Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

God jul önskar jag och Laukur! :)

424781_4145867011947_2025906716_n.jpg

Idag blir det massa mys med familjen, första julen som mamma så det är lite mer speciellt i år :)

Hästarna ska få massa extra gott i krubban ikväll! Det gillar dom :)

Knapplån!

Idag var det julritt på morgonen, hade sett fram emot en mystur och sjunga i gårdarna, men det tyckte inte pålle!!
Han har blivit sjukt svår att hålla lugn ute!! Såå taggad och riktigt trippar fram, kändes mest som man satt och höll tillbaka :( Sen ska han bara tävla och köra race med dom andra om man går i stor grupp! Vi delade på oss och sen va han en annan häst ;)
Måste jobba massor med detta, för den här turen blev allt annat än mysig ;) Men det är tur han är söt :D

Och jag upprepar: det är antagligen schwungtraven, fast med väldigt stor steglängd, som man vill ha på islandshästtävlingarna.

Red ingen islänning igår eftersom jag inte hann med så många hästar pga julfirande hos goda vänner, och tog de hästar som fått vila dagen innan.
Fick ett trevligt pass i trav på korsningen - vågar inte rida i galopp på en oskodd unghäst som nätt och jämt förstått att man kan galoppera på kommando och då går det ganska fort, i det väglag som råder just nu. Inga problem att springa, men det ska inte gå för kvickt undan.

Lester börjar bli stark bak och får jobba en hel del med tramp för att på sikt förbättra galoppen till ökad bärighet i lägre tempo, och som förberedelse för bytena.

Lukas var fantastisk.
Har jobbat en del med tramp och korta piaffsektioner nu, noga med att ha med ryggen förstås, och det märks på bytena. Nu har han inte slängt ner något diagonalt benpar i byte på flera dagar.
Dessutom har jag kommit åt traven bättre. Han börjar nu få en trav där han liksom travar ett steg i taget med god kraft och bjudning. Inte passage, där det är mycket längre stunds vila i varje steg, men nu är det heller inte passage som jag vill ha, utan en högkvalitativ arbetstrav med höga benlyft fram. Och det fick jag. Dessutom bjöd han på längningar som jag inte sett skymten av förut. Visst kom han på att han är travare, men jag lyckades få med bakdelen rätt bra, så det är inte så långt bort från "riktig" ökad trav nu.

Ber om ursäkt för mitt entusiastiska trådkap men Lukas gick så trevligt igår så vi är på väg att hitta något bra.

Eftersom han ska tävla western nästa år också, är det styrka, styrka och styrka som krävs. Men jag har ju också tänkt göra honom till dressyrhäst för åtminstone MSV på lite sikt, så jag kan inte hoppa över längningarna heller. Dessutom vill jag ha en steglös reglering av steglängden på honom i alla gångarter och så vill det till att man passar på när hästen bjuder på det.

Faktiskt inte så stor skillnad mot vad jag vill ha på islänningarna: ordentlig bärighet och steglös variation av steglängden och få upp frambensaktiviteten med så höga knälyft de klarar att prestera.:D
skillnaden är att Lukas, efter sin mycket korta travkarriär som tog slut när han var fyra år, nu har varit ridhäst i tre och ett halvt år så jag har hunnit träna honom en del.

Nu bär det av till jobbet. Måttligt kul väglag att åka men det är bara att ta ett djupt andetag. Har jour i stan 3½ mil hemifrån.

*kl*

Så, då var julen över för denna gången. Jag är dock ledig till den 7:e januari så jag är rätt nöjd, ska verkligen passa på att fortsätta ta det luuuugnt...
Mamma tog en sväng till Island och passade då på att införskaffa ny nosgrimma och ett par av Hilbars splitternya gummiboots (typ Top Reiter Magic/Gboots). Snäll :love:

På julaftons morgon fick jag maken att knäppa lite bidler av fina Nína. Hon böööörjar spänna av lite. En himla rolig dam!

DSC_0647_zpsae5ecec9.jpg

DSC_0535_zpse168c8ba.jpg

GodJul_zps88eff8a3.jpg

DSC_0429_zps31eb6be4.jpg

märks att det varit julafton ingen som skrivit här knappt.

kul med bilder.
är hon spänd att rida eller vad är utmaningen med henne?

Hon har vilja lagom för tio hästar ;) och är ganska spänd.. allt vi gör går ut på att ta det luuuuuuuugnt och att börja komma till ärligt jobb och mjukna i överlinjen. Hon har gått med föl de senaste tre åren så det är lite som att rida unghäst.
Hon är tyska, farfar är Tyr von rappenhof och även på mammas sida finns Thor von sporz.

Eftersom jag själv är lite sticknörd så reagerade jag på tröjan, FIN! Är det dragkedja fram? Håller på med en liknande nämligen och har ej bestämt hur jag ska stänga den... ;)

*KL*

Jag har haft en extremt hektisk höst men har sedan en månad tillbaka en medryttare på mina hästar några vardagar i veckan vilket gör att jag slipper stressen att hinna ut i vardagarna och istället kan fokusera på att rida/träna mer fokuserat när jag är här, eftersom deras grundkondis bibehålls på ett annat sätt, väldigt skönt!

