Dessa j**la hundägare!

elfi

Trådstartare
Nu är jag trött på vissa hundägare (inte alla, vissa vet hur man sköter och fostrar en hund som tur är).

Vi har ett grannpar som består av två karlar som förra året skaffade en schäfer tror jag det är. I början gick allting bra med den antar jag, men nu när den blivit äldre har dom noll kontroll på den och ändå ska dom ha den lös.
I början när jag red förbi kunde hunden komma i världens fart och skälla ut mig och min häst, men sen vände den tills en dag då jag kom ridandes på min då hundälskande häst och då flög han rakt på min häst, nafsade i haserna och skällde. Min häst är extremt bakskygg så han fick panik men han är för snäll så han sparkade inte. Jag skrek till åt hunden och försökte sparka till den, men missade. Då kom ägaren.

Odå, hehe, ja så kan det gå sa han
Hörrö, du får hålla reda på din hund, han nafsade min häst faktiskt sa jag
Jaja, fin häst du har förresten.. jaja, hej då sa han och gick iväg med hunden som drog..

Dagarna gick och ingen hund syntes till.. Tills en dag då jag red förbi igen, jag kände hur min häst spände sig och började takta så jag klappade lite och prata lugnande med honom då hunden kommer flygandes från ingenstans och börjar nafsa efter hästen som halvt stegrar sig och galopperar iväg. Hunden springer efter och skäller tills ägaren får tag på honom. Så fortsätter det tills den andra ägaren är med hunden, då ryter han åt hunden när hunden försöker skälla på mig och hästen så hunden slutar..

Månaderna går och det flyttar in en ny familj lite längre bort från dom med elaka hunden som också har en hund som dom inte heller håller reda på. När min moster körde förbi sprang den nyinflyttade lilla hunden ut mitt framför bilen och vägrade flytta på sig, varken hundägarna eller nån kunde få bort den. Efter att dom lockat bort den från vägen med mat kunde moster köra förbi.

När jag rider en dag förbi den elaka hundens hus och jag har med mig min ungpålla som handhäst då våran ridstig ligger lite längre bort så kommer den elaka hunden från ingenstans, flyger på mig och min häst, samt ungpålla som inte är van hundar och nafsar och har sig.. Denna gång var det ren tur att min ungpålla inte sparkade då hon kan göra det om det är nåt "farligt" vid benen på henne.. Jag fick till en svag spark på hundens rygg, men den reagerade han knappt på. Då fick jag nog och skrek åt hunden att nu j**lar går du hem annars får du med mig att göra.. Då kom ägaren och frågade om nånting hänt. Ja, sa jag, din hund nafsar efter mina hästar och en dag kommer dom att sparka och då tar inte jag ansvar för vad som händer. Blir mina hästar skadade blir ni anmälda och sparkar mina hästar eran hund är det på erat ansvar eftersom ni har hunden lös ute på vägen och ni har noll kontroll på den. Karln tog bara hunden och gick därifrån.

Gjorde jag rätt?
Vad tänker hundägare med? Har träffat på flera som inte alls har kontroll över hundarna och som egentligen inte borde ha hund.. Dom har inte tänkt på om det skulle hända en olycka, då kan dom bli skyldiga väl eftersom dom inte har hunden kopplad och det är väl lag på det har jag för mig?

Dessutom finns det en hund i grannbyn som springer ut framför bilarna, och jagar bilarna så den hunden kommer en dag bli påkörd pga lastbilarna kör förbi där fort som f*n.. När jag hade min hund hade jag han jämt kopplad, förutom när jag var ute med han själv och då hade jag stor koll på han, plus att vi hade gått lydnadskurs så han kom alltid när man ropade.. Men för att vara på den säkra sidan hade vi han i en hundgård eller kopplad, så ingenting skulle hända våran hund.

Ursäkta låångt inlägg och svamligt skrivet men jag hoppas ni förstår och kan ge mig tips hur jag ska göra för just nu vågar jag inte längre rida förbi grannens gård. Jag vill inte ha hundrädda hästar!
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Kan känna detsamma ibland. Men jag är inte rädd att Bääsan ska bli rädd. Därimot ska hundägarna vara rädda då min häst tvekar inte att kicka en jobbig hund. Hon avskyr hundar och det har varit en liten utmaning att få henne att acceptera min egen jycke.

Här finns ett flertal människor som inte bryr sej om sina hundar. De går vind för våg ute på vägarna. (Även 90 väg). Tragiskt!
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Även om det är hundägaren som gjort fel nu, måste jag bara ifråga sätta varför man tar med sin unghäst som handhäst då man vet att detta förekommer...?
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Även om det är hundägaren som gjort fel nu, måste jag bara ifråga sätta varför man tar med sin unghäst som handhäst då man vet att detta förekommer...?

Hon måste röra på sig, jag brukar rida med henne där och det har inte kommit en hund förrän den dagen..
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Här finns ett flertal människor som inte bryr sej om sina hundar. De går vind för våg ute på vägarna. (Även 90 väg). Tragiskt!

Ja, det är tragiskt. Här är det 70 väg men alla kör i princip 80-90 men nu vågar man knappt köra 30 förbi där alla hundägare bor. :crazy:
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Hunden skrämmer hästarna, det är koppeltvång den här delen av året, självklart kan du anmäla redan nu. Leder väl ingenstans, men hundägaren får sig garanterat en tankeställare och anmäler du nu och det händer något en annan gång så har du en tidigare anmälan hos polisen och din kommande anmälan leder för hoppningsvis någonstans.
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Hon måste röra på sig, jag brukar rida med henne där och det har inte kommit en hund förrän den dagen..

Men som det verkade i sammanhanget hade den "elaka" hunden varit där, innan du tog med unghästen.

Självklart måste hon röra på sig men lite får man väl tänka själv
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

TS ska inte behöva undvika vissa ställen bara för folk inte kan hålla ordning på sina hundar.
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Nä men man kan undvika vissa ställen när man tränar en unghäst, eller vänja dem vid vissa situationer innan man utsätter dem för det.

Hon kan anmäla ägaren, alternativt gå dit och säga att det är synd att deras hund kommer utspringandes när man rider förbi, kanske kan dem ha lina på den? Då hon måste passera för att ta sig till "ridstället"...

Än Att bara beklaga sig över att en hund (där ägaren förvisso gjort fel) skrämt hennes unghäst också...
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Men som det verkade i sammanhanget hade den "elaka" hunden varit där, innan du tog med unghästen.

Självklart måste hon röra på sig men lite får man väl tänka själv

Den var där före, men sen var den helt plötsligt borta i några månader
(eller om ägaren hade den kopplad då, vet inte riktigt) så jag tänkte att det inte var någon fara, men då kom han fram..
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Hunden skrämmer hästarna, det är koppeltvång den här delen av året, självklart kan du anmäla redan nu. Leder väl ingenstans, men hundägaren får sig garanterat en tankeställare och anmäler du nu och det händer något en annan gång så har du en tidigare anmälan hos polisen och din kommande anmälan leder för hoppningsvis någonstans.

Bra, då ska jag ringa polisen imorgon.
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Hon är van vid det mesta och tar det mesta med ro, men hundar har vi inte tränat på att träffa då vi inte har kvar våran älskade golden längre men annars är hon trafiktränad och såna saker. Hon brukar även bli riden efter vägen utan några problem och hon följer med som handhäst dom dagar jag inte kan/orkar rida båda hästarna.
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Tala då med ägarna till hunden, eller ring polisen om det känns bättre ;) och kom ihåg att blir det minsta skråma på hästen (för de måste typ gå hål för att polisen ska agera ordentligt) så ta kort på det och kontakta polisen snarast...skriva ner vad som har hänt, även alla gånger det har hänt är också bra. Datum och tid. Så du ahr lite att visa på...
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

*kl*

Vill bara uppmärksamma om att det inte råder något som kallas för "koppeltvång". Däremot, så finns det en lag den här delen av året som säger att hunden måste hållas under sådan uppsikt som om den vore kopplad, detta för att skona ungar som finns ute i naturen om nu hunden skulle dra iväg. Men självklart så har hundägaren brustit i sitt ansvar ändå! jag skulle inte tveka att ha spö med mig för att kunna rappa till hunden om det skulle bli nödvändigt. Finns det inget staket där de bor?
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Nej, det finns inget som heter koppeltvång. Men den här hundens ägare har inte hunden under sådan uppsikt som om den vore kopplad, uppenbarligen.
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

jag skulle inte tveka att ha spö med mig för att kunna rappa till hunden om det skulle bli nödvändigt. Finns det inget staket där de bor?

Tyvärr har min pålle blivit spöad så han får panik av spön. :crazy: Jo, dom har får-staket med el i.. men det är bara på sidan av uppfarten till deras gård, resten av uppfarten består av en smal väg och massa skog så man ser inte om det kommer nån och går, eller om hunden kommer springandes..
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Ja, sa jag, din hund nafsar efter mina hästar och en dag kommer dom att sparka och då tar inte jag ansvar för vad som händer. Blir mina hästar skadade blir ni anmälda och sparkar mina hästar eran hund är det på erat ansvar eftersom ni har hunden lös ute på vägen och ni har noll kontroll på den. Karln tog bara hunden och gick därifrån.

Gjorde jag rätt?
I början av den här meningen har du gjort klart för hundägaren att det är ok att fortsätta att ha hunden lös, men du tar ingen ansvar för konsekvenserna. Gjorde du rätt? Tja, det kan nog ingen svara på men jag hade inte velat att detta skulle fortsätta och då hade jag absolut inte formulerat mig så. Och vem som är ansvarig är inget man som delaktig väljer. Det är ovesentligt om du säger till hundägaren att du inte tar ngt ansvar för detta, efter som att det i en rättegång är lagar och regler som avgör vems ansvar det är. Nu tror jag inte att du som hästägare har något ansvar iof om en lös agressiv hund skulle bli sparkad av din häst i rent självförsvar. Men som sagt så är det något som avgörs på andra plan än mellan er två på gatan.

Själv hade jag suttit av min häst, presenterat oss för varandra och förklarat varför det inte längre är möjligt för dem att ha sin hund springande lös där. Dina hästar ska inte behöva skrämmas upprepade gånger bara för att hans hund slutligen ska få en spark och lära sig att det är ganska obehagligt att ge sig på hästar. Jag hade inte accepterat ett sådant beteende från en hund en enda gång. Jag hade genast tagit kontakt med hundägaren och fick jag ingen respons eller om det hela upprepades så hade jag genast kontaktat polis. Det är inte mindre allvarligt att skälla och naffsa efter hästar än vad det är att bita folk. Detta är ett fullständigt oacceptabelt beteende som antingen kräver träning, koppeltvång och ev. munkorg en tid framåt.

Men som sagt, ger du dem tillåtelse att fortsätta på eget ansvar så får du ju också ta att detta kommer att upprepas.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 516
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 316
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: igbest
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 157
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp