Dessa benskydd...

B

Balance

Min 05:a är jätteduktig på det mesta, även om hon är känslig. Men vi har ett problem... Så fort jag försöker ta på benskydden så vägrar hon stå still, hon rycker och "viftar" med benen... Har försökt att träna, sätta på skyddet när benet är i marken, när hon sedan lyfter det så ställer jag ner det igen, så kan vi hålla på i evigheter känns det som. Hon ger liksom inte upp, vilket jag hade hoppats på. Det är likadant (om inte värre) när man ska ta av skydden. Hon är inte rädd, hon har bara ingen lust och tycker det är lite äckligt med benskydd. Någon som har ngt tips på hur jag ska gå vidare? Jag vill ju liksom inte göra det hela värre... (För övrigt är hon snäll med benen när man borstar och så, det är bara när jag ska "sätta fast" skydden med kardborr som hon håller på, jag kan "klappa" henne med benskydden utan problem) Detta är en bestämd dam med egen vilja...

Sv: Dessa benskydd...

hm kan du inte be ngn hålla upp ett av de andra benen samtidigt som du sätter på skydden? Till slut borde hon lära sig att dem inte är så farliga. Min kompis 3 åring var lika dan men de har vi fått ur honom nu, nu står han helt stilla till och med när vi lindar!
Låt henne ha skydden en dag i hagen så lär hon sig att dem inte är farliga oxå.. eller gå ut och led henne..
Lycka till

"sätt på" benskyddet under en längre tid. Har hon då uppe benet, så strunta i det, fortsätt att "ta på" skyddet. Hon kommer troligtvis inte orka stå så i en timme, så när hun tar ner benet berömmer du jättemycket:)

Har en likadan häst(på bakbenen), men hon sparkas:crazy: Beror nog på att hennes kotor inte är tillräckligt stora att hålla uppe ett par strykkappor med :crazy: så det blir väl obehagligt

Det är inga problem när benskydden väl är på plats, hon har dom vid promenader, löshoppning och dylikt. Det är själva processen ta av och ta på som är det krångliga...

Hon håller inte benet still dessvärre utan vevar med det... Synd att man inte har tre händer :angel:

Pröva med att ta tag i benet och "veva" det som hon gör, med samma rörelse en stund tills hon förhoppningsvis inte "styr" rörelsen utan du gör de. Så brukar jag göra, och det bruka funka!:)

Hon tycker ju onekligen att det är obehagligt annars så skulle hon ju inte veva med benen.

Kanske kan du "grunda" med att bara ha på boots, så hon kan lära sig att du hanterar hennes ben, utan att hon måste överreagera.

I övrigt så skulle jag inte göra så stor affär av det hela, det går över så småningom.

Pröva med att ta tag i benet och "veva" det som hon gör, med samma rörelse en stund tills hon förhoppningsvis inte "styr" rörelsen utan du gör de. Så brukar jag göra, och det bruka funka!:)

Smart! Det ska jag testa :)

Hon tycker ju onekligen att det är obehagligt annars så skulle hon ju inte veva med benen.

Kanske kan du "grunda" med att bara ha på boots, så hon kan lära sig att du hanterar hennes ben, utan att hon måste överreagera.

I övrigt så skulle jag inte göra så stor affär av det hela, det går över så småningom.

Hantera benen är inga problem, inte att ha på benskydden heller, när dom väl är på så vevar hon inte alls med benen utan är som vanligt. Det är bara ta på och av som hon ogillar.

Tror som du att det bästa är att inte göra så stor affär av det, nog bara dumt att traggla. Förmodligen går det över av sig själv :smirk:

hej! ta hjälp av någon som kan hålla ett framben. hjälper till med en unghäst som gör likadant och då är vi två när benskydden ska på, om jag är själv brukar jag bara prooa på henne när hon viftar i benen.

Jag känner igen det. Precis så är det med min C-ponny åckså!!

Känner igen det så väl ;) Jag försöker ignorera det så mkt det går. Hon gör det bara för att komma undan (min häst alltså :D)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 711
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 380
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 416
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar