Deprimerad?

H

HarryBarry

Visst är det möjligt även för hästar att bli deprimerade?
Någon som har någon erfarenhet?

Sv: Deprimerad?

Knappast deprimerad ur människosynpunkt..Men djur i allämnhet kan säkert vantrivas och därefter lägga sig till med div beteenden.

deprimerad är ju en mänsklig känsla.. men om man skulle förmänskliga den känsla som hästen har så ja, hästar kan bli deprimerade.
men gamla sköthäst på ridskolan vantrivdes något så oerhört så han hade tappat all gnista. det enda han gjorde var att grina mot folk (inte mig) och äta.

detta avhjälptes genom att han fick gå i pension från ridskolan och flytta ut på landet och gå i stooora hagar. efter ett tag var han som den ponny han egentligen var (han som kände sig som en 5 åring men var 20.. ;) )

Depression beror ju egentligen på att vissa hormoner ökar eller minskar. Sen är det ju olika vad som gör att förändringen sker. Är inte så insatt i om hästar har samma hormoner som människan och om dom reagerar på samma sett...

Nedstämda kan hästarna säkert bli, men om det sen leder till depression är ju en annan fråga...

Det finns hästar som visar vad man kan tolka som depression. I samband med att hästkompisar avlider kan man ibland se detta - att en kvarvarande häst blir inåtvänd, "lugn," står och gör ingenting hela dagarna och blir ointresserad av det mesta.

Självklart kan även hästar (o andra djur) bli lite deppiga!!! :cry: De har oxå känslor. Vårt sto var "ledsen" i 3-4 dagar när hennes bästis i hagen flyttade. Hon gick för sig själv, ingen lyster i ögonen, hängde med huvudet mm mm. Stallägaren ringde mig o sa att det var någonting med vår häst o jag for dit på en gång o tempade mm. Efter några dagar var hon sig själv igen. Läste en superintressant artikel om djurs känslor. Hur de kan reagera på förändringar i flocken eller i stallet, ägarbyten eller om du som ALLTID är i stallet helt plötsligt inte kommer på någon vecka eller så eftersom du har semester.
Du som säger att det är ett mänskligt fenomen vet nog inte riktigt vad du pratar om...

Att vara deppig och ha en depression är inte samma sak!

För att diagnosen depression ska kunna ställas ska minst fem av följande symtom har förekommit under samma tvåveckorsperiod. Detta har inneburit en förändring av personens tillstånd. Minst ett av symtomen (1) nedstämdhet eller (2) minskat intresse eller glädje, måste föreligga.

Nedstämdhet under större delen av dagen.
Klart minskat intresse/glädje.
Betydande viktnedgång.
Sömnstörning (sover för lite eller för mycket).
Psykomotorisk agitation eller hämning.
Svaghetskänsla eller brist på energi.
Känslor av värdelöshet eller överdrivna eller obefogade skuldkänslor.
Minskad tanke- eller koncentrationsförmåga.
Återkommande tankar på döden, självmordstankar eller självmordsförsök/planer.

Symtomen beror inte på direkta effekter av droger, mediciner eller kroppslig sjukdom.
Symtomen förklaras inte bättre med sorgreaktion, dvs depressionssymtomen har varat mer än två månader efter en närståendes bortgång.

Att man är deppig efter ngns bortgång kan man alltså inte kalla depression.

Så visst är depression ngt som bara kan fastställas på människor. Man kan ju inte fråga djuret om de har självmordstankar t ex...

Däremot kan man säkert mäta hormonhalterna på ngt sett och se om hästen har låga nivåer serotonin och noradrenalin, vilket kan tyda på depression.

Men summan av kardemumman är att man måste skilja på depression och deppig eller nedstämdhet.

red en häst förut som var en riktig "mjukis", när han sen såldes o blev pressad blev han mager..
han var olycklig o svalt sig..
min kompis köpte tillbaka honom o han blev en glad skit igen.
Sen sålde hon honom igen, men sen gick han inte o rädda.. så mager o ingen livsglädje... åt lite med det verkade som om allt bara rann igenom honom...
Fick till slut ta bort honom..
tragiskt..
enligt mig va han deppig o klarade inte miljö o ägarbyten..
miss you:cry:

Jag tror i grunden att det handlar om att hästar är vanedjur och flockdjur, när något ändras i någon av dessa så reagerar vissa hästar. Några blir hispiga och nervösa, medan andra blir inåtvända och ledsna.

Men djur är inte människor, de kan inte känna mänskliga känslor och kan inte överväga och börja fundera på om de ska vara ledsna, de går på instinkt.

Jag hade en häst som avlivades och självklart blev hennes vän stressad av det och förstod inte riktigt. Men snarare så var det jag som satte titeln "ledsen" på henne, eftersom jag tyckte hon betedde sig som en ledsen människa.

//E

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 385
Senast: Andromedae
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 338
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar