R

rattalskare

Jag är desperat och behöver snabba Tips och råd. Det är så att min hund Ronja (Bearded collie 7 År.) Är skotträdd. Det har vi vetat av i flera år ända sedan vi köpte henne (År 2002) Och att fira nyår har väl gått sisådär fram tills nu. Nu vägrar hon gå mer än 5 meter från gården om inte min Mamma är med. Men hon kan inte alltid gå eftersom hon har problem med benen så nu kan inte jag eller min far gå med henne. Men om man drar henne X-antal m då går hon sedan men folket tittar på en så det vill man ju inte göra!. Men det konstiga är hon har ju inte svansen mellan benen eller ser rädd ut. Är detta en fixidé eller? PGA detta så blir det heller ingen motion just och då tappar hon ju konditionen. Eller kan det vara det att hon inte har kunnat springa lös och leka som är problemet? Kan det vara så att hon är sur på mig för att jag inte lekt med henne som jag brukar när hon e lös? Jag har lekt litegrann med henne men hon verkar liksom ha tappat lusten för lek är hon sjuk? Och nu till det verkliga problemet Hon uträttar sina behov hon tydligen inte vågar göra ute inne om nätterna vad kan man göra åt det? Detta har hänt 3 gånger sen efter Julafton och nu funderar vi på om det kanske vore bäst för henne att somna in om hon fortsätter såhära...... Så jag är desperat. HJÄLP NÅGON?

// Rattalskare

Sv: Desperat

Förslagsvis kontakta veterinär. Till att börja med måste man avgöra om det är något fysiskt fel på hunden. Blev hon så här efter nyårsafton? Funkar det bra om din mamma är med?

Jag tror inte hunden är sur på dig och "straffar" dig genom sitt beteende. Det är med största sannolikhet något annat fel och jag tycker definitivt att ni skall börja med veterinären. Innan man vet om hunden är fysiskt frisk är det svårt att säga något.

Har ni tagit febern?

Anneli

Hon är helt okej när min mamma är med. Vill du veta en sak? nyss när det var dags att gå ut med henne så gick hon "långrundan" med bara mig helt ensam! ett stort steg tycker jag! Okej vi ska kontakta veterinären om hon fortsätter så hära men just nu verkar det gå bättre.

Det var väl bra att det går bättre!

Men jag måste säga att jag är lite förvånad över att ni diskuterar avlivning innan ni tar hunden till veterinären (eller tar tempen)! :eek:

Indy

Det är alltså pga raketerna? kolla öronen, (be veterinären också om inte ni ser något konstigt) Hundar som har öroninflammation eller andra problem kan bli Jätterädda för skott! Antagligen gör det ont. Helt klart värt att kolla upp. Ska ni träna henna til nästa år så finns det en cdskiva att köpa på canis (sök på canis på nätet så får du fram d) med skott, raketer och smällare. Börja ha den på jättelåg volym medans du leker, tränar och ger henne godis till exempel. Allting måste vara positivt iaf. höj efterhand. Blir hon rädd igen, så backa träningen...
Tycker itne att ni ska avliva henne bara för det. Min hane har vart jätterädd de här två veckorna de har skjutoit raketer. Efter att det har blivit mörkt får man dra honom med sig ut, och att kissa glömmer han alldeles bort. Jag har rastat honom ordentligt så länge det är ljust. Sen har han kunnat kissa igen sent när det är tyst...
Lycka till..

Baxnar!! Om ni visste att hunden var skotträdd borde ni ha tränat hunden och omd etta inte hjälpt medecinerat hunden under den värsta tiden på nyår,elelr rest bort,satt hunden på pensionat ect.

eftersom hudnen funkar med din morsa så kan man fundera på vad ni gör olika - vem hudnen har förtroende för ect

VETRINÄR undersök hunden, och efter det kontaka någon som är ERKÄNNT duktigt på hundproblem :mad:

Å andra sidan, avlivar ni hunde - se för höge farao till att inte skaffa en ny hund.

Senast ändrad:

Rebelle skrev:
Det är alltså pga raketerna? kolla öronen, (be veterinären också om inte ni ser något konstigt) Hundar som har öroninflammation eller andra problem kan bli Jätterädda för skott! Antagligen gör det ont.

Nej det är inte pga det /tyvärr

När hon var cirka 4 år så kastade några småbarn smällare bakom hennes rumpa och sedan dess är det kört. Men ska se om vi kanske kan träna bort det!?

IndianaJones skrev:
Det var väl bra att det går bättre!

Men jag måste säga att jag är lite förvånad över att ni diskuterar avlivning innan ni tar hunden till veterinären (eller tar tempen)! :eek:

Indy

Jo det kanske var att ta lite för mycket.... Men vi vill liksom tänka värre än vad det kan vara för vi miste våran hund pga trasiga lungor fast det bara var lite lathet som vi trodde.

Förra förra året gav vi henne lugnande men det slutade på veterinärklinik och där kunde hon dött då inte hjärnan fick tillräckligt med syre pga medlet. Men då hade heller inte ens vet undersökt henne. Det vara bara att åka dit och köpa tabletterna!.

Sv: Seren-um

Det finns lugnande medel i Hundshoparna ! Receptfritt och mycket bra. Det består av olika mineraler, bla Zink. Zink frigörs ur mjölk som värms. Det är det som gör att man blir dåsig utav varm mjölk. Ingen risk för överdosering. Hunden blir inte helt dopad, bara lite "coolare"
Producenten rekommderar till och med att man kan ge detta till aggresiva eller överaktiva hundar, under tex inlärning. Funkar jättebra på min hund.
Lycka till !

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 632
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?