Dessa hanar som vill bli pappor!

Sv: Dessa hanar som vill bli pappor!

KL

Blir både beklämd och full i skratt av att höra hur ohyggligt vanligt det är att alla möjliga hanhunds ägare får förfrågningar från "blivande uppfödare".

Själv fick jag ett antal frågor i samma ärende när jag hade riesen.
Det lite märkliga i sammanhanget är dock att de tikägare som frågade inte accepterade svar som:
* Nej, jag anser inte att min hund har något att tillföra aveln.
* Nej, att blanda riesen med labbe skapar inte per automatik en ny ras.
Osv osv
Först när jag informerat att hunden var kastrerad och dessutom TIK gav de upp! :D

/Swat

Hehe, du har bc va?
Inte så lyckad kombination kanske.
Men det är klart, en arbetsvillig hund lär man ju få alla fall :p

Boss har fått erbjudande att para en rottweilertik. "Två så bra raser måste ju bli bra kombination".

Jag tackade nej;):D

Men tänk vad bra, vad lätt det just blev med avel ;)

kl
Oseriös avel gör mig upprörd...
Har en bekant där det är valpar på g i släkten. Syftet är att pappan är så underbar så de vill ha valpar efter honom. Han har dock lite tvivelaktigt temperament på vissa punkter. Tiken är "utvald" genom att den fanns hos en annan släkting och är hyfsat "rätt ras" (schäferkorsningar). Tiken får väl anses tillräckligt gammal för att få valpar rent fysiskt, men är tydligen inte så mogen i huvudet. Hanen är allergisk och har en hel del problem av det. Ingen av de är hälsokollade. Om hon får för många valpar avlivar de några redan vid födseln.
Iaf 1-2 valpar är bortlovade till hem där de inte kommer göra nånting.

Det som gör mig förvånad (ovanpå allt annat) är att veterinären tydligen skulle ha sagt att allergin inte är ärftlig och att det inte är nån idé att röntga etc då de ändå inte kan/ska registreras. Jag undrar om veterinären står för det/varför så enkelt uttalar sig så tvärsäkert, eller om de tolkar det till sin fördel själva.

Sen för all del, jag blir förvånad över hur ogenomtänkt renrasig avel är på sina håll också.

Det som gör mig förvånad (ovanpå allt annat) är att veterinären tydligen skulle ha sagt att allergin inte är ärftlig och att det inte är nån idé att röntga etc då de ändå inte kan/ska registreras. Jag undrar om veterinären står för det/varför så enkelt uttalar sig så tvärsäkert, eller om de tolkar det till sin fördel själva.

Inte för att vara dum eller något, men det där låter lite som något de hittat på för att skydda sig själva eller möjligtvis som du skrev, tolkar det till sin fördel.
Man borde egentligen ta och ringa upp sådana veterinärer och fråga bara för att.

Ja, jösses.
Det här är något som jag verkligen kan bli tokig på.

Billy är snygg, frisk och meriterad och kan förhoppningsvis tillföra rasen några av hans fina egenskaper. Han har ett förträffligt psyke, bra linjer och korrekt kropp. Han är stor och maffig (så stor och maffig en dvärgpinscher nu kan vara ;) ) och syns i mängden. Det betyder inte per automatik att jag är intresserad av att kombinera honom med vad som helst. Jag har redan nu satt upp kriterier för eventuella tikar.
Dvärgpinschern har ett rykte som liten, gapig och schizo - i hårda drag. Det är inget jag tänker fortsätta att spä på.

Däremot kan jag ibland tappa hakan när folk är intresserade av att para sin (blandras)tik med Ivan. Ivan är pytteliten, med kroksvans, vitiligo och en röd varningstriangel hos veterinären. ;) Han är en fantastisk liten individ, men absolut inget avelsmaterial. När jag frågar varför så är svaret inte helt sällan att "Jag vill ha en liten hane till henne". Men okey. Precis som att det ENDA en liten hane skulle nedärva är sin storlek?

Och nog för att folk i allmänhet tror att det är sprättlätt att föda upp och sälja valpar, men när uppfödare som har kennel inte kan hålla sig inom rimliga gränser och kriterier blir jag galen.
Nu senast: "Woho! Tiken fick ett VG på en inoff, gött! Då är hon meriterad och redo att paras." Sedan att tiken i fråga är en skygg, osäker och stressad muskelhund - utan kollade höfter, utan ögonlysning, utan MH gör ingenting. Hon har ju ett VG från en inoff! :crazy: (Samma tik har nyligen fått åka in och kejsarsnittas, höll på att dö, förlorade mängder av blod och fick 10 valpar. Grattis!)

KL

Vi har en dam här i krokarna med en jappetik, som alltid frågar om min är en hane, och om vi kan para dem. Jag svarar varje gång att han är kastrerad (orka längre utläggningar), och hon blir lika upprörd varje gång.

Det mest irriterande är att hon inte minns/vill minnas från gång till gång, utan vi måste ha den diskussionen varje gång vi möts :crazy:

I en hundträningsgrupp som jag är med i på nätet så lades det av en ny medlem ut några foton på en schabradorhane, 7 år, som visst kunde gå lös utan koppel och komma på inkallning. Han var väl lite sur på andra hanar, men ägaren ville så gärna ha en "XX-junior" så om någon hade en tik som de ville para så kunde de höra av sig. *Suck*

Det var några som bad honom tänka om och jag kunde inte heller hålla mig. Ägaren blev fly förbannad hur någon kunde tänka på h*nom som oseriös för h*n älskade ju sin hund. Ägaren lämnade gruppen fnysandes och frustandes men diskussionen gick vidare.

Någon började jämföra de som förespråkade seriös avel med Hitler :grin: och förfasades över att man skulle vara noggrann med vilka hundars gener som skulle föras vidare. Det här är en hyfsat seriös hundgrupp men alltså även där flockas det idéer om att man kan och bör avla hej vilt på "söta och snälla" hundar (som inte alls egentligen är söta eller snälla). Problematiken med oseriös avel lär inte försvinna i brådrasket.

Boss håller med;):D

Fridolf däremot hoppas jag att han ska bli pappamaterial. Men då till sund, renrasig prestationsavel, så klart!

Frågar man hanen själv tycker han nog sällan det är något problem :D Winston, mopsen på min avatar, tyckte t.ex. på den tiden han hade kulorna i behåll att det var en utmärkt idé att para sig med en högt meriterad rottweilertik. Tänk er den blandningen och tänk tikägarens lycka... :rofl:

Blir det Ropsar eller Mopsweiler?

Fähunden fick många förfrågningar, han var ju så vacker, lydig o snäll (:eek:, det tyckte varken kor eller får), nåja när jag svarade nej med hänvisning till att han hade HD så kom det som ett brav på posten, men det syns ju att han inte har höftproblem!
:angel:

Blir det Ropsar eller Mopsweiler?

Jag dööööör:rofl: Kanske Moppweiler? Fast Rops låter helt underbart. En märklig varelse hade det i alla fall blivit.

Innan någon blir upprörd kan jag kanske förtydliga att det aldrig blev någon parning. Rottweilerns ägare (tillika Winstons uppfödare) var hundvakt åt vår plutt och ingrep genast. Tror faktiskt inte ens att tiken löpte. Men Winnie var tonåring och intresserad av allt på fyra ben. Att han inte nådde längre upp än till just benet var en annan sak och bekymrade honom föga.

Senast ändrad:

Tikar o hanar är uppfinningsrika, tiken kan hoppa upp i soffa/säng o sticka ut rumpan, o det har hänt att tikar i gallerbur blir betäckta genom gallret.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 587
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 278
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 857
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 474
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka