Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Vad är grejen med 'kl'???aldrig fattat o aldrig skrivit hihi.

Iaf.
Vad är det för smalt bett du har är det fasta ringar? Köpt vart? Rider en häst som skulle behöva ett väldigt smalt bett som inte stör o ligger stilla pga låg gom o trång mun. Blir lätt inflammerad i tung benen.

Tips från alla mottages gärna.

Aha tack för svar:-) men varför vill du sälja en så fin häst då?:-)

Oh vad kul du behöver väl inte ha så bråttom rid henne nu ett tag tycker garanterat du ska visa samla ihop lite kosing till det under tiden. Om inte annat får du ju mkt mer betalt för henne som visad. Du köpte henne ju för att du skulle rida henne ju.

Som Brolinskan sa, "KL" betyder liksom att man bara lånar nåns inlägg att "svara på" fast man inte svarar på DET, att man egentligen inte kanske svarar på något utan bara skrev något orelaterat.

Om man inte skriver KL så blir det ju 1) väldigt förvirrande för det ser ut som att man svarar den personen, men egentligen skriver något som inte hade nånting med dom att göra >< och 2) det anses lite nät etikett att göra detta, när det är lämpligt (och man kan få tre ton skit om man inte gör det när man skulle gjort det om man har otur haha)

Om man däremot svarar eller kommenterar eller skriver något som har med den personen att göra, så skriver man det ju inte såklart :)

Som nu, tänker jag KL min egna knapp här eftersom jag tänker skriva till Moli: Att grymt snygg häst du har där!!! Hoppas du kan behålla henne, och tycker absolut (som alla andra) att du ska försöka visa henne om det är möjligt :)

Ökningarna kanske är lika eller snarliknande i bägge klasserna.
Men nu vet du ju vad jag menar för typ av trav och galopp när jag försöker förklara vilken trav och galopp man har ute på isis tävlingarna och isis visningarna.=)
så tycker vi skippar en lång ingående disk om det;)

Jag ska iaf träna på att få fram henne mer och träna påatt få fram lite mer islänska gångartr i henne fö rnu är hon mkt hbl lik i gångarterna.

Jag vill ju kunna ha bägge:D

Idag är det min dag att rida så ska träna mkt på min balans inann jag får in den kan jag nog inte göra så mkt annat känner jag!

Balansen är A och O på Jorunn just nu, lutar man sig frammåt ¨stannar hon. haha och jag känner mig som vingeldockan nummer 1 på henne just nu:rofl::rofl::o

Iaf.
Vad är det för smalt bett du har är det fasta ringar? Köpt vart? Rider en häst som skulle behöva ett väldigt smalt bett som inte stör o ligger stilla pga låg gom o trång mun. Blir lätt inflammerad i tung benen.

Det är inte mitt bett utan kompisens så jag ska prova och se vad Laukur tycker om det och om det är nån ide att köpa ett. Har sett ett på Hööks, även Börjes hade ett smalt.

Det är ett vanligt tredelat som är smalare än de vanliga, rörliga ringar. Har inte sett nåt sånt med fasta ringar än. Jag vill gärna ha fasta ringar, men tänkte att det går ju att använda bettskivor om det skulle behövas.

Ska bli intressant och se hur det känns att rida med det idag och i morgon ska jag prova det vanliga för och se om det är nån skillnad.

Nej vi behöver inte ha en lång diskussion om det.

Jag är bara så tråkig och envis och enkelriktad så jag - som vanligt - försöker påvisa att skillnaderna mellan grundträningen inte är så stora oavsett vilken disciplin man egentligen rider.

Grundfilosofin är liknande: målet är en bärig häst som följer små hjälper.
Vägen går genom arbete med styrka och samling och arbete med steglängdsskillnad.
Även i Western är det samma jobb för att få hästen bärig.

Hästens form i tävling skiljer, men i min värld skiljer inte grundträningen så mycket.

Jag tränar som sagt regelbundet för instruktör inom western, dressyr och islandshäst och är antagligen helt galen för jag har inte märkt att det är så mycket motsägelser.
Men det kan ju också bero på att jag har lätt Asperger och att jag tycker om när jag känner mig trygg och bekväm och hemma - och det gör jag när jag inte ser så många förvirrande motsägelser.

Jag inser att jag antagligen inte lyckas förklara för dig hur jag menar.

Men jag tror att man kan antingen välja att fokusera på skillnaderna, och då ibland bli onödigt frustrerad, eller så kan man fokusera på likheterna och möjligen se fördelar med det.
Eller bli så enkelspårig att man aldrig utvecklas, om man har otur, genom att blunda för att det finns skillnader.

KL

Red en premiärtur på Bumbi igår. ÅH :love: Framåt, glad, tycker det är jättekul att vara ute och vill i c k e t vänd hem ;)
Men sadeln... Jag har lånat en Barefoot stella. AJ säger jag bara. Min rygg var helt knäckt hela gårdagen :cry: Och jag blev framputtad i sadeln hela turen. så tillslut satt jag och tog stöd mot manken för att inte tippa framåt :crazy:
Nåja. Kul måste det sett ut iaf :rofl:
Ska inhandla en barbackapad tills vidare

Iaf.

Gillar du raka bett kan jag rekommendera bombers raka bett med tungfrihet. Det är riktigt smalt och nätt :)

Jag måste bara inflika och säga att jag är förvånat positiv till detta bett!

Jag är väldigt skeptisk till detta med tungfriheter - just för risken att porten går upp i gommen på hästen. Men, jag lånade ett sådant bett för att testa och satte in bettet bara för att kolla storleken så jag hade inget huvudlag på utan höll bara i bettringarna. När jag skulle ta ut det vägrade hästen öppna munnen. Jag släppte bettringarna och där stod han, och höll i bettet. :p

Har ridit med det nu några gånger och det är första bettet hästen inte alls protesterar mot (har tidigare protesterat mot tredelade, tvådelade, raka och stångbett med tungfrihet). Efter varje ridtur måste jag öppna munnen på honom för att han ska släppa bettet.

Men, jag är fortfarande lite skeptisk till tungfriheten och kommer att göra en koll i vår när tandläkaren kommer ut så att den inte påverkat honom i gommen. Men, det känns lite otroligt att så skulle vara fallet eftersom han som sagt ganska tydligt uttryckt sitt missnöje med andra bett under åren...

Topreiter har ett smalt rakt bett, som är "ledat" i mitten och med muff"ringar". Hmmm lite flummig beskrivning, men det funkar fint på min häst :d

Jag vet inte om det finns olika sorters happy tounge, för vårt har inte så mycket tungfrihet. Det är mässingfärgat och har mer som en liten böjning över tungan, tror att den är mindre än på detta bett
dsc02975-jpg-for-web-normal_162767645.jpg

De med mest tungfrihet tycker jag ser lite extrema ut..

Kanske kan ta en bild på bettet senare och lägga upp så får ni gärna identifiera för jag har inte hittat det någonstans :S

Senast ändrad:

*KL*

Fick en liten julhälsning från mitt framtidshopp nyss. Inga "wow-bilder" men man blir ändå lite så där ... naaaw... :love:

Kolla puss-mulen liksom? ;)

silverskatten3_50d4478eddf2b32ceb0001f1.jpg

(det är den lilla geten i bakgrunden alltså, den nobla damen i förgrunden är den ömma modern och den stora rumpan känns jag inte alls vid. ;)

Känns lite overkligt att vara hästägare "på distans" så här men ack så praktiskt och bra just nu. Det enda jag behöver ansvara för är att betala hyran ... :angel:

KL.
Kompisen tvingade mig till stallet imorse, och Gud så glad jag är att jag åkte med!
Vi red ut tillsammans, och Bródir the Långben har aldrig varit så duktig som han var idag! Han som inte klarat av att galoppera mer än 5 meter åt gången drog järnet vid varje lyft och galopperade like there was no tomorrow.
Sista gången vi skulle ta tölt så red vi bredvid varandra, och båda hästarna blev så taggade att till slut fick farten våra ögon att rinna! Jag flinar fortfarande som en idiot, förstår inte varifrån den tölten kom men jävlar så det gick undan. :love: Jag svävar på moln!

Min fina, fina Långben!
IMG_2371copy.jpg

IMG_2390%2Bcopy.jpg

tumblr_mfdrkdySRS1rkyxfxo1_1280.jpg

"Behind the scenes" - glamouröst eller hur. :D

*KL*

Lämnat dottern hos mina föräldrar så jag har lite egentid nu innan sambon kommer hem och vi ska på julbord, gissa hur jag ska spendera den tiden? ;)

Ut och rida på mina fina häst och det snöar ute!!:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka