Dessa förbaskade pass...

vilse

Trådstartare
Jag har en häst, 75 % fullblod 25 % new forsest, och oregistrerad.

De ända papper jag fick med när jag köpte henne var vacc. bok + ett kvitto på att vi köpt henne.
Jag har nu haft en id-kontrollant ute så ett sådant papper finns nu med.

Var ska jag skicka papperna för att få pass? Och vad för papper ska jag skicka?

Om jag väljer att registrera henne (om jag hittar ägarna vill säga) vad för papper krävs då? Och var ska jag skicka det?

Sv: Dessa förbaskade pass...

Visst går det att få fram stammen på din häst med lite tur, men det kostar en hel del....

För min del så kostade det runt 3.500:-+ reg kostnader för att få in full stam i en valack vi hade...

Hästen är ju lika bra utan stam... och i ditt fall handlar det väl knappast om att sätta en korsnings i avelsboxen...

Så för att kunna registrera henne måste jag ta DNA-tester på hingsten och mamman för att bevisa att det är den stammen?

Jag som hoppats på att det räckte med några papper..

Nej, i avelsboxen hamnar hon aldrig, nu letar jag bara efter det billigaste sättet att få ett pass ;)

Du kan registrera henne utan stam..... Alltså du behöver inte leta reda på ägare och eventuella föräldradjur.

Vet du vad det kostar? Och om kostnaden för passet ändras?

Du kan skaffa Grundpass (för oregistrerad häst m. okänd härstamning).
Kostar 400:- + kostnad för chipmärkning och konturdiagram.
Behövs även åldersintyg och köpekvitto.

Jag gjorde ett sånt på Diva, som var varmblodstravare - men hade inte några papper. Kände mig inte manad att lägga ner tusentals kronor på att försöka få fram vem hennes pappa var... :crazy:

När jag köpte min korsning (troligen vbl/new forrest) så hade hon inga papper alls. Hon var en sån där olycksfågel som man stöter på i bland.

Hur som hels så talade jag med hästavels förbundet och de sa att det var ASVH som skulle registrera henne. Hon är häst av halvblods typ.
Antar att samma sak kommer att gälla för din.

Hur som helst så skall du fixa ett ålders intyg. (Det gjorde veterinären när hon var här.)
Samt ett konturdiagram. Det fixar en godkänd ID-kontrollant. (Jag passade på att chippmärka min samtidigt, då kommer chippmärkningen med i passet från början)

Sen skickar du in dessa intyg och kvittot på hästköpet till asvh`s register avd.

Eftersom hästen måste vara registrerad för att få pass så kommer det att kosta dig 2500 :- för allt ihop. (Om inte ASVH höjt avgiften)

Dyrt, ja det kan man tycka.... Hur som helst så får du sen hem passet och då är din häst registrerad med "grå papper"... Det innebär att det står okänd okänd okänd på sidorna för härstammning...

Se det så att du ändå investerar nått gott i hästen. Hästens värde ökar vid en eventuell försäljning om alla papper är i ordning, även om stammen är okänd.

Glömde att tillägga.... Det kostar lite olika i olika avelsförbund dessvärre... ASVH är de dyraste hitills vad jag vet...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 440
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka