Sv: dessa färger?!?!?
Av bilderna att dömma ser hon mest ut som en silverskäck, svart eller brun är lite svårt att avgöra.
Som litet föl skulle jag våga påstå silversvart, med tanke på det gråa.
Som lite äldre föl ser hon mer ut som silverbrun med tanke på det ljusa runt ögonen.
Jag tycker inte det ser ut som att hon skulle skimla av dock, inget grått runt ögonen och det borde ha kommit redan.
Om vi sen tar manen så ser den aningens för gul/röd ut för att vara silver MEN det finns oändligt många varianter så det kan man inte avgöra.
Det KAN oxå tyda på ett gulanlag, att hon är så diffus i färgen på manen.
Ang ögonfransarna ser de tillräckligt ljusa ut som litet föl men som äldre har de mörknat.
Hovarna kan jag inte avgöra om hon var silverrandig som litet föl.
Ang huruvida mamman är född fux eller inte har stor betydelse om vilken färg fölet kan få.
Har hon gett silver med svart hingst så kan hon vara född fux med silveranlag.
Har hon fått silver med fuxhingst kan hon omöjligtvis vara född fux, så är det bara, inget att diskutera mot.
Om fölet är silverskäck med gulanlag och pappan är fuxskäck så kommer skäckanlaget från pappan och resten från mamman....ok, silver KAN ha kommit från pappan eftersom fux kan dölja silver och även brunt.
Såvitt jag vet finns ingen fuxskäck i sverige med dolt silveranlag, hingst alltså.
Men fölet kanske är livmoderimport, det vet ju inte jag.
Fux kan INTE dölja gulanlag, om en fux har gult i sig så blir det en isabell. Gult kan inte döljas, däremot kan det vara svårt att se på svarta hästar, dvs gulsvarta.
Iallafall.....ponera att fölet är silvergulsvartskäck.
Skäcken kommer således från pappan.
Silver och gult kommer från mamman som därmed inte kan vara född fux.
Mest troligt är hon isåfall född silvergulsvart men är felregistrerad.
Inte alls omöjligt då de kan se väldigt röda/smutsgråa/gulaktiga ut i manen och svans och nästan rödaktiga på kroppen.
Varifrån kommer mamman ?
Från Island och Danmark är det rätt vanligt förekommande att de är felregistrerade.
Det finns en häst på Hästnet till salu som är silvergulsvartskäck, sök på Ripa så hittar du nog henne
Tycker du det skulle likna färgen ditt föl har ??
Då är hon nog det oxå