Denna ras "kan inte hoppa"

Re: Denna ras \"kan inte hoppa\"

Ja, "en GRIS kan hoppa en meter från STILLASTÅENDE" som min tränare när jag red ponny gastade när jag gnydde något om att det var omöjligt att skritthoppa en meter... :D

Försöker ha det i minnet idag när jag gnyr över höjden på stor häst. ;)

FÖrresten jag läste i en tidning att rekordet för en kanin i höjdhopp är 99,9 cm :D

Och tänk på den hästen som vann Wc den slog ju alla tekniknissr med ren vilja...

en kanin jag hade hoppade 2 meter, från stillastående. så en häst kan hoppa, det är ju bara att viljan ska finnas.

då var det nog inte kor, utan kvigor (kor som inte fått nån kalv), för en kos rygg klarar inte av tyngden av en ryttare på ryggen. ryggen blir väldigt sliten av att bära på juvret, och orkar därför inte med en ryttare.
så, det var nog en kviga.

Men det är klar, alla hästar _KAN_ hoppa men mer lr mindre bra, med bra teknik eller inte bra teknik.

Kan min klumpiga kallblodstravare hoppa banor på 120 och en kraftig ardennerkorsning hoppa 150 hinder så borde din ädla frieser kunna hoppa banor på 90 cm lätt! :) så länge viljan finns förstås.

Sv: Denna ras \"kan inte hoppa\"

Min nordsvensk/svensk varmblodig travare/haflinger - korsning hoppade som 1åring 140 så....
(hon rymde den rackaren)

Sv: Denna ras \"kan inte hoppa\"

Jag har ridit Kreles i 4 år nu, och hoppat har i stort sett aldrig gjort. Det beror mest på att det inte finns något att hoppa över i skogen, och jag kan itne bygga heller eftersom andra också vill kunna ta sig fram på stigarna, och att vi inte haft någon ridbana förren i sommras.
Förra helgen skuttade vi över ett träd i skogen, ca 15 cm i trav. Blev så inspirerad att vi dagen efter försökte på ridbanan, först i trav, då sprang han igenom hindren.... Vågade inte lägga upp högre än 40 cm och bara en bom. Provade sen i galopp, han hoppade över bommen som låg på marken, och sen även när den höjdes till 20 cm. Sen tyckte jag det räckte då han varit jätteduktig som galopperat över huvud taget.
Han löshoppades rätt mycket när han var yngre och gick tillsammans med en lika gammal (?) halvblodvalack. Vet inte hur högt de hoppade då.
Sist vi löshoppade honom var i november förra året, då hoppade han ca 70 cm.

Sv: Denna ras "kan inte hoppa"

Den tyska stamboken för Frieser, FPZV kräver godtjänt prov på terränghoppning. Det ingår i deras omfattande bruksprov för hingstar.

Den svenska föreningen Frieserhästsällskapet kommer att använda sig av samma regler.

Art

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 806
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar