En släkting till mig har länge pratat om att skaffa hund, superkul tycker jag. Hon har tittat mycket på blocket mest för skojs skull och jag har nämnt flera gånger om risken med smuggelhundar på blocket samt oseriösa ”uppfödare” som föder upp hundar blandrashundar under hippa namn, det höll hon med om. Nu fick jag reda på att det är en sån hon ska köpa/leta efter, typ maltipoo eller vad det var. För den är ju söt(dock bara sett dessa hundar som valp...). Extra dumt känner jag att köpa en sån nu under corona då de verkar princip bara vara en scam med en valp för 40.000kr utan någon kontroll på aveln. Klart kanske inte alla valpar blir dåliga exemplar men man förlorar ju tex ett viktigt stöd från kunnig uppfödare som man kan behöva när det är ens första valp.
Jag känner mig förtvivlad. Det finns ju jättemånga bra små raser som är minst lika söta som desingerhundarna. Är dessa designerhundar så hemska som jag hört om eller finns det hopp om att de kan få en bra familjehund ändå? Finns såklart dåliga uppfödare/exemplar i renrasen också. Känns ju tyvärr som jag inte kan göra så mycket mer övertalning :/
Jag känner mig förtvivlad. Det finns ju jättemånga bra små raser som är minst lika söta som desingerhundarna. Är dessa designerhundar så hemska som jag hört om eller finns det hopp om att de kan få en bra familjehund ändå? Finns såklart dåliga uppfödare/exemplar i renrasen också. Känns ju tyvärr som jag inte kan göra så mycket mer övertalning :/