Deprimerad ponny?

Mollasan

Trådstartare
Hej!

Jag har precis varit på ett träningsläger under 1 vecka med min egna ungponny på 5 år. Vi hade båda jätte kul! Vi träffade båda 2 jätte goa vänner för livet, och han var super pigg, glad och betedde sig som en normal 5:åring. Men sen vi kommit hem har han varit allmänt deppig, ledsen, lat och öronen halvt bakåt. Glimten i ögat har liksom försvunnit ... Han är inte sig lik över huvud taget!! Så snälla, jag behöver hjälp om vad jag kan göra! Behöver han bara tid eller behöver vi tillkalla hjälp?

Mvh.
En orolig hästägare :confused:

Sv: Deprimerad ponny?

Jag skulle be någon kolla igenom hästen. Kanske den har ont efter träningslägret?

Trött i kroppen efter den intensiva träningen och aktiviteten, träningsvärk, smittad av en annan häst eller insekter...?
Dricker och äter den normalt? Går den på bete dygnet runt (och hur är insektstrycket?) eller står den uppstallad delar av dygnet?

Jag hade börjat med att tempa den, både på morgonen och på kvällen. Har den feber så ring och rådfråga veterinär.

Jag tycker inte det är lustigt alls att en unghäst blir trött efter en veckas träningsläger.

Är han på bete nu? Tillsammans med andra? Kliar sig han mkt? Har du låtit honom vila nu efter träningsveckan lr har du kört på i friskt tempo? Hur reagerar han vid massage?

Min 13 åriga dotter o 15 åriga ponny var också på träningsläger och ponnyn var helt slut efter en vecka!!! Hon var verkligen jätte trött o så glad över att få komma hem. Ut på gräset o sen åt hon i en timme och därefter ställde hon sig o sov!
Det är ju intesivt för er bägge och ny miljö som hästen inte valt och den blir mentalt trött.'

Kan vara så även för din ponny. Hur mår den idag?

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 564
Senast: Efwa
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 085
Senast: Magica
·
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 206
Senast: Dressyren
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 495
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka