Den ultimata travarexteriören...

Sv: Den ultimata travarexteriören...

Det finns plats för stora lungor!

Du tittar fr manken till bröstbenet.

ghost skrev:
Jag tycker att hingstar som till exempel Deliberate Speed, Tap In och Spotlite Lobell :o har en halsansättning som jag inte önskar.

Halsansättning är inte det mest väsentliga, ännu ett exempel på avelshingst med dålig/lågt ansatt hals är Viking Kronos... Men det ser trevligare ut med bra halsansättning.

Jag tycker hon är jättefin, är hon möjligen efter Pine Chip?

Skulle man önska något är det en något mer liggande bog, och en högre manke och lite längre hals. Det två sista kommer nog när hon växt klart. Man kunde även önska ett något längre och mindre stupande kors. Svårt att säga säkert om benställningen, men av det man ser på kortet, en jättefin häst! :)

ghost skrev:
Och är det så att 85% av alla hingstarna är fransyska? I så fall borde det ju tyda på att fransyska hästar är bättre? :angel:

Det låter mycket med 85%, källa? En korrekt häst är alltid att föredra, men lite fransysk är absolut inget fel som gör att en häst "går bort".

Jag tycker det är viktigt med ett långt och sluttande kors. Platta kors gillar jag inte. Inte heller klart sabelbenta eller parallellförskjutna hästar.

Bra hovar är också viktigt. Krokiga haser är inget man önskar, men jag har sett tillräckligt många kanoner med lite krokiga haser för att inse att det inte kan vara avgörande... Små avvikelser från det som anses vara perfekt gör inte så mycket för mig.

I övrigt tycker jag det är viktigt att jag gillar uppsynen och helheten. Det som är avgörande sitter på insidan och går inte lätt att mäta. Genom att titta på utsidan kan man göra gissningar om hur insidan ser ut men inte veta säkert.

Och ingen mätkäpp i världen kan mäta löphuvudet...:)

Man kan mäta vinklar hit och dit,men det som verkligen räknas kan man inte hitta med någon mätkäpp;VAd som finns innanför pannbenet.

Lines skrev:
Man kan mäta vinklar hit och dit,men det som verkligen räknas kan man inte hitta med någon mätkäpp;VAd som finns innanför pannbenet.
Så himla sant som det är sagt/C med en hingstunge som har ett sjuj***la humör:devil:

lsz skrev:
Det jag skrev var att "man" (föreläsaren sa så på en clinic)
vill ha en lång häst (mätt från bog till rumpa),
men ryggen ska vara kort.

Vad man vill ha för typ av häst är ju så individuellt, men många vill ha långa kotor (kotben) för sviktens skull,
DET har jag hört med.... Långa kotor är att föredra.../C

Era åsikter om den här ettåringen då?:bump: /
2429226.jpg

Det första tränaren kommenterade var det positiva i dom raka hasorna å dom långa kotorna:s

ghost skrev:
Men jag är fullständigt manisk när det gäller halsen, gemensam nämnare för alla mina som inte kunnat trava är kort och i bland dåligt ansatt hals.

Jag har aldrig lagt någon större vikt vid det där med halsarna....just halsen har mest varit en utseendesak för mig (jag är förtjust i hästar med ganska kraftiga halsar, gärna välvda)

Nu sätter du igång funderingarna :D

En lång hals borde vara att föredra på ett målfotot :idea:
...men en lång och smal hals måste vara jobbigt för en häst med stort och tungt huvud (skallen blir tung när tröttheten tar vid) :crazy: .

En lång hals borde ur hälsosynpunkt vara bättre eftersom luften värms längre innan den kommer till lungorna.

Kollade på skoj två av mina egna hästar och bägge har något lågt ansatta halsar men de använder halsarna på två helt skilda sätt.....den ena blir lång och låg som en tax och den andra bär halsen för högt för min smak...jag pratar nu om deras normala tillstånd och man ser även ett tydligt mönster i hur deras släktingar bär sin hals.(menar då att det inte har med själva träningen, skador mm att göra)

Får nog fundera vidare på halsar tror jag.....nytt område att utforska :D

Ja hade en Super Arnie med ett överbett,det måste vara det optimala. Tänk vad bra vid målfoto :rofl: .
(Nu var han så bra att han aldrig vann ett lopp med mindre än två längder)

Någon mer som var på Elitauktionen igår ????

En i mitt tycke helt vanlig häst (jättefin naturligtvis, men inget "extra" jämfört med många andra där)
ropades in för 1.130.000:- :eek: helt sanslöst för en häst som nyss fyllt 1 år !!!!

Jo, självklart är hästens inställning också viktigt, men nu pratar vi ju om den ultimata travarexteriören, inte det ultimata travarhumöret...:smirk:

Kan bara upplysa att åringen jag har bild på här har ett sjuhelvetes humör:devil: (på ett travarpositivt vis:D ), så vad gäller det har hon sitt på det torra.

Jenny

Åh så svårt att beskriva...:crazy: Hon är laddad och "med" utan att vara stressig. Hon är ranghög och "bitchig" (typ "ingen-jävel-ska-komma-och-försöka-sätta-sig-på-mig") utan att vara elak eller okontrollerbar, men det är ingen häst jag skulle vända ryggen åt, lite hingsthumör liksom. Hon är trygg i sig själv och har inga problem med nya miljöer. Hon jobbar gärna och är väl i förhållande till sin ålder bra. Hon har pga sin ålder inte gjort så många snabbjobb, så det ska bli kul att följa henne framöver.

Jag har inte kört henne, men det har Cattis gjort och hon hävdar att det är som att sitta bakom Scarlet Knight (hon om någon borde ju veta... :D) , och det är ju inte direkt dåligt omdöme...:bow:

Hennes halvsyster, Fia Fiktiv (samma mor och samma temperament, startar på Solvalla idag. Hon har gått rätt bra i förhållande till de skadeproblem hon haft (som fö inte berodde på exteriören utan på en omkullfallning i hagen)

Jenny

vad tycker ni om exteriören på Max Flukt? ser ut som en ganska alldaglig brun pålle,tycker jag och ändå så har den sån oerhörd speed,styrka och uthållighet! en naturtravare? M

Jamtland skrev:
men det är ingen häst jag skulle vända ryggen åt
De som är lömska brukar vara fega. Hoppas hon inte är det, för de brukar inte vara ärliga i löp. Fia Fiktiv visade inte direkt någon skalle idag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
A
Avel Som ganska många vet (efter mitt tjabbel :angel: ) så har jag ett Acapulco Gold - Nepal - Furidant sto som fått föl e. Careful iår. Nu...
Svar
10
· Visningar
1 412
Senast: annalisa
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 790
Senast: Animor
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12