går jättebra att rida vid 16?

Ett vanligt två-skift, med full OK, t o m ganska snälla arbetstider. Vad är problemet? Det borde finnas gott om tid att rida o sköta häst.

Har hon inga friveckor?
När jag har jobbat skift i produktionen så gör jag inte så mkt mer än att jobba och sova, men då körde vi 5-skift med 2 fm, 2 em och 2 natt. Sen ledig 6 dagar.

Men om hon ändå är vaken efter em så är väl det optimalt att rida då?

Jag ser inte problemet?

Det är helt normala skift-arbetstider. Det är ju fördelen med skiftarbete. Man kan vara ledig under dagtid, och hinner till bank och affär.

Om man struntar i att sova och blir för trött när man är ledig så är det ett eget val. Som vuxen borde man känna mer ansvar för sig själv - och sin häst - än att bete sig som en tonåring.

Bistertanten

Eftersom du skrev sommarjobb tänkte jag om hon var minderåring. Vid 21 är det ok att jobba skift.

Ursäkta om jag missförstår, men hon ska alltså ut å rida efter em-skiftet, vid 00.30. Ridpasset kanske tar ca 1/2-1 timme. Är väl hemma vid 00.00 efter jobbet alltså.

Vet själv hur pigg jag är efter ett em-pass för att sen gå upp 05.00

Bara undrar hur ni gör som skiftar?

Tror Zaga skrev så ja. Om din dotter liks är pigg och inte vill rida sen på den varma förmiddagen så är det ju hennes val?

Men varför inte mitt förslag att lära sig gå i säng efter jobbet? Och oavsett när hon somnar då så kliver hon upp kl 8, efter en-två dagar borde hon ha lärt sig att somna direkt efter jobbet.

Men hon jobbar väl inte fmpass dagen efter ett empass? Då behöver hon ju inte kliva upp innan 05 när hon är hemma från jobbet 00?

Ursäkta om jag missförstår, men hon ska alltså ut å rida efter em-skiftet, vid 00.30. Ridpasset kanske tar ca 1/2-1 timme. Är väl hemma vid 00.00 efter jobbet alltså.

Vet själv hur pigg jag är efter ett em-pass för att sen gå upp 05.00

Bara undrar hur ni gör som skiftar?

Men? Hon har ju hela förmiddagen på sig att jobba hästen?
Inte behöver hon väl rida på natten. Går hon och lägger sig hinner hon sova till 08.00 och har sedan många timmar ledigt innan det är dags att åka till jobbet. Betydligt mycket fler lediga dagtimmar än den som jobbar i affär och kanske börjar före 10.00 och slutar efter 18.00

Det ÄR varmt om sommaren. Då får man anpassa sig. Det är ju inget barn vi talar om. En vuxen människa gammal nog att ha ansvar för sitt eget liv. Vill man så kan man.

Ja, det blir väl samma tid hon går till sängs då som om hon bara sitter uppe några timmar? Och går hon upp 5 de dagar hon ska jobba em så förstår jag att hon är trött, men som sagt eftersom du skrev att hon redan nu är uppe några timmar efter empassen så borde det intd vara ett problem.

Vill gärna uppmunta henne, men vad ska jag säga? Fm-veckan, varmt ute rida vid ca 21.00 då behöver hon sova. Vid Em-veckan, är trött, kanske behöver sova rida vid 08.00 på morgonen. Gå upp, rida å sova igen?

Kan man inte ha häst då man jobbar så här? Hur gör ni?
Med risk för att låta okänslig så ser jag inte problemet som lika stort som du beskriver det. :) Jobbar man förmiddag så vill man komma i säng runt 21, då kan man rida exempelvis 18-20. Det är väldigt få svenska sommardagar som är så varma så sent att man inte kan börja runt 18. Jobbar man eftermiddag och kommer i säng vid 01 så kan man t.ex rida 8-10 eller 9-11 innan det börjat bli riktigt varmt. De få dagar som är riktigt stekheta tidigt kanske man helt enkelt kan stå över ridningen när man jobbar em, så många dagar är det inte under ett år. Trevligare att ligga på stranden en stund istället. :) Att rida efter jobbet vid midnatt känns litet... avvikande, i brist på bättre beskrivning. Inget som lockar precis, det är väl både mer socialt och mer praktiskt att köra morgonpass?

När jag bodde på Ekerö så red både stallägaren och jag på nätterna under sommaren när vi jobbade sent, passade utmärkt. Men man får ju inte vara i alla stall på alla tider.

I övrigt ser inte jag några svårigheter heller?

I övrigt ser inte jag några svårigheter heller?
Nej, rider man i ridhus eller upplyst paddock så är det väl inga praktiska problem. Det är nog mest jag själv som skulle känna att det vore mer tilltalande att rida på morgonen än på natten, men alla är vi ju olika. :)

Jag förstår verkligen inte problemet. Även om jag blir klart påverkad av värme så klarar jag att rida dagtid de flesta dagarna. Att rida vid 9-tiden är definitivt inga konstigheter och det är fullt möjligt för din dotter om hon kommer hem vid 00 och går och lägger sig vid 00.30. De dagar hon jobbar dagskift hade jag valt att rida direkt efter jobbet men vill hon så är det ju rimligt att rida vid 18-19-tiden.
Skiftjobb är i mitt tycke rätt optimalt vad det gäller hästarna :laugh:

Jag förstår inte problemet. Jag är helt körd efter att ha arbetat kontorstider i 1½ månad. Man får aldrig sova ut eftersom man numer vaknar samma tid på helgen med. Att tex lämna bilen på verkstad eller åka till veterinären är helt omöjligt...

På sommaren hade jag gärna ridit på natten. Hästen sover ju ändå troligen mer dagtid om det är varmt.

Jobbar ungefär samma tider, jobbar 06-14 eller 14-22 och det tar en timme att ta mig till jobbet. Tycker inte det är något problem att ha tid med hästar med dom tiderna. Just nu har jag fem stycken men bara två som rids/tävlas. För något år sedan hade jag fyra stycken i gång och det var lite tufft men vill man så går det!

Mina skift: 8-15.40, 8-15.45, 9.20-17, 14.30-22. Jobbar emellanåt helger, och vissa veckor har inte mer ledighet än den obligatoriska fridagen.

Red före eller efter jobbet, beroende på vilket pass jag jobbade. (Förra sommaren. Jobbar fortfarande kvar med samma tider, men häst utlånad på foder från augusti 2010.) Under de mest arbetsfyllda veckorna fanns inte tid för mycket annat än jobb och häst, men det gick utan en massa stress.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 608
Senast: Whoever
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka