dessa fästingar!

nypet

Trådstartare
hur blir man av med det odrägliga djuren :mad: vi satte på vår hund front line vet, men det dras fasen mer fästingar än någonsin. finns det något bättre medel? tips mottages :)

Sv: dessa fästingar!

Jag använder scalibour vet. på min springer. Sätter på ett direkt när fästingarna börjar komma, och tro mig, han har inte haft en enda på 2st sommrar, inte ens någon som krypit på honom!!! Funkar perfekt!!! Prova det, finns på apoteket!

Jag vet inte hur jag gör men ingen av mina har haft någon alls ännu och de är ute precis hela dagarna, oftast :)

Jag använder scalibour vet. på min springer. Sätter på ett direkt när fästingarna börjar komma, och tro mig, han har inte haft en enda på 2st sommrar, inte ens någon som krypit på honom!!! Funkar perfekt!!! Prova det, finns på apoteket!

Har också hört mycket positivt om just det halsbandet, så det fick vår golden på sig precis när det började bli varmt..
men det hjälper inte ett dugg faktiskt, härom dagen hade hon 12 fästingar som kröp på henne, och hon har ofta även nån som bitit sig fast..dumma dumma fästingar, får liksom panik av att man inte kan bli av med dom!!!!!:mad:

Så jag följer även jag tråden med spänning och hoppas på bra tips!! :bump:

Vill också gärna få förslag om man inte KAN använda scalibor.Min ena har ju haft problem med lite hudinfektioner(är under behandling)i ljumskarna och då ska man inte använda Scalibor.Har nog plockat ett tjugotal de senaste två veckorna:mad:

Vill också gärna få förslag om man inte KAN använda scalibor.Min ena har ju haft problem med lite hudinfektioner(är under behandling)i ljumskarna och då ska man inte använda Scalibor.Har nog plockat ett tjugotal de senaste två veckorna:mad:

Prova bärnstenshalsband! Jag har det på mina båda hundar och har hittills inte plockat en enda fästing :bow:

Jag har haft tanken i huvudet men trodde inte dom funkade,vet du om de bara finns på nätet att beställa eller om det går att hitta i djur/zoo-affärer?:)

Har jag aldrig hört talas om :confused:! Hur fungerar bärnstenen mot fästingar eg?

Inte jag heller innan jag läste det i någon tråd här för några månader sedan;).Jag var ute på nätet o letade upp det och tydligen ska det vara väldigt skonsamt.HUR det funkar vet jag inte,men nårga här på bukefalos har tydligen goda erfarenheter av det.Jag har ju vart tveksam till om det funkar,men då jag inte kan använda något starkt medel så kanske det är ide att testa.:idea:

Jag har för mig att bärnstenen gnider mot pälsen och därmed avger pälsen svag statisk elektricitet :laugh:
Har en något försämrad funktion på långhåriga hundar dock.

Till ursprungsfrågan: Jag har ett örtpreparerat halsband på min tik. Provade med scaliburhalsband förra sommaren, men hon fick utslag och började klia. (Har dåliga erfarenheter av medlet man droppar i nacken då förra hunden utvecklade epelepsi av det.)
Det halsbandet som jag har nu fungerar ypperligt för oss!

Ja det finna ju ett antal olika halsband med naturliga preparat i. Det kan ju vara värt att prova i fall där hunden är extra känslig.

Jag har haft tanken i huvudet men trodde inte dom funkade,vet du om de bara finns på nätet att beställa eller om det går att hitta i djur/zoo-affärer?:)

Jag beställde mina på internet så jag vet inte om det går att få tag på i vanliga djuraffärer.
Om du ska beställa så se till att hitta sidan där du betalar per centimeter och inte ett fast pris för olika storlekar, blir mycket billigare att betala för den exakta längden istället :idea:

Har jag aldrig hört talas om :confused:! Hur fungerar bärnstenen mot fästingar eg?

Precis som Cezzan skrev så bildas det någon form av statisk elektricitet i pälsen på hundarna, och fästingarna tycker helt enkelt inte om det. Men på något sätt så blir det inte så statiskt att man får stötar av hundarna, utan det är väl något som ojuren bara reagerar på. Jag har själv långhåriga hundar så jag vet inte om jag kan hålla med om att det skulle fungera sämre på långhåriga, med tanke på att jag inte tagit en enda hittills.
Helt ärligt så skiter jag i hur det fungerar, bara det gör det :D

jag tror jag ska skaffa mig ett Bärnstenshalsband. Vart köpte du det?
Fästingarna verkar tycka om frontline:et iaf, på vår golden retriever :@ plockar runt 20 fästingar per dag

20 per dag?! :eek:

Googla på "bärnstenshalsband hund" så dyker det upp en sida som heter Elvingsson smycken. Därifrån beställde jag. Snabb frakt och billigare än någon annan jag hittade.

Fick ett tips av en veterinär en gång. Koka upp en burk rosmarin med en liter vatten, låt dra en stund, sila och häll i en blomsterspruta, låt kallna. Spruta sen på hunden och på dina egna ben och fötter. Helt ofarligt och luktar gott. Funkade på mina i alla fall. OK, en och annan tog jag, men de var få.

Miiip: Ja, det är sant. Det är äckligt och jättejobbigt. Jag tycker så synd om totte, jag känner mig som en dålig matte, jag kollade på sidan, får se om jag ska pröva det :D

Zita: åh, det måste jag sjutton testa :O tack för tipset :)

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
392
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 829
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka