Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden
Och jag upprepar: det är antagligen schwungtraven, fast med väldigt stor steglängd, som man vill ha på islandshästtävlingarna.
Red ingen islänning igår eftersom jag inte hann med så många hästar pga julfirande hos goda vänner, och tog de hästar som fått vila dagen innan.
Fick ett trevligt pass i trav på korsningen - vågar inte rida i galopp på en oskodd unghäst som nätt och jämt förstått att man kan galoppera på kommando och då går det ganska fort, i det väglag som råder just nu. Inga problem att springa, men det ska inte gå för kvickt undan.
Lester börjar bli stark bak och får jobba en hel del med tramp för att på sikt förbättra galoppen till ökad bärighet i lägre tempo, och som förberedelse för bytena.
Lukas var fantastisk.
Har jobbat en del med tramp och korta piaffsektioner nu, noga med att ha med ryggen förstås, och det märks på bytena. Nu har han inte slängt ner något diagonalt benpar i byte på flera dagar.
Dessutom har jag kommit åt traven bättre. Han börjar nu få en trav där han liksom travar ett steg i taget med god kraft och bjudning. Inte passage, där det är mycket längre stunds vila i varje steg, men nu är det heller inte passage som jag vill ha, utan en högkvalitativ arbetstrav med höga benlyft fram. Och det fick jag. Dessutom bjöd han på längningar som jag inte sett skymten av förut. Visst kom han på att han är travare, men jag lyckades få med bakdelen rätt bra, så det är inte så långt bort från "riktig" ökad trav nu.
Ber om ursäkt för mitt entusiastiska trådkap men Lukas gick så trevligt igår så vi är på väg att hitta något bra.
Eftersom han ska tävla western nästa år också, är det styrka, styrka och styrka som krävs. Men jag har ju också tänkt göra honom till dressyrhäst för åtminstone MSV på lite sikt, så jag kan inte hoppa över längningarna heller. Dessutom vill jag ha en steglös reglering av steglängden på honom i alla gångarter och så vill det till att man passar på när hästen bjuder på det.
Faktiskt inte så stor skillnad mot vad jag vill ha på islänningarna: ordentlig bärighet och steglös variation av steglängden och få upp frambensaktiviteten med så höga knälyft de klarar att prestera.
skillnaden är att Lukas, efter sin mycket korta travkarriär som tog slut när han var fyra år, nu har varit ridhäst i tre och ett halvt år så jag har hunnit träna honom en del.
Nu bär det av till jobbet. Måttligt kul väglag att åka men det är bara att ta ett djupt andetag. Har jour i stan 3½ mil hemifrån.