Den ultimata travarexteriören...

Sv: Den ultimata travarexteriören...

Läs mer om huvudets utseende i Linda Tellington Jones böcker, hon är helt otroligt riktig i sina alyser.//Linda som oxå undviker hängande underläpp och utstående öron......

ghost skrev:
Men jag är fullständigt manisk när det gäller halsen, gemensam nämnare för alla mina som inte kunnat trava är kort och i bland dåligt ansatt hals.

:idea: Nu har jag äntligen hittat det jag letat efter när det gäller halsar....i Rondens Vinternummer 2001 lägger Sören Nordin pussel med Scarlet Knight och där beskriver han bla halsen:

Han skriver:
Det är värdefullt med en kort hals- den är kort och bra på Scarlet Knight- att inte belastningen blir för stor för att hålla den i rätt läge. Det gör sitt till om hästarna har en kort andningsväg. Tänk på en giraff som skall dra luften flera meter genom sin långa hals.... det måste vara en enorm nackdel. Helt klart är det så att de bästa hästarna ofta är lite korthalsade.

Min egen teori om att det kan vara bra om luften värms upp innan den kommer till lungorna var alltså fel tänkt ...bättre att få ner syre snabbt som tusan :o :D

.....utstående slappa öron är en sak, men långa spänstiga öron lär vara bra på ston enligt många "vise män";) ...sedan har vi det där med två virvlar i pannan...lodrätt är inte bra, men vågrätt är helt ok :D ...eller var det tvärtom ??? :crazy:

lsz skrev:
.....utstående slappa öron är en sak, men långa spänstiga öron lär vara bra på ston enligt många "vise män";) ...sedan har vi det där med två virvlar i pannan...lodrätt är inte bra, men vågrätt är helt ok :D ...eller var det tvärtom ??? :crazy:

Glöm inte "Penningsskålarna" ovanför ögonen:D

Här kommer en till!

Får se vad ni säger först, sen tar jag fram protkollet från unghästs utställningen:smirk:
2695963.jpg

jari skrev:
Glöm inte "Penningsskålarna" ovanför ögonen:D

Den här grabbens huvud gillades av många "experter"på Kriterieauktionen 2002....och jag kan intyga att han springer mer med skalle än kropp....ser du några penningskålar här ? :D

Åkerö som föl/unghäst
kerhuvud2.jpg

Japp det ska ett bra sto ha. Hon ska oxå ha häck som en skurkärring, gå som om hon har skitit på sig och så var det nått mer som jag glömt :D
Kommer ihåg Nealy Lobell som såg ut just så :love: ... Och som oxå hade en 4 meter lång hals med huggtänder längts fram och 45 meter långa bakben med en extrem träffsäkerhet :crazy: :love:

Va kul, nu får man göra bort sig med facit:bump:
Kan jag få börja med att fråga om hur gammal den är på bilden och när den visades (och för vem)??
Tyvärr så är det jättesvårt att beskriva hästen från den här bilden då hästen står med samtliga ben för långt bak, bilden inte alls tagen i nån rätt vinkel tror jag och dessutom från mansidan..:p Men here we go!!
God rastyp,
Rastypiskt huvud
Väl ansatt välvd hals,
Omarkerad kort manke
Kort välliggande bog(syns dock jättedåligt så chansar):cool:
Ngt lång rygg (alternativt omusklad- skulle vilja ta på..)
Välformat sluttande kors
Välbenad från sidan...snett bakifrån...:cool:

Sisådär, då kommer man snart att få veta hur mycket man inte ser då....:D

Klok genomärlig häst som går genom eld och vatten för sin människa.
Jäkligt bra byggd men antagligen lite flegmatisk till sin läggning så det är troigtvis svårt att få honom motiverad att använda sin kropp till 100 %.
Men det är en svår bild för han står så dumt.

Dom flesta tycker att han är ett "lätt" kallblod.

Han har problem som vi arbetar med (massage, dressyrarbete, klättring m.m)

Han är spänd i hela högersidan. Sitter fast i Höger töm, belastar höger bak lite mindre än vänster bak. ( Han är kollad av vet, equiterapeut(stavning?). Vill gärna gå med huvudet lite åt vänster när han springer. Han är otrolig stark i munnen (är kollad i munnen otaliga gånger)

juvelen2.jpg

Han kollades en gång av equit. dagen efter ett lopp och h*n tyckte att den var en av dom frächaste travarna som h*n har träffat, kul!:)
Hade inga problem enligt h*n.

Den första bilden är tre år gammal och jag hade ny fått honom, den andra så har jag haft honom i ett år.

Ska fixa en färskare bild.

Lite OT - Han köptes faktist som ridhäst/sällskapshäst
dressyr12.jpg

Synd bara att han inte tycker ridning är speciellt roligt (utom full rulle), roligare att springa fort framför vagn

Ah, tack för responsen!!!
Jag förstår att du köpte honom som ridhäst, han är en riktig läckerbit vad gäller ridhästegenskaper :love: :love:
Tung eller lätt, jag kan inget om nordissar, vi har inga här nere liksom :-). Han är alltså ett lätt kallblod, kul att lära sig lite.

Du skriver att han är spänd i höägersidan?
Det beror på att han drar ihop vänstersidan, om du fokuserar på att att länga den så lossar vänstersidan gratis.

Vi försöker. Det är bara det att när han blir less så går han bara. När han själv vill så är han kanon fin. Han kan bli less efter 5 min och ibland (väldigt sällan) så går det att rida ett helt pass.

Han tömkörs också, jag tycker att man kommer åt honom bättre då. Han tycker väl att det är mindre tråkigt :)

Med bilderna jag skrev ovan inlägg så menade jag dom tidigare i tråden.

Vore kul att höra vad du tycker om varmblodet som jag tidigare la ut bilder på. Hon har också en del problem som vi börjat reda ut. (förhoppningsvis)

Senast ändrad:

Djurjouren skrev:
Jag förstår att du köpte honom som ridhäst, han är en riktig läckerbit vad gäller ridhästegenskaper :love: :love:
.

Instämmer....läckerbit var ordet :love: ...vill minnas att vi grattat Juvelen för prestationerna på travbanan också.....bra "ridhästköp" :idea:

Sissan skrev:
Va kul, nu får man göra bort sig med facit:bump:
Kan jag få börja med att fråga om hur gammal den är på bilden och när den visades (och för vem)??
Tyvärr så är det jättesvårt att beskriva hästen från den här bilden då hästen står med samtliga ben för långt bak, bilden inte alls tagen i nån rätt vinkel tror jag och dessutom från mansidan..:p Men here we go!!
God rastyp,
Rastypiskt huvud
Väl ansatt välvd hals,
Omarkerad kort manke
Kort välliggande bog(syns dock jättedåligt så chansar):cool:
Ngt lång rygg (alternativt omusklad- skulle vilja ta på..)
Välformat sluttande kors
Välbenad från sidan...snett bakifrån...:cool:

Sisådär, då kommer man snart att få veta hur mycket man inte ser då....:D

Har inte protokollet framför mig.

Men du träffade bra!!

Bara att det ska stå : Mycket Bra på en del punkter bla Rastyp

Tror det att du tycker ryggen är lång har med vnkeln att göra!+ lite dåligt musklad..

Hon vart Bedömd som klass 1 sto och blev även "Best in Show" (LÖ var domare)

På bilden är hon ca 6 år... alltså 4 år efter bedömningen

Djurjouren skrev:
Klok genomärlig häst som går genom eld och vatten för sin människa.
Jäkligt bra byggd men antagligen lite flegmatisk till sin läggning så det är troigtvis svårt att få honom motiverad att använda sin kropp till 100 %.
Men det är en svår bild för han står så dumt.

Han är en hon:p

Och går gärna genom eld o vatten...:bow:

Och inte det minsta flegmatisk (Troll Jahn som Morfar)

Japp!
det går åtminstone att "trava" (:angel: ) mynt på "ögonen"

jari skrev:
Hon vart Bedömd som klass 1 sto och blev även "Best in Show" (LÖ var domare)
Eftersom hon blev "Best in show" som tvååring så rörde hon sig ju riktigt bra med alltså, så då undrar jag hur hon gått som travhäst om hon nu ens är tränad för det?? Skulle vara kul att veta hur "Best in show" hästarna blir som travare...:)
Satt och velade mellan mkt god och god på rastyp men var inte säker på könet och hade det varit en hingst så hade inte mkt god varit riktigt rätt...:D

Tanke till ghost teori om att dåligt ansatta korta halsar travar illa.
Är den naturligt kort av naturen så blir det inget dåligt trav men är den kort så som tex Jämtlands ponnytravare så blir det dålig trav, då är den kort pga spänningar och spänningar är aldrig bra för traven ju...

Djurjouren skrev:
Översta:
AAAAAAJ, ont i frambenen, främst kotorna. eller så har den inte ont längre men rejäla pålagringar.Har förmodligen haft rätt bra förutsättningar en gång i tiden.

Understa:medelmåttig häst vad gäller att springa fort men som förmodligen tåler i princip vad som helst vad gäller hård träning då hon har extermt god balans. Borde vara en klok och snäll häst.

Intressant! Vad är det som gör att du ser detta? *intresserad*
Den övre hästen har haft problem med kotorna fram men är behandlad och friskförklarad. Han är röntgad och man har inte hittat några pålagringar. Kollas regelbundet upp av ET som har hjälpt till mycket med rehebiliteringenav honom med bl.a. laser. Han känns just nu mycket fin i träning och fräschare än på länge.

Den undre hästen är nyinköpt och har bara tagits lugnt än så länge. Han verkar vara en klok och trevlig häst som även kan trava.
Stor häst ca 160 cm med stooort steg, har aldrig suttit bakom något liknande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
A
Avel Som ganska många vet (efter mitt tjabbel :angel: ) så har jag ett Acapulco Gold - Nepal - Furidant sto som fått föl e. Careful iår. Nu...
Svar
10
· Visningar
1 412
Senast: annalisa
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 790
Senast: Animor
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA