Den ultimata travarexteriören...

Sv: Den ultimata travarexteriören...

Tja, han rör sej ok med luftig trav och galopp. Kan nog bli en ok ridhäst för mina ambitioner. Men han är bara bebusen än, så vi får ju se. (han blev mest kvar för att han rörde sej så pangbra som nyfödd - sedan har han haft ett halvår som han sett förskräcklig ut och nu senaste halvåret har han mest sett ut som en travhäst tycker jag ;) :D )

Djurjouren skrev:
Den har bra bakdel, det som är "dåligt" är den långa ryggen vilket gör att det är lätt att köra sönder den, behövs så otroligt mkt träning för att hålla ihop en sån.
Dåliga bogar, brukar ge heta hästar.
Klokt huvud..
Varifrån börjar du då mäta ryggen, mitt i manken eller efter manken??
Problemet med långa ryggar att det tar längre tid för hästen att "växa i den" och att kunna hålla ihop travet. Har aldrig hört talas om att man kör sönder den för att ryggen är lång..:confused:
På vilket vis är bogarna dåliga då?? Och varför skulle bogarna göra hästen het???:confused:
Djurjouren skrev:
Enligt mitt egna sätt att se, oftast inte enligt regelboken.
Nyfiken på allas synsätt...:p

Försöker igen...fast med min andra häst, ett kallblod

juvelen.jpg

Han är inte mager det är ljuset och pälsen som gör det. (2003)

juvelen2.jpg

(2004) Har ingen färskare uppställningsbild.

L.Ö Har tittat på honom och tyckte att det var en mycket fin häst.
Långt och sluttande kors
Bra bogar, ej för sluttande
Bra Halsansättning
Bra manke (för att vara kallblod)
Långa kotor (för att vara kallblod) inte korta och stubbliknande. Något knipt under knät.
Bra haser.
Lite liten (148 cm hög), men ser större ut. 155 cm Lång.

Vad tycker ni då?

Senast ändrad:

Stor skritt med raka haser, förstärker den långa ryggens dåliga egenskaper.
Mkt träning som i timtals med skritt i tung vagn, men inte för tung....

Dåliga bogar som i stupande, dvs svårt att få gratis resning framtill, framtungt byggd kallas det nog. Samma linje på bogens stup som på frambenens kotben, brukar betyda att den inet kan ändras så mkt utan att riskera hållbarheten.

Mäter inte ryggen med linjal, ser den i helhet och harmoni med övriga kroppsdelar.Ryggen i kombination med bäckenet, med benets längd etc.

Häst med lång rygg behöver mkt rakriktande träning för om den bara är lite sned så blir utslaget stort vilket ger belastning på oftast ett framben och med det en himla massa förljder.

Stupande bogar gör att hästen har huvudet lägre av naturen, vilket gör att belastningen på frambenen ökar, den får ett icke så luftigt steg.
Dens balans blir sämre, den lutar framåt mer än andra och att luta framåt är att gå framåt, att stå stilla är jobbigt. Det innebär ett liv i jagande av balans=att vara het.

Sissan - både far (Qvadrigo) och mor (Trollfuxa heter hon) har ganska långa ryggar, så det var inte oväntat. Men jag upplever det som att min åring har både lång bog/manke samt ett långt kors (ena bilden från sidan ser det dock tvärtom ut på :eek: - vet ej riktigt varför) - så han "står över mycket mark". Kommer säkert bli en ganska långsträckt häst? Men huruvida ryggen verkligen är lång är svårt att veta förräns han är färdigväxt? Vissa perioder tycker jag han ser ut som en ubåt, andra perioder tänker jag att han har riktigt kort rygg ändå...

Han är väldigt musklad, föddes sån - så det verkar sitta i generna. Värsta broiler-låren sedan vecka 2 :love:
(mycket kramgo rumpa :smirk: )

Jo jag misstänkte nästan att det var Qvadrigo, de är rätt lika...;)
Men precis, han har både lång bog/manke och kors och det är just det som gör att ryggen nog inte är så lång(just nu). För dela du upp bog-rygg-kors så tror inte jag att ryggen överskrider 30% av längden(eller vad det nu är??) Så för tillfället så har du en långlinjerad häst och det är bra!!(för trav):banana:
Har du nån bild på Trollfuxa??

Jag har hört att om man delar upp hästen i tre delar (bakdel, rygg, framdel) så ska ryggen bestå av 30 % eller mindre. Att man vill ha så kort rygg som möjlig men mycket fram- och bakdel. Det blir då en långlinjerad häst med kort rygg. Framdelen mäter man från där manken slutar till bogspetsen.

Senast ändrad:

Beros ju på om det är ett sto eller en hingst.
En hingst ska med lätthet kunna slåss ståendes på en stark bakdel, alltså har han ett långt bäcken och kort bål.
ett sto ska föda föl och bära det, alltså bör hon ha ett kort bäcken för att underlätta framfödandet och en lång bål så att det finns gott om plats för fölet.
Så det är mao mer ok för ett sto att ha så lång rygg som hästen som diskuteras än det är för en hingst.

Det är bara vad jag har lärt mig angående den ultimata travaren. Kallblod som varmblod, sto som hingst.

juvelen skrev:
Det är bara vad jag har lärt mig angående den ultimata travaren. Kallblod som varmblod, sto som hingst.

Du har helt rätt när det gälller den "ultimata travhästen" :bow: ....sitter och tittar på en tecknad bild av den "perfekta" travhästen (enligt Sören Nordin). Ni som har tidningen "Hingst Info" kan se bilden i senaste numret. Tyvärr saknar jag skanner så jag kan inte få in bilden här.

OBS ! Idealhästen är en hållbar häst som kan starta och vinna många gånger, det finns tillräckligt med plats för att stona ska kunna bära föl och hingstarna lär kunna stå på bakbenen och slåss om de vill :angel:

Djurjouren skrev:
Beros ju på om det är ett sto eller en hingst.
En hingst ska med lätthet kunna slåss ståendes på en stark bakdel, alltså har han ett långt bäcken och kort bål.
ett sto ska föda föl och bära det, alltså bör hon ha ett kort bäcken för att underlätta framfödandet och en lång bål så att det finns gott om plats för fölet.
Så det är mao mer ok för ett sto att ha så lång rygg som hästen som diskuteras än det är för en hingst.

När man bedömer ridhästar/ponnyer vid utställningar gäller det där, men nu pratar vi väl om den ultimata travhästen :confused:

( ...även den ultimata travhästen har plats för att bära och föda föl så det är inga "vansinnesideal" man har (typ "Belgian Blueideal")

Har en bok av Sören Nordin (mitt liv i sulkyn) där han har en tecknad bild på en häst med olika vinklar, är det den du menar?
Jag scannar in den iaf.

hast.jpg

Här har jag försökt dela upp bilden på min häst.

linjer.jpg

Har en bok av Sören Nordin (mitt liv i sulkyn) där han har en tecknad bild på en häst med olika vinklar, är det den du menar?
Jag scannar in den iaf.

Om det är bilden på sid 223 är det inte samma, men jag har inte bläddrat igenom hela boken.

Skummade förresten igenom ett kapitel om "den obegåvade hästens huvud"....man ska passa sig för hästar vars öron "faller isär" och har den dessutom stor markerad underläpp är det bara att skippa köpet om man är spekulant ;) :D

Jag har en tvååring med långa öron som faller isär och underläppen är ganska stor.....hon är till salu....billigt :angel:

lsz skrev:
Du har helt rätt när det gälller den "ultimata travhästen" :bow: ....sitter och tittar på en tecknad bild av den "perfekta" travhästen (enligt Sören Nordin). Ni som har tidningen "Hingst Info" kan se bilden i senaste numret. Tyvärr saknar jag skanner så jag kan inte få in bilden här.

OBS ! Idealhästen är en hållbar häst som kan starta och vinna många gånger, det finns tillräckligt med plats för att stona ska kunna bära föl och hingstarna lär kunna stå på bakbenen och slåss om de vill :angel:

Jag har hela häftet där Sören går igenom hela den perfekta hästen, kroppsdel för kroppsdel! :) :bow:

Kan ju inte så mkt om kallblod, ser väldans tung ut men det kanske de ska vara?
Borde vara lättsåld som ridhäst, ser ut att kunna bära sig väl med gratis halskrök.
Jag gillar den, vet ej varför.
Det som stör mig mest på fotona är att den hästen ser ut att ha en himla massa problem? Extremt ihopdragen vänstersida, kan ge en massa olika typer av problem, tex hänger på högertöm, ont i höger fram, drar gissningsvis höger bak.stel nacke?
Bara gissningar, bekräfta gärna rätt eller fel, tycker att det är kul att öva.

Översta:
AAAAAAJ, ont i frambenen, främst kotorna. eller så har den inte ont längre men rejäla pålagringar.Har förmodligen haft rätt bra förutsättningar en gång i tiden.

Understa:medelmåttig häst vad gäller att springa fort men som förmodligen tåler i princip vad som helst vad gäller hård träning då hon har extermt god balans. Borde vara en klok och snäll häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
A
Avel Som ganska många vet (efter mitt tjabbel :angel: ) så har jag ett Acapulco Gold - Nepal - Furidant sto som fått föl e. Careful iår. Nu...
Svar
10
· Visningar
1 412
Senast: annalisa
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 790
Senast: Animor
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025