Den tyska två års körungen!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

Är det någon i vårt avlånga land, som har erfarenhet utav det tyska bruksprovsystemet.?
Det gäller hannoveranare.
Det börjar med 2 års körung, för att bli godkänd för att kunna gå vidare till 70 dagars testet.
Någon som har koll på vad det kostar? Är rent nyfiken.....:angel:

Sv: Den tyska två års körungen!

Jag vet lite om proven! Ordningen är den samma för alla förbund, på hösten som 2,5 år måste hingsten bli gekört, den bedöms exteriört, gångarter o löshoppning blir den gekört får den användas i avel. Sen måste den gå, Alt 1, 30 dagarsprov + kvalad till Bundeschampionatet el, Alt 2, om den inte klarar kval till Bch eller inte visas måste den även gå 70 dagars. Alt 3, direkt in i 70 dagars sen klar. Vet att 70 dagars kostar 3000 EUR.

Har du någon av Eylers "Ausgewählte Hengste"-böcker? Jag vet att det i flera av dem har stått hela proceduren för att få hingst godkänd i Tyskland.

De behöver inte gå via hauptkörung, alltså den som är när de är 2,5. De kan även börja med HLP och sen visas på någon nachkörung eller hengstannerkennung där prestationshingstar visas osv. Viktigast är att allt genomförs, inte i vilken ordning.

Kostnader däremot vet jag inte riktigt, det ska dock inte vara så dyrt jämfört med vad vårt svenska kostar.

Korrigerar mig själv. De behöver inte alls börja med HLP men kan göra det.

Missar man av någon anledning hauptkörungen i oktober kan man visa på nachkörung i december eller maj. Sen går de HLP som vanligt.

Har de däremot gått HLP visas de på annerkennung.

Kolla på hannoveraner.com och hengste - körung och andere körtermine!

Jag kan lämna min hingst, som 3,5 åring till Celle där han kan genomföra ett 70 dagars bruksprov.
Han måste vara ordentligt inriden samt löshoppad.
Kostnaden idag är 2400 euro, och i den summan ligger även anmälnings avgiften.
:angel:
Mycket trevliga människor gav mig den informationen på Celle.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 085
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 662
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka