Sv: Desperat behov av råd
Min erfarenhet är att det är ett vanligt beteende att börja skylla på barnet och föräldrarna om pedagogerna känner sig trängda. Särskillt mamma är det extra lätt att trycka på. Jag tror (utan att egentligen veta ett skvatt om er situation) att de kanske har dåligt samvete för något, det behöver inte vara någon stor grej.
Exakt det här var min känsla. Samtalet totalt gick bra, men jag får känslan av att hojtandet om BUP och BVC berodde på att de VET att de inte hanterade rymningen speciellt bra. Dåligt samvete i grunden tror jag det absolut kan vara!
Anledningen till att de tycker BUP;
Min dotter har en förmåga att sväva iväg lite i tankarna, speciellt om det är mycket röj runt henne. Så när personalen berättar vad som ska göras under samlingen, så kan hon efteråt inte ha en aning. Hon har liksom inte lyssnat. Hon kan vara sådan när hon är fokuserad också - ser på TV eller lägger pärlplatta, hon hör inte vad som händer runt henne.
Hon kan även glömma bort de mest intjatade rutiner. Typ, när de ska tvätta händerna kan hon vara som ett frågetecken och undra 'var tvättar man händerna?'. Som om hon får små minnesförluster. Jag såg det här en mycket kort period före jul hemma, men där försvann det rätt fort. Enligt personalen så verkar det som en ärlig fråga, att hon faktiskt glömmer, typ, vilket jag har svårt att tro.
Så personalen vill att vi skall kolla hörsel och syn och att hon ska till typ bup för att hon inte kan hantera stora grupper så bra (och som de uttryckte det, hur ska det då gå i skolan?!). Jag tänker att det kanske är en plan som förskolan borde hantera och inte bup...?
Jag får lite känslan av uppmålade problem på grund av rymningsincidenten. Problemen i sig existerar säkert, men jag har svårt att tro att de är bup-allvarliga, liksom. Hemma har vi inga problem med henne, hon lyssnar och vi resonerar och hon är expert på att tänka i många steg och dra mycket slutsatser.
Har bokat tid hos ögonläkare, och funderar på om jag skall gå till en barnpsykolog? Men vad skall de göra åt att hon inte lyssnar när hon är i en stor grupp? Och jag upplever inga problem, och jag har verkligen rannsakat mig själv!