Assa avslutade jag ju säsongen med att testa 250m pass, så kul! Nu under vintern är det uppbyggnadsträning, fokus på harmoni och pass rider jag mest i lite mellantempo. (Ja, hon är en sån häst som man KAN rida pass med olika intensitet :))

Lillhästen fyller ju 6 efter nyår och henne ska jag fortsätta med som jag gjort. Hon har en trevlig hållning men behöver bara bli starkare. =)

Eftersom jag själv är lite sticknörd så reagerade jag på tröjan, FIN! Är det dragkedja fram? Håller på med en liknande nämligen och har ej bestämt hur jag ska stänga den... ;)

Hur menar du nu? Dragkedja eller inte måste du ju bestämma innan du börjar att sticka! Eller tänker du att den ska vara öppen fram (kofta) och väljer mellan dragkedja och knappar?

/Jonaz, som borde börja sticka lopapeysur igen!

KL

Idag har Pips och jag ridit för våran tränare och det känns verkligen som att vi är på rätt väg :bump: efter att han hittat takten i tölten och börjat komma upp lite mer så har båda traven och galoppen blivit så mycket bättre :love: det är bara sååå kul när man känner att det går åt rätt håll och det även blir bekräftat av min tränare :bow: är så glad att jag hittade henne!!

Haha, precis, öppen fram ska den vara =) Men har ej bestämt om jag ska slänga in hyskor, knappar eller en dragkedja :) Gör den i léttlopi och har rpecis tragglat mig igenom ärmarna... :)

Har fått med dragkedja av svärmor och älskar dem (fick en för några år sedan som närmast är att betrakta som slut och så fick jag en ny med posten för ngn vecka sedan).
Rekommenderar dragkedja, så snyggt och praktiskt!

Det är tvåvägs dragkedja, fungerar kanon! Den var väl lite besvärlig att sy tydligen o kan "bubbla" sig lite längst upp, men det tror jag att man mjukar upp med använding.

Tycker absolut du skall satsa på dragkedja, knappar måste ju vara jobbigt och "läcka" om det blåser?

Jag blir riktigt sugen på att lära mig sticka! Men det är något som tar alldeles för lång tid för mig. En dags arbete för att sy ett träns räcker.... Fyra veckors arbete för att sticka en tröja? Hade jag aldrig pallat ;) Ni som kan är duktiga!

Haha, mitt projekt har pågått sedan i somras. Mkt dötid när jag var på Island, men sen har jag haft uppehåll fram tills nu... Men skönt att pyssla medan man ser på TV etc =)

*kl*

Var ute och fotograferade mina hästar idag, blev ca 200 bilder. Filipus är rund som en tunna, men man känner revbenen på honom. Ska räkna om hans foderstat, han rör på sig mycket i hagen och rids 4-5 gånger i veckan.

Braela bara växer och växer.. Trodde att hon inte skulle växa så mycket mer, men poff sa det så blev hon ännu större. :o Jag är verkligen så nöjd med henne! :love:

Det roliga är att fröken B låter Filipus vara flockledaren. Han som alltid varit lägst i rang.. Men han är en underbar flockledare och unghästuppfostrare, han har lärt B att man inte får bita i täcken till exempel! :D (vilket jag är extremt tacksam för, då slipper jag hålla på o laga täcken!)

DSC_0249.jpg

DSC_0244.jpg

DSC_0224.jpg

DSC_0222.jpg

DSC_0146.jpg

DSC_0156.jpg

DSC_0123.jpg

KL

Det går framåt med Mackan! Igår tog vi vår första riktiga ridtur ute, och bortsett från en läskig snöslunga gick det bra :) Han förstår grundläggande hjälper som att stanna/sakta in, gå framåt/öka farten och svänga, och så har jag övat one rein stop så att jag får stopp på honom om han någon gång skulle dra iväg. Men mycket mer än så är det inte ännu. Först och främst vill jag att han finner balnsen med mig på ryggen, att han från början bjuder framåt (jag vill inte öva in någon handbroms) och att han får upp lite styrka och kondition.
Men att ta med honom åt sidan/flytta undan för skänkel och vikt får helt klart bli nästa "signal" att lära honom. Utan att jag tänker på det använder jag sidförande hjälper så mycket i ridningen, för att lösgöra och göra hästen uppmärksam på mig, att jag helt enkelt inte kan rida utan det.

Jag är som sagt så glad att vi äntligen är ute och rider :) Och han är så duktig! Pigg och framåt och uppmärksam på mig. Traven väljer han helst, men tölten ligger inte långt borta heller. Det blev några steg i tölt redan igår, och det är alltså femte gången han rids. Ska bli spännande att få följa honom i hans utveckling :)

/Anna

Rekommenderar dragkedja, så snyggt och praktiskt!

Den var väl lite besvärlig att sy tydligen o kan "bubbla" sig lite längst upp, men det tror jag att man mjukar upp med använding.

Det är hur tråkigt som helst att sy i dragkedja. Eftersom det är mönster så måste den sitta perfekt. Och den ska inte korva sig.

Har en jättefin tröja som jag stickat till mig själv där det enda som är kvar, ja just det, sätta i dragkedja. Ska snart. Har dessutom en födelsedagspresent till min mamma som jag stickade när jag bodde på ön (ganska många år sen nu) där jag lovat att sy om dragkedjan för att den blev sned. Inte heller den är klar än...

Men praktiskt är det, helt klart!

Kl.
vart en julaftonsritt inne i ridhuset detta år.Jorunn var satan i gatans pigg haha, energi i ponnyn nuförtiden.
Hon var rädd för hästarna som gick utanför(de höll på med insläpp) sedan gnäggade hon och höll på ochfjållade sig.
Så lusten att rida ut på en bomb avtog så de vart inne, och energi.. ja de fanns de gött om

Eftersom jag inte stickar själv slipper jag ju problemet! men jag tror faktiskt inte ens svärmor syr dit dem själv, det är ngn sömmerska i Hvolsvöllur som gör det, mkt billigt dessutom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka