Deprimerad kompis - hur agerar man?

Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Ångest har jag ingen erfarenhet av men av depression. Vad som har hjälpt mig är just att aktivera mig. Det krävdes en del samtalskontakt med kurator/psykolog tills jag faktiskt tog till mig det. Det kändes meningslöst och ingenting var roligt när jag mådde som sämst, men när jag bestämde mig för att jag ville komma ur depressionen var det bara att försöka. Ja, det var jobbigt med social samvaro och jag kunde vara jättetrött efteråt men jag tog ändå varje tillfälle som gavs att umgås med människor jag gillar (nyckelord just människor jag gillar, att umgås med människor man inte gillar ger sällan en positiv effekt). Att inse att tröttheten inte går att sova bort gjorde också att jag slutade försöka sova bort tröttheten. Ju mer tid man spenderar på att sova, ju mer isolerad blir man.

Jag tog inga initiativ till aktiviteter så jag är väldigt tacksam för att mina nära och kära gjorde det istället. Inga stora grejer, komma över och ta en fika. Fråga om jag ville följa med ut på en promenad, vad som helst. Jag tackade ja ibland och nej ibland men hade de inte frågat hade jag inte gjort någonting.

När det började gå lite åt rätt håll tog jag mig även iväg till gymmet och bokade in en PT. Just för att jag skulle ta mig iväg och träna och få hjälp med motivation. Det har hjälpt mig jättemycket.

Sedan kan det vara så att man tackar nej till hjälp (tex. med praktiska saker hemma) trots att man innerst inne kanske skulle tycka att det vore skönt. Där är man olika som person. Jag sa länge nej till just sådan hjälp, men när någon annan väl bara bestämde sig för att göra en liten insats när de var här blev jag väldigt tacksam.

Nu har jag en man som har varit tvungen att leva med mig (jag är tacksam för att han orkar) och han gjorde helt enkelt så att han slutade fråga om han skulle göra saker åt mig. Han bara gör. Mina närmsta vänner hanterar mig likadant, de frågar inte om jag behöver hjälp med något utan ser de något de kan göra så bara gör de. Det funkar när det gäller mig. För en annan person kan ju det kännas som ett stort intrång i privatlivet så man får använda sin fingertoppskänsla där.
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Att du skriver att hans vilja är det som "egentligen" gäller, är nästan skrämmande för mig. Hans vilja gäller. Varken mer eller mindre.

Och det måste du lära dig att hantera. Som du resonerar nu, blir det ju synd om dig för att han är sjuk och sedan ännu mer synd om dig för att du inte får hjälpa honom på det sätt du finner bäst.

Nu vet jag ju inget om den här personen, men vill det sig illa kan en depression vara riktigt svår under mycket lång tid, kanske i flera år. Vill du ha den rollen i hans liv i flera år att du ser till att han äter, tvättar sig och får städat?

Det är inte heller nödvändigtvis till hjälp att du tar över hans liv. Då blir det ju bevisat ur hans synvinkel att han inget kan och inte är till någon nytta.

Pratar vi om din partner, din bror eller din pappa? Jag tycker att du antar en vårdande roll här - ungefär som ett medberoende - som inte kan vara till gagn för någon.


Men, menar du att om personen inte äter, inte kliver upp ur sängen, inte duschar eller "tar hand om sig" på flera dagar(äter gör han ju oftast någon gång om dagen, men det andra kan dröja mer än en vecka) så ska man bara titta på och inte göra något?

Jag hoppas naturligtvis att han mår bättre inom rimlig tid och inte behöver gå flera år med det..

I dagsläget finns det ingen i hans liv som gör något han inte bett om. Jag vill absolut inte att någon tycker synd om mig, jag är bara osäker på hur jag ska vara för att inte få honom att må sämre.
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Det vore kanske en bra ide, att prata med någon som har kunskap för att veta hur jag själv ska hantera det. Det är ju inte så att jag går runt o mår dåligt över det, men det är klart jag tänker på det och även oroar mig för honom.
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Jag menar att det är osannolikt att du KAN göra något. Försöka få honom inlagd, kanske, om han inte alls tar hand om sig.

Jag menar inte att det är synd om dig. Jag menar att du riskerar att göra det synd om dig genom att känna hans lidande, så att säga.
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Men hjälper man inte varandra, det betyder ju inte att man måste bli den andras assistent.

När jag är och hälsar på mina kompisar och jag vet att vederbörande är inne i en depressiv fas och inte orkar med sitt vardagsliv så brukar jag diska och fixa maten samma gör dom för mig när de hälsar på och vet att jag ligger efter. Det betyder ju inte att jag alltid städar och fixar åt dem.

Min kompis mamma fixar matlådor till henne emellanåt när hon är i en dålig period, de ger någon veckas respit för matlagning.

Att hjälpa till ibland är inte samma sak som att vara där varje morgon och se till att den andra tar sig ur sängen, duschar, äter, klär sig osv.

Det finns ju ett mellanting mellan att inte göra något och att göra allt. Om inte min omvärld supportade mig emellanåt så skulle jag gått under för länge sedan.

Om nu den andra hade haft cancer istället så hade ju ens omvärld hjälpt till. Om det nu visar sig att det är en långvarig depression och vederbörande ständigt behöver hjälp i flera år, då får man kanske lösa det på ett annat sätt. Man kan få socialtstöd från socialtjänsten för att få städat, få mat, få diskat etc, precis som vid andra sjukdomstillstånd.
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Precis. Men mitt intryck är att TS ser sig själv i rätt omfattande insatser. Sen vet vi väl inte om den här killen vill ha sådan praktisk hjälp. Det är ju inte alls självklart, bara för att TS tycker att det behövs.
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Men, menar du att om personen inte äter, inte kliver upp ur sängen, inte duschar eller "tar hand om sig" på flera dagar(äter gör han ju oftast någon gång om dagen, men det andra kan dröja mer än en vecka) så ska man bara titta på och inte göra något?

Jag hoppas naturligtvis att han mår bättre inom rimlig tid och inte behöver gå flera år med det..

I dagsläget finns det ingen i hans liv som gör något han inte bett om. Jag vill absolut inte att någon tycker synd om mig, jag är bara osäker på hur jag ska vara för att inte få honom att må sämre.

Du är jättefin som bryr dig. Men du kan inte göra sjukdomen varken bättre eller sämre. Och ja, det tar lång tid och det kan mycket väl ta flera år, med perioder då det är bättre eller sämre. För en del personer är det ett livslångt lidande och för andra kan man ha en depressionsepisod och ingen mer. För en del kommer perioder av försämring då och då men inte så djupt som första gången. Det finns alla varianter.

Att du inte kan göra personen frisk betyder inte att du inte kan göra något för att minska lidandet. Det kan du. Du erbjuder personen vänskap, praktisk hjälp, olika saker. Du respekterar personens rätt att säga nej (det är också att göra något) och ger inte upp utan fortsätter försöka. Du kanske uttrycker att du tycker personen borde duscha, du kanske stöter på för att få med dig personen ut på en promenad. Ringer, visar omtanke.

Så det finns bra saker som du kan göra och som du säkert redan gör. Sen kan du hålla lite koll, så att personen får sjukvård, slår larm om h*n inte tar sin medicin, där det är riktigt dåligt kanske du har lite extra bevakning eller följer med personen till psykakuten.

Förhoppningsvis har din kompis fått behandling som med tiden ska hjälpa så h*n kommer upp ur det svarta hålet.
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Precis. Men mitt intryck är att TS ser sig själv i rätt omfattande insatser. Sen vet vi väl inte om den här killen vill ha sådan praktisk hjälp. Det är ju inte alls självklart, bara för att TS tycker att det behövs.

Ja, jag skulle väl kunna göra det mesta, om det skulle få honom att må bättre.
Men som sagt, han vill oftast inte ha hjälp, eftersom han mår så dåligt att han struntar i det mesta. För mig som utomstående känns det jättejobbigt att bara titta på när han varken kliver ur sängen/duschar eller byter kläder. Jag har svårt att se hur han ska kunna må bättre när han sover igenom de flesta dagar. Men det är kanske en process det också? Har du varit deprimerad själv?
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Du är jättefin som bryr dig. Men du kan inte göra sjukdomen varken bättre eller sämre. Och ja, det tar lång tid och det kan mycket väl ta flera år, med perioder då det är bättre eller sämre. För en del personer är det ett livslångt lidande och för andra kan man ha en depressionsepisod och ingen mer. För en del kommer perioder av försämring då och då men inte så djupt som första gången. Det finns alla varianter.

Att du inte kan göra personen frisk betyder inte att du inte kan göra något för att minska lidandet. Det kan du. Du erbjuder personen vänskap, praktisk hjälp, olika saker. Du respekterar personens rätt att säga nej (det är också att göra något) och ger inte upp utan fortsätter försöka. Du kanske uttrycker att du tycker personen borde duscha, du kanske stöter på för att få med dig personen ut på en promenad. Ringer, visar omtanke.

Så det finns bra saker som du kan göra och som du säkert redan gör. Sen kan du hålla lite koll, så att personen får sjukvård, slår larm om h*n inte tar sin medicin, där det är riktigt dåligt kanske du har lite extra bevakning eller följer med personen till psykakuten.

Förhoppningsvis har din kompis fått behandling som med tiden ska hjälpa så h*n kommer upp ur det svarta hålet.

Tack:)

Jag vet att han snart ska prova en annan medicin och jag hoppas att den ger bättre effekt än de tidigare han provat.

Jag får kanske acceptera att jag inte kan göra så mycket mer än bara försöka finnas till hands =(
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Men hjälper man inte varandra, det betyder ju inte att man måste bli den andras assistent.

När jag är och hälsar på mina kompisar och jag vet att vederbörande är inne i en depressiv fas och inte orkar med sitt vardagsliv så brukar jag diska och fixa maten samma gör dom för mig när de hälsar på och vet att jag ligger efter. Det betyder ju inte att jag alltid städar och fixar åt dem.

Min kompis mamma fixar matlådor till henne emellanåt när hon är i en dålig period, de ger någon veckas respit för matlagning.

Att hjälpa till ibland är inte samma sak som att vara där varje morgon och se till att den andra tar sig ur sängen, duschar, äter, klär sig osv.

Det finns ju ett mellanting mellan att inte göra något och att göra allt. Om inte min omvärld supportade mig emellanåt så skulle jag gått under för länge sedan.

Om nu den andra hade haft cancer istället så hade ju ens omvärld hjälpt till. Om det nu visar sig att det är en långvarig depression och vederbörande ständigt behöver hjälp i flera år, då får man kanske lösa det på ett annat sätt. Man kan få socialtstöd från socialtjänsten för att få städat, få mat, få diskat etc, precis som vid andra sjukdomstillstånd.

Ja, lite så tänker jag, att om man ändå är och hälsar på så kanske man kan hjälpa till lite. Varenda dag kan jag ju inte vara där såklart..

Jag får försöka finnas till hands och hoppas att det snart vänder för honom så att det i alla fall går i rätt riktning.
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Tack:)

Jag vet att han snart ska prova en annan medicin och jag hoppas att den ger bättre effekt än de tidigare han provat.

Jag får kanske acceptera att jag inte kan göra så mycket mer än bara försöka finnas till hands =(

Att veta att någon finns där fören när man behöver det är guld, förringa inte det!
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

1378745_10152002441506983_1443357448_n.jpg


En ganska klockren bild tycker jag, som är deprimerad emellanåt och ofta. Kan inte medicinera för det hjälper mig inte (borderline) och terapin har hjälpt mig men ibland blir jag själv maktlös trots allt och tappar bort verktygen (nyligen avslutat terapi så måste öva på att använda verktygen).
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Tack:)

Jag vet att han snart ska prova en annan medicin och jag hoppas att den ger bättre effekt än de tidigare han provat.

Jag får kanske acceptera att jag inte kan göra så mycket mer än bara försöka finnas till hands =(

Det är inte ovanligt att man måste byta preparat ett par gånger innan man hittar det som hjälper. Hjälp personen att hålla ut genom det.
Du gör MYCKET genom att finnas till hands och bry dig om personen och inte tröttna fast personen inte orkar vara tacksam eller ge tillbaka. I den svarta sörja som depressionen lägger över livet betyder det otroligt mycket att någon orkar stå kvar och dela det svarta, och tycker att man fortfarande är värd något.
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Ja, jag skulle väl kunna göra det mesta, om det skulle få honom att må bättre.

Har du varit deprimerad själv?

Har du svårt att se depression som en sjukdom, eftersom du tänker dig att du ska göra honom bättre? Så tänker man väl vanligtvis inte när någon är sjuk annars?

Jag har haft väldigt mycket depressionssjuka personer i min omedelbara närhet, både yrkesmässigt och privat.
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Har du svårt att se depression som en sjukdom, eftersom du tänker dig att du ska göra honom bättre? Så tänker man väl vanligtvis inte när någon är sjuk annars?

Jag har haft väldigt mycket depressionssjuka personer i min omedelbara närhet, både yrkesmässigt och privat.

Nej, det har jag inte. Hade han brutit benet så hade jag försökt finnas till lika mycket för det, där hade det också vart ett läge där han inte kunnat ta hand om sig själv. Är det något fel på att försöka finnas till för de man har i sin närhet?
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Det är en process, medicinerar han och får terapi i någon form?

Han medicinerar vid behov, de medicinerna som han provat ta varje dag har inte fungerat utan fått han att må mycket värre.

Han har gått på KBT men det har inte heller hjälpt utan också fått han att må mycket sämre.

Han ska till en annan person snart som förhoppningsvis kan hjälpa till med annan terapi och medicin.
 
Sv: Deprimerad kompis - hur agerar man?

Har du svårt att se depression som en sjukdom, eftersom du tänker dig att du ska göra honom bättre? Så tänker man väl vanligtvis inte när någon är sjuk annars?

Jag har haft väldigt mycket depressionssjuka personer i min omedelbara närhet, både yrkesmässigt och privat.

Högst underligt svar må jag påstå! Jag har bekanta vars barn drabbades av leukemi av allvarlig sort och jäklar vad jag legat i för att muntra upp ungen vilket även fått positiv respons från läkarna som menat på att glädje ger lite extra kämparanda liksom hoppfullhet och positiv förväntan. Hur brukar du själv göra med de du känner som är sjuka? Låta de vara?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
271
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 012
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 410
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 399
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp