Dessa hanar som vill bli pappor!

brandkattis

Trådstartare
Förundras över alla dessa hanar som annonseras om att de vill bli pappor,
blandraser som renrasiga.
Små, stor.
Ja på sista tiden har det ökat inte lavinartat,
men väldigt mycket.
Hur/vad tänker man som ägare?
Självklart finns det tikar också.
Men inga höfter/armbågar, inget gjort.

Sv: Dessa hanar som vill bli pappor!

Såg en häromdagen, tror det var en korsning tysk jaktterrier och nåt annat "roligt" som fanns tillgänglig för parning för fyndpriset 500 spänn. Skulle tro att de vill åt pengarna.

Såg en trevägsblandras som de ville ha 2000 för, men då ingick självklart omparning:cool:

En kompis dotter visade upp ett fynd förra veckan.
10 veckor, hane, korsning rottis/schäfer. Hon har aldrig haft hund tidigare.
O herre min je......
Citat: -Sune, han är såååå söt....

Det är ju ett enkelt sätt att tjäna pengar på :crazy:

(<-- han som ligger och sover på bilden fick ett erbjudande per mail om att bli pappa. Ganska exakt en vecka efter att vi tagit hans kulor, tänk om han visste vad han NÄSTAN fick göra! :eek: :D ).

(<-- han som ligger och sover på bilden fick ett erbjudande per mail om att bli pappa. Ganska exakt en vecka efter att vi tagit hans kulor, tänk om han visste vad han NÄSTAN fick göra! :eek: :D ).

Nä, shit, nu ser jag!!! Jag har trott att det var ett trefärgat marsvin på din avatar hur länge som helst, men nu ser jag att det är en hund:D:rofl::rofl:

Ja det är inte klokt. Ser det ofta på facebook..
Hur tänker människorna?

En av mina kompisar blev under en period förföljd av en tikägare som ville använda hennes hane i avel. De bodde i samma område och han dök jämt upp med sin brunstiga tik när hon var ute på promenad med sin hane. Helt galet, och han tyckte hon var lika galen som hela tiden sade nej :p

Folk alltså..

Som ägare till en av dessa hanar tror jag man högaktningsfullt struntar i allt vad god avel innebär. Det handlar enbart om att få in lite "arbetsgratis" pengar utan att lägga två strån i kors.

Men inga höfter/armbågar, inget gjort.
Nej, utan höfter och armbågar blir det knappast något gjort ;).

Men, skämt åsido, det är ganska obehagligt att så många tar så lätt på ett så viktigt ämne som avel (däribland räknar jag in ett antal sk "seriösa" SKK-anslutna rasavlare).

Själv har jag kastrerat såväl renrasig hane av ovanlig ras som uppfödaren absolut ville använda i avel trots kryptorchism (!) som blandrastik (tvåvägskorsning, båda föräldrar rasrena => heterosiseffekt), inköpt speciellt mtp användbarhet inom jakt, men tjuvbetäckt I VÅRT HEM av (enligt mig) synnerligen olämplig hanhund, vars ägare gärna ville ha valpar :crazy:.

Nej, fram för KUNSKAP och ANSVAR inom "hundparandet", oavsett om det gäller blandisar eller riskraser!

En död hund lider inte, men för vandringspokalerna av tvivelaktigt ursprung med pris/sjukdomar/krämpor därefter brukar det ha hinnat hända en hel del grym- och tråkigheter innan den dagen kommer...

Det är något sjukt över det hela ja... En yttlig bekant blev hemskt upprörd när hon fick veta att vi tänkte kasterar våran. "Jamen tänk om han skulle vilja bli pappa" Eh jodå han skulle nog gärna para sig med alla tikar han kunde komma åt, men hans gener vill jag för allt i världen inte sprida vidare... Höftproblem, problem med käken, lösbenbit, kroksvans och dessutom på den övre gränsen i höjd inom sin ras, visst låter det som ett underbart avelsmaterial? ;) Men visst han är söt och snäll...:crazy:

Ja det är inte klokt. Ser det ofta på facebook..
Hur tänker människorna? Folk alltså..

Facebook, var det ja. Har själv blivit kontaktad ett antal gånger av folk som vill para med min hane. "Och just nu löper hon, så kan vi ses imorgon?"

Jag har en renrasig hund, fullt frisk, bra MH, ställd med bra resultat, det betyder ju inte att jag tycker att han har något att tillföra aveln för det.

Har fått hur många förfrågningar på min hund. Som visserligen är oooooooootroligt snygg. Korsning på "kamphund" och ser ut som en amstaff bara större på alla håll & kanter. Välmusklad & mycket snygg. Men finns ju några men.. :devil: som typ..

Atros
Dåligt psyke
Dåliga höfter
Allergier mot de mesta inom medecinsk väg...

Men han är ju så snygg :love: så självklart! har ni ingen pudeltik? hade blivit såååå söta valpar :angel:
Fyndpris 1000 kr språng & 1000 kr per valp ;)

Eller inte!

Inga bulor kvar på den inte!

Dock får man fortfarande förfrågningar lite här å var.

Det räcker väl? :angel:

Ja enligt vissa ialla fall! ;)

Men det är ett skrämmande tänk att det är "synd om" alla hundar och katter som inte får bli föräldrar. Det skrämmer mig rejält ialla fall och är nog grunden till många märkliga parningar och den stora mängden valpar/unghundar som ingen vill ha...

Har fått x antal förfrågningar om jag inte kan tänka mig att låta min hane gå i avel med folks tikar, BARA för att han till utseendet LIKNAR en chihuahua -.-
Han är trevägskorsning med underbett, halvkasst psyke, inte genomfört hälsokontorller för avel osv. Jag älskar min hund över allt annat och skulle aldrig någonsin byta bort honom mot någon, men avla på honom? Aldrig i livet.
Det blir ju inte bättre av att tikarna folk har velat para med har varit allt ifrån golden/schäfer till papillon/cavalier/tre andra raser hon inte kom ihåg..:confused:

Det finns även en dam som förföljer min pappa och hans fru över deras hanhund "tänk så fina valparna hade blivit"..
Hon har "råkat" släppa in tiken på deras tomt under löp några gånger och så. Det finns ju människor till allt!

Känner även till en SKK-godkänd kennel där det föds upp en minst sagt krävande ras och uppfödarna är mer okunniga än min 7-åriga lillebror om vad som behövs för att skapa god avel. Usch!

Ska jag svara på frågan i ts, så tror även jag att det helt enkelt rör sig om pengar.
Tänk dig själv, kunna sitta på soffan medan hanhunden gör jobbet åt dig sedan bara vänta några veckor och så kommer valparna
och du kan kräva allt från att behålla en valp (kanske även därför? jobbigt att betala för en ny hund själv?) eller få betalt för halva kullen,
allt efter vad du själv satt för krav. Det vore väl nåt? ;)

Senast ändrad:

Hade en schäferhane förut, som troligtvis inte var helt renrasig och heller inte helt frisk. En klasskompis hade en schäfer/husky (tror jag det var) som hon absolut ville para med våran hane. Det var ett evinnerligt tjatande från denna människa om det. Jag sade nej om och om igen, till slut fick jag säga att hans sjukdom var ärftlig och att alla valpar skulle bli sjuka. Då slutade hon tjata.

Sedan om det var ärftligt eller inte vet jag inte. Men det kvittar ju, inte värt och chansa alla fall. Dessutom ville vi inte låta honom betäcka, men jo hennes tik var ju så snäll och han var så fin (ja han var jättesnygg, men vi sade fortfarande nej) Kompis hade sett hannen på bild och visste att han var schäfer, det räckte tydligen för att skaffa massa valpar :crazy:

Boss har fått erbjudande att para en rottweilertik. "Två så bra raser måste ju bli bra kombination".

Jag tackade nej;):D

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 587
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 278
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 857
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 474
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka