Denna ras "kan inte hoppa"

S

__Stilett__

Denna ras \"kan inte hoppa\"

:confused: :confused: jo, så står det på dom flesta sidor om frieserhästarna. jag förstår att dom har en lite annan resning på ngt sätt och det kanske påverkar en del, men finns det ngn som sett eller tränar eller tävlar själv denna ras? vilken nivå?

Re: Denna ras \"kan inte hoppa\"

jag har iof sig en freiserkorsning men hon studsar lätt över 90 cm med ryttare och 110 i trav på löshoppning. Men vi tävlar inte ännu då hon inte är så jättemusklad och välriden...så hoppa det kan dom. Jag fgunderar på att starta Ld/Lc till våren..

Äsch, hur många gånger har man inte hört att islandhästar inte kan hoppa? Alla raser KAN hoppa, dock lämpar sig t ex varken frieserhästar eller islandshästar sig för GP. Men de KAN hoppa.

ja, det sägs ju att tom en ko kan hoppa 120...

det ger mig lite hopp att hästen kanske kan lära sig skutta 80-90 :D

Kossor är rent suveräna på att hoppa!
Såg våran ena hoppa från stillastående över ett rejält staket, visserligen var det för att hon blev lite skrämd, men ändå, hm, blev impad! :idea:
Funderade nästan (i en dum stund) på att rida en en kviga och testa att hoppa.

sadelläget på kvigan lär inte vara det bästa, du får nog ha både brösta och svansrem! Undrar vilken teknik den har, kort hals och lååång rygg, den skjuter dig nog ur sadeln skall du se, ta säkerhetsbälte också!
:rofl:

din häst kan säkerligen lära sig att hoppa högre ändå! var envis bara och ta tränare till hjälp!

njae...nu tar vi det lugnt här. 90 cm och då är jag modig!

jo, kossor kan hoppa. men de är inte lämpliga å "rida in". de har inte nog starka ryggar för det, därför ska man ta en stut/tjur istället..
jag påbörjade inridning på en tjut :) gick faktiskt bra, men sen skulle han till slakt.. :cry:

jo, kossor kan hoppa. men de är inte lämpliga å "rida in". de har inte nog starka ryggar för det, därför ska man ta en stut/tjur istället..
jag påbörjade inridning på en tjut :) gick faktiskt bra, men sen skulle han till slakt.. :cry:
Ok, tack för tipset, tja, jag har ju "fått" en kalv som är min nu, en tjurkalv, kanske skulle kastrera honom då :angel:
Synd att den gick till slakt den du hade börjat rida in! du har inga bilder? hade varit klu att se!

(oj vad jag har sladdat ifrån Stillets ämne, ursäkta :o )

njae. vi ahr ju inte riktigt sladdat ur ämnet, iom. att det handlar om att hoppa. och kan man lära en tjur/ko att hoppa, så kan allt hästar göra det också.
alla hästar KAN ju hoppa, det är bara å öva på ett sätt så hästen förstår vad man vill ha ut av den, och gör det på ett sätt så den tycker det är kul..
Jag lärde en 20 årig travare hoppa i somras (min sköthäst). han har aldrig någonsin hoppat med ryttare innan, å jag har försökt en gång för 3 år sen, men då bara klev han ner hindret och gick över.
nu la jag bara bommar på marken med travavstånd emellan, å såg till så han kunde mäta avståndet ordentligt (ledde honom), sen satte jag upp å gjorde samma sak. sen hoppa jag av å höjde ena bommen liiite liite, å travade över, sen satte jag upp å gjorde samma sak.
gick jätte bra å han tyckte det var jätte kul!!!
Så, de som säger att man inte kan lära en gammal hund å sitta, den ljuger :) jag har tom. fått bort hans stora vattenrädsla. :) är å badar mycket med han nu, å han går mer än gärna ut så långt så han måste simma :)

har tyvärr inga bilder.. det var sommarn innan vårt hus brann ner jag gjorde detta, och när huset brann ner så försvann ju även korten.. tyvärr..

Jo, det är en smart idé å kastrera honom, annars så blir de lätt bängliga och.. ja, JAG skulle inte vilja ha en stor tjur hängandes på axlarna för att han är kåt :o

Hej!

Har själv en precis fyllda 4-årig frieser. Det bästa han vet är att få hoppa. Jag löshoppar honom ensam(utan medhjälpare). Kan sätta upp ett hinder på ridbanan utan infångare mm och han laddar själv på hindret... :rofl:

Jag och en vän gjorde en variant på löshoppning med våra pållar för ett tag sedan. Vi satt upp hinder hela vägen i ett ridhus från mitten på ena långsidan till mitten av andra långsidan. Vi varierade höjd och hindertyper och lät hästarna hoppa helt själva.

När min häst hade hoppat några småsprång bjöd han på en grind på cirka 1.10 och den hoppade han med lätthet.

Lika så när vi släpper dem i en hage som har terränghinder, då hoppar han gärna dem frivilligt. I hans sommarhage har han några diken med vatten i(naturliga vattenhinder), de är också roliga.

Sin storlek till trots är ju frieserhästarna väldigt smidiga i kroppen, starka och har mycket vackra luftiga gångarter.

Så visst kan du hoppa din frieser. ;)

Mvh Ulrika

I senaste numret av Allers var det en artikel om två tjejer som red på sina kor Luva och Tuva

Jag har själv en frieser på 3 år har precis fått hem henne från inridning så jag har inte löshoppat med henne...men alla hästar kan hoppa mer eller mindre visserligen är de lite tyngre men det är klart att de kan hoppa!

Alla hästar kan givetvis hoppa sedan skiljer det sig mycket i teknik och hopphuvud bland raserna.

mitt fullblod älskar att hoppa men hon har en urusel teknik och är inte ett dugg rädd om sig. Hon skulle säkerligen genom bara sin vilja att hoppa kunna hoppa en bana på 1.30 att hon sedan skulle riva varje hinder är en helt annans sak :crazy:

ja men 130 är självmord ;)
jag är glad om hästen kan ta 90 banor.

på den hästen är det definitivt självmord :crazy:

Håller med om att alla raser kan faktiskt hoppa det handlar mycke om vilja fårn hästens sida också =) dom flesta hästar jag har ridit å det är del olika raser har alltid tyckt att det är helskoj att antingen skutta lite stockar i naturen eller nån lite bana på sådär 80-90... tror att det faktiskt kan vara bra för ala hästar att få hoppa nån gång ibland, men man får ju alltid VETA var gränser för hästen går så den inte sutar tycka att det är kul ju :rofl:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 806
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar