Dessa mystiska hältor.........suck!

Tora

Trådstartare
Hästen markerar ingenting i höger varv. I vänster varv så nickar hon tydligt (inte jättemycket men tydligt) men det ser fortfarande ut som om hon haltar på höger fram. På rakt spår så syns det som en lite ojämn gång.

När man gör böjprov så haltar hon inte mer. Ingen puls i hoven eller någon värme/svulnad någonstans.

Har varit sådan här i ca 1,5 vecka. Hon är ju lite bättre men det är ingen enorm skillnad. Blev sådan efter att hovis varit där och slagit på en tappsko. Trodde det kanske var att hon var sömstucken. Tog bort en söm som kunde varit boven i dramat men det var ingen skillnad.

Två dagar senare var hovis där och skodde henne. Han hittade ingen ömhet eller liknade.

Så vad tror ni? Hovböld (luriga jäklar) eller kanske hovleden (också luriga hältor) som hon stukade till när hon drog av sig skon? Eller har ni andra ideer?

Mvh

Tora

PS Ifall ni undrar så tänker jag ringa och beställa tid på måndag på klinik om hästen inte är markant bättre.

Sv: Dessa mystiska hältor.........suck!

Min häst var precis likadan och efter klinik besök så visade det sig att hon just hade inflammation i hovled höger fram och i knäled.

Vet sa att båda dessa leder kan ge denna hälta.

Jag hade kollat upp det om jag var du!

Borde inte hon markera mer vid böjprov i så fall? Hovleds hälta är ju lite lurigt att böja fram men om man bara böjer hovleden och de är ganska så mycket halta så brukar det gå.

Mvh

Tora

Nja det är säkert olika. Min reagerar inte speciellt kraftig vid böjprov.

Hade liknande bekymmer med min häst förra vintern. Var dock halt lite till och från i några månader.

Åkte in på klinik men hittade INGENTING mer än lite hovbroskförbening (vilket var väntat då han är en nordis). Måttligt besviken när jag åkte därifrån kan jag säga. Fick med mig antiinflamatoriskt som skulle ges i 5 dgr. Sen blev han bra! JIPPIE tänkte jag ända tills han skoddes om igen ibörjan av sommaren då kom det tillbaka...
Ringde i panik till min gamla hovis som slutat sko och frågade om råd. Hittade även en ny hovslagare i samma veva, och nu till uppenbarelsen (hoppas jag iaf). När hon kommer ut och tar av skon på HF (där han varit halt) så är sulan vid tån alldeles mjuk och det sipprar ut svart klet från typ lamellranden. Han får blåa jätte hårda sulor och har varit bra sedan dess!!!!! Hoppas det går bra för er!!!

Jag tycker du ska be en fysioterapeut kolla på hästen. Det behöver ju inte sitta i benet. Det kan vara en liten låsning i bogen eller nån annan stans.

Kolla på klinik.... om de inte hittar nåt så kan du ju testa med en fysioterapeut... Kan vara svårt att böja fram hältor.. och det kan vara svårt att se.... jag åkte med min häst till veterinär pga hälta på höger fram, trodde jag och alla i stallet! han var halt på vänster fram och höger bak... där ser man ;)

Hej!

Jag hade världens kanonhopphäst med precis dessa symptom, halt på vänster fram ibland................hade....

Hon var mystiskt halt efter att hovslagaren varit där, sömntryck? Åkte in på klinik, "ja hon är nog sömntryckt"....

Flera månader gick, ingen förbättring, klinik igen och -"ja hon måste skos bättre"....

Hittade en kanonbra hovslagare och äntligen kunde hon gå utan mystisk hälta...men symptomen återkom...

Förtvivlad ringde jag vet. som kom och tog blodprov...erlichias!!!!
Fick behandling...

Flera månader gick, fortfarande inte bra, in på en annan klinik..."ja, hon har lindrig hovbroskförbening samt lindrig påbyggnad på hovbenet"... behandling med sk. tuppkam...

Månaderna gick, mycket bättre! Började träna och åkte senare på en hopptävling. Dagen efter jättehalt! Veterinär igen, återfall av erlichias....

Månaderna gick men hon blev aldrig bra...nu tar jag blodprov varje år på mina hästar för ju tidigare man behandlar erlichias desto bättre är det.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 724
Senast: Ajda
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 304
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka