Dessa j**la hundägare!

Sv: Dessa j**la hundägare!

Låter vettigt tycket jag. Att man ska kunna prata med varandra. Framför allt om du vill rida där i framtiden. Hundägaren kanske inte fattar ett tum om hästar! Berätta för honom om din unga häst osv och att han måste hålla koll på sin hund annars kan det ske en olycka för alla inblandade.
Säg att hästarna sparkas:devil: Men prata innan du anmäler tycker jag. Då ser du om han tar till sig din information;)
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

+ tintilar

Idag red jag förbi där, och pratade med ägaren. Jag sa att jag inte vill att hans hund ska flyga på mina hästar och om han kunde vara så snäll och ha hunden i koppel i fortsättningen så vi undviker olyckor och anmälningar.
Till svar fick jag:
Låt hästen sparka, det behöver denna hund... :eek:
Jag blev helt paff och fick inte fram ett ljud.. Till sist fick jag fram att jamen jag vill inte att mina hästar ska lära sig att det är okej att sparka om det kommer en hund utan jag vill att din hund är kopplad så gott det går, och att ni tar ansvar. Karln sa ingenting då, utan han sa till hunden: Passa dig du, du borde få en riktig spark av en häst så du lär dig nån gång

Det gjorde mig livrädd hur vissa tänker om djur..
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

:eek:
Herregud, man borde få gå igenom ett psyktest innan man får skaffa hund...
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Ja, verkligen. Och han kallar sig djurvän. Yeah right. Tur för honom att hunden ser vårdad ut annars skulle jag inte tveka att dra ut djurskyddet hit för inspektioner då han har får också men man ser dom aldrig.. :eek::crazy:
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Ja då har ni pratat.... Men säg att din häst kan bli rädd och det utsätter dig + häst i en farlig situation. Och att det råder strikt hund ägar ansvar bla bla.. Och om han inte sköter sin hund måste du gå vidare med detta. Och för att slippa detta för båda parter är det enklast om han håller rätt på hunden.
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

+ tintilar

Idag red jag förbi där, och pratade med ägaren. Jag sa att jag inte vill att hans hund ska flyga på mina hästar och om han kunde vara så snäll och ha hunden i koppel i fortsättningen så vi undviker olyckor och anmälningar.
Till svar fick jag:
Låt hästen sparka, det behöver denna hund... :eek:
Jag blev helt paff och fick inte fram ett ljud.. Till sist fick jag fram att jamen jag vill inte att mina hästar ska lära sig att det är okej att sparka om det kommer en hund utan jag vill att din hund är kopplad så gott det går, och att ni tar ansvar. Karln sa ingenting då, utan han sa till hunden: Passa dig du, du borde få en riktig spark av en häst så du lär dig nån gång

Det gjorde mig livrädd hur vissa tänker om djur..

Tyvärr förstår inte den hundägaren att det kan bli plågsamt för hunden och dyrt för honom om han låter hunden skrämma din häst så pass att den kanske sparkar till försvar.
Hade en incident då en av mina hästskötare tog med sin hund till stallet. Jag förklarade att hon skulle ha den kopplad då den var ovan vid hästar. Hon förstod inte varför eftersom min egna hund under den tiden alltid var lös, även i hagen utan att något hände.
Skillnaden var att min hund var lugn och van vid hästar, han höll alltid koll på var de var och backade undan istället för att ex. skälla om de kom nära honom.
Hennes hund var rätt livlig och stressad kring hästar.
Så trots mina order och varningar hade hon hunden lös i stallet, den springer in i ena boxen och blir sparkad i huvudet. Detta resulterade i att hon miste sitt ena öga.

Onödigt dumt mot hunden då den fick riktigt ont och synd att slänga ut pengar på vet.kostnader då olyckan kunnat undvikas.

Trots att detta på inget sätt var mitt fel eller ansvar så erbjöd jag mig att betala för vet.kostnader och även skjuts till veterinär omgående.

Djurägare har ansvar för sina djur likväl som föräldrar har över sina barn. Jag skulle aldrig ex. lå¨ta min son eller hund leka ute på vägen då jag vet att vissa människor har för tung högerfot. Jag skaffade inte hund eller barn bara "för att". Jag älskar båda och vill ge dem trygghet och undvika onödigt lidande.

Jag hoppas det kan gå att få till en bra lösning mellan dig och hundägaren. Finns ju lagar gällande hundägares ansvar. Stå på dig men var TREVLIG!! :bow:
 
Sv: Dessa j**la hundägare!

Ja, det är tragiskt. Här är det 70 väg men alla kör i princip 80-90 men nu vågar man knappt köra 30 förbi där alla hundägare bor. :crazy:

Jo nog 17 kör jag sakta oxå.. Men jag är konstant orolig för hundarna. Jag har då oxå talat med 1 av de jag anser är riktiga idioter på denna punkt. Det funkade inte. Då gjorde jag det direkt efter att ha räddat hunden genom att i mörker vifta med en refexväst då hunden fick nå fnatt när jag kom med min hund. Sen jagade jag in hunden på gården. Men tala med ägarna funkade tyvär inte.:grin:
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 516
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 316
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: igbest
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 157
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